  • 21. Data: 2009-03-24 22:21:25
    Temat: Re: Po jakim czasie od zalana podlog stawiac kominek?
    Od: "tornad" <t...@o...net>

    Przecie w tym kominku jak zapalisz to i 1000 stopni

    > Chodzi o wklad, wiec ogien nie pali sie bezposrednio na wylewce a wewnatrz
    > wkladu, natomiast on sam zwykle nawet na niej nie stoi tylko zamonowany jest
    > wyzej i "obmywany" cyrkulujacym powietrzem w celu jego nagrzania i wylotu
    > kratka pod stropem i/lub rozprowadzenia po domu. Sam wklad stoi zwykle duzo
    > blizej sciany (kilka cm) izolowanej welna niz samej posadzki. Moim zdaniem
    > ryzyka topienia styropianu pod betonem nie ma.
    Fakt, jakos umknelo to mojej uwadze, ale. Otoz taki wklad promieniuje na
    wszyskie strony cieplem podczerwonym i ono na pewno te posadzke pod nim bedzie
    nagrzewac. Malo to przypalonych portek u osob, ktore grzaly rece przy
    rozpalonych do czerwonosci piecykach widzialem?
    Liczy sie tu duzo i mowi o przewodnosci cieplnej; zatem jakie wlasnosci
    izolujace moze miec ta kilkucentymetrowa posadzka betonowa? Zakladajac, ze jej
    powierzchnia bedzie nagrzana do temp, 200 stopni, to na jej spodzie na pewno
    spoko moze byc te kilkadziesiat, blizej 100 stopni, w ktorej spoko ten
    styropian zniknie. fakt, ze ten wklad stoi nawet pol metra nad posadzka nie ma
    wiekszego znaczenia.
    Poza tym byc moze za lat dziesiat ktos sie wzbogaci i zamiast wkladu postawi
    tam stylowy kominek; wtedy tez ten styro pod nim sie stopi a plyta wokol niego
    peknie. Tak, ze trzeba patrzyc tez perspektywicznie. Domu nie buduje sie na
    jeden sezon.

    > A z ciekawosci: czy naprawde konieczne jest polewanie posadzki w
    > temperaturach dodatnich oscylujacych w okolicy zera i przy duzej wilgotnosci
    > powietrza??

    Zadajesz podchwytliwe pytania. Po pierwsze nie mozna dopuszczac, aby
    temperatura wiazacego betonu byla nizsza od plus 5 stopni, gdyz ponizej tej
    temperatury beton nie wiaze.
    Wilgotnosc pomieszczen jest zalezna od wielu czynnikow, mozna zakladac, ze ona
    jest duza, moze sie to nawet wydawac agdy ona moze byc normalna te 50 procent
    najczesciej. Nikt jej specjalnie na te okazje nie mierzy.
    Owszem duza wilgotnosc jest dla betonu korzystna ale aby ja uzyskac trzeba na
    posadzce wlasnie te mokre szmaty porozkladac. W sumie jest to czynnosc nie
    wymagajaca specjalistycznych umiejetnosci ani wiedzy poza tym, ze powinno sie
    to wiedziec i bezwzglednie do tego stosowac. Niech sie mlodziez uczy. A tu
    odnosze wrazenie jakbym jakies herezje glosil:)
    Pzdr.
    Tornad

  • 22. Data: 2009-03-24 22:36:54
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    tornad wrote:

> [...]
    > poza tym, ze powinno sie to wiedziec i bezwzglednie do tego stosowac.
    > Niech sie mlodziez uczy. A tu odnosze wrazenie jakbym jakies herezje

    a tam u was w Ameryce to o dodatkach do betonu pewnie jeszcze nie słyszeli?

    no wieć betonów z dodatkami zwykle sie nie zaleca polewać. dotyczy to np
    betonów z dodatkami pozwalającymi lać je w niskich temperaturach jak i
    betonów z plastyfikatorami na wylewki półsuche czy suche.

    ba nawet więcej ich nie wolno polewać wodą podczas dojrzewania bo moa
    popękać.

  • 23. Data: 2009-03-24 22:37:32
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    J23 wrote:
    > Użytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:gqagl4$p7f$1@news3.onet...

    > Pewnie straszne mostki termiczne + wykraplanie sie pary wodnej

    dlatego ja dałem ytonga pod kominkiem :)

  • 24. Data: 2009-03-24 22:55:05
    Od: "tornad" <t...@o...net>

    Beton

    > Jeśli udzielasz rad, bądź precyzyjny - bo powyższe nie jest prawdą. O
    > jakim betonie piszesz i w jakich warunkach ?
    Widocznie do roznych szkol chodzilismy. Pisze o typowym betonie z zawartoscia
    cementu w granicach 200-300kg na kubik. W warunkach normalnych, zatem
    temperaturze okolo 15-20 stopni.
    > W kominku a nie na podłodze. Jak palisz papierosa to dlaczego nie masz
    > poparzonych płuc ?
    W kazdym zjawisku fizycznym a takim jest proces spalania biora udzial
    wszystkie inne, ktore w danych warunkach zajsc moga. Wyoraz soebie ten wklad
    kominkowy w formie zelaznego pieca w ktorym buzuje ogien. To ta blacha na tym
    wkladzie o ile nie jest jakos specjalnie izolowana nagrzewa sie do tez
    wysokiej temperatury. I tu nastepuje zjawisko promieniowania podczerwonego. Ja
    tego doswiadczylem jeszcze jako wyrostek stojac w zimie kolo rozpalonego do
    temperatury czerwonego zaru piecyka typu "koza". I wstyd sie przyznac ale
    moje jedyne portki narciarskie, ktore mialam na sobie przypalilem, tak, ze po
    jednym praniu malo co z nich szczegolnie z przodu pozostalo. To mnie nauczylo
    co to jest promieniowanie cieplne.
    Wiec ta posadzka betonowa od tego promieniowania podczerwonego tez ma sie
    prawo nagrzac i to do wysokiej rzedu 200-300 stopni temperatury. A poniewaz
    ona jest raczej kiepskim izolatorem termicznym i ma niewielka grubosc, wiec
    jej dno wskutek przewodnictwa cieplnego spoko moze uzyskac, niekoniecznie
    nawet temperature topnienia tego styropianu ale nawet nizsza, przy ktorej
    wystepuje juz zauwazalny jego skurcz. Zatem pod ta posadzka pojawi sie grozna
    dla tej plyty pustka.
    > racja
    No, przynajmniej Ty jestes jednym z nielicznych, ktorzy to uznaja.

    Pzdr.
    tornad

  • 25. Data: 2009-03-24 23:11:20
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    Samo pytanie nie mialo na celu byc podchwytliwym. To pytanie z natury
    zwyklych pytan pytajacych.:-)

> [...]
    > betonów z plastyfikatorami na wylewki półsuche czy suche.
    >
    > ba nawet więcej ich nie wolno polewać wodą podczas dojrzewania bo moa

    A wiecie co? Nie tak dawno temu rozmawialem z facetem pracujacym w
    drogownictwie jak mi sie wydaje. W tym roku betonowali cos tam gdzies tam
    przy temp. -20C. Podobno sa juz dodatki umozliwiajace takie zabiegi. Trudno
    w to uwierzyc, ale moze?

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2009-03-24 23:29:26
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik tornad napisał:
> [...]
    > cementu w granicach 200-300kg na kubik. W warunkach normalnych, zatem
    Zakładamy cement portlandzki, temp. 20 st. C przy wilgotności 50%. teraz
    jest trochę chłodniej prawda ? Przy okazji, nawet ten zwykły beton, nie
    osiąga pełnej wytrzymałości po 28 dniach. Jest to po prostu okres
    porównawczy dla betonów. Weź np. jak piszesz zwykły beton (próbka wg
    normy), który będzie miał po 28 dniach wytrzymałość na ściskanie
    232N/mm2, a ten sam beton z dodatkami będzie miał po 28 dniach
    wytrzymałość na ściskanie 420 N/mm2. I kiedy beton uzyskał pełną
    wytrzymałość ?

> [...]
    > wystepuje juz zauwazalny jego skurcz. Zatem pod ta posadzka pojawi sie grozna

    Wbrew pozorom beton ma niską przewodność cieplną. W przypadku tak przez
    Ciebie zobrazowanym (choć IMHO błędnym) większe szkody mogło by poczynić
    zbrojenie wylewki (inna plastyczność stali), szczególnie źle (cienko)
    otulonej.

  • 27. Data: 2009-03-25 02:45:07
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > betonów z plastyfikatorami na wylewki półsuche czy suche.
    >
    > ba nawet więcej ich nie wolno polewać wodą podczas dojrzewania bo moa

    O dodatkach zapewne tez slyszeli tyle, ze ich unikaja. I na pewno nie stosuja
    ich przy wylewaniu posadzek nawet w garazach. Jesli Cie to interesuje to
    poszukaj w googlach jest tego od groma, bo mnie sie nie chce juz tyle pisac.
    Jako ciekawostke podam Ci, ze przy budowie polhektarowej posadzki jednej z
    duzych chlodni w Polsce, ktora budowali Makaroniarze, po wylaniu i maszynowym
    wyrownaniu tej posadzki, spryskali ja jakims plynem, ktory utworzyl cos w
    rodzaju folii zapobiegajacej wysychaniu betonu. Jakiez bylo zdziwienie panow
    derektorow i innych sekretarzy, gdy ta folia dokladnie po 28 dniach zluszczyla
    sie i po odkurzeniu na betonie nie zostalo po niej sladu.
    Pzdr.

  • 28. Data: 2009-03-25 03:25:06
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > 232N/mm2, a ten sam beton z dodatkami będzie miał po 28 dniach
    > wytrzymałość na ściskanie 420 N/mm2. I  kiedy  beton uzyskał pełną

    Opowiadsz rzeczy trywialne, o ktorych kazdy szanujacy sie majster wiedzec
    powinien. Przeciez napisalem, przewidujac chyba, ze bedziesz sie ze mna
    przezbywal, ze proces wiazania betonu ma charakter logarytmiczny, czyli proces
    wiazania nigdy sie nie konczy. Te cztery tygodnie jest czaem umownym i chyba
    na calym swiecie przyjetym. I jego wytrzymalosc na scislkanie nie jest jego
    pelna wytrzymaloscia lecz umowna; gdyz jesli po tym czasie probki walcowe
    osiagna zakladna wytrzymalosc na sciskanie to jej dalszy wzrost w czasie jest
    korzystny.
    Te trzy dni o ktorych napisalem, po ktorych beton osiaga polowe swej
    wytrzymalosci nalezy traktowac orientacyjnie, oczywiscie ze zalezy od
    temperatury glownie, ale w przytlaczajacej wiekszosci ten szacunek jest
    poprawny. Zatem mozna zaryzykowac, ze beton wiazacy w nieco nizszych
    temperaturach osiagnie polowe wytrzymalosci po 4 dniach a ulepszany roznymi
    dodatkami jak plastyfikatorami, tez nie bedzie zasadniczo odbiegal od tego
    szacunku. Chyba informacja ta jest wazna, wielu ludzi, moze blednie myslec, ze
    skoro beton po 28 dniach uzyskuje wytrzymalosc normowa, to polowe tej
    wytrzymalosci uzyska dopiero po 14 dniach, a to jest chyba roznica.

> [...]
    > Ciebie zobrazowanym (choć IMHO błędnym) większe szkody mogło by poczynić
    >   zbrojenie wylewki (inna plastyczność stali), szczególnie źle (cienko)
    Wbrew pozorom beton a szczegolnie zelbet jest bardzo dobrym przewodnikiem
    zimna i ciepla, ma bardzo kiepskie wlasciwosci izolacyjne. Zapytaj nadwornych
    ocieplaczy, ktorzy zasypia Cie wzorkami i niepodwazalnymi danymi a jak nie
    uwierzysz to i zwyzywac Cie gotowi:) W koncu najzwyklejsze pustaki robi sie
    nie z oszczednosci betonu lecz dla poprawy jego wlasciwosci izolacyjnych. A
    juz o plastycznosci stali zbrojeniowej to naprawde przesadziles. To jest tzw.
    pomylenie pojec czyli popyrtanie z poplataniem. Stal ma prawie identyczna do
    betonu rozszerzalnosc termiczna i ona tu rzadzi.
    A co do Twojej prognozy jego utraty wytrzymalosci w wysokich temperaturach to
    polecam bardzo smutny film nakrecony ostatnio o Czarnobylu. Tam ten rdzen
    reaktora o masie okolo 200 ton wtapiajac sie w dol, zatrzymal sie na dlugie i
    bezcenne godziny na grubej plycie zelbetowej co umozliwilo wypompowanie setek
    kubikow wody z pod niego co uchronilo go od zagrazajacej Europie eksplozji
    nuklearnej.
    Podaje linka, w wolnym czasie to sobie obejrzyj.
    Oto adres jednego z odcinkow, jest ich 10, reszte znajdziesz i zacznij od
    pierwszego.
    http://www.youtube.com/watch?v=RDR6t6mKr3w&NR=1
    Pzdr.

  • 29. Data: 2009-03-25 09:16:20
    Temat: Gorąco pod kominkem?
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Kane" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Tym bardziej, ze taki kominek to naprawde zadne obciazenie na posadzke,
    > wiec bez zadnych specjalnych zabiegow nie warto z tego rezygnowac.
    >
    > Pozdro.. TK

    Ja nie mam styro pod kominkiem.
    Nie dałem ze względów wytrzymałościowych.
    Moim zdaniem kominek jednak troche waży
    (przynajmniej mój).
    Co prawda jak pare osób stanie w jednym miejscu
    to obciążenie będzie podobne, no ale oni tam
    nie będą stali non stop.
    Co do zimna jakie by miało się dostac to w moim
    przypadku jest to znikome. Na posadzce w salonie
    parkiet, a bez styro mam tylko pod kominkiem.
    Poza tym kominek jest w środku domu.

    Zaś co do teorii że jak jest styro pod kominkiem
    to z uwagi na ciepło z czasem zniknie, to nie wiem
    jak jest w innych kominkach ale u mnie pod kominkiem
    jest wręcz zimno. Mój kominek jest na stalowych nogach
    a palenisko ponad pół metra nad posadzką. Palenisko
    jest wyłożone płytkami szamotowymi.
    U dołu dostaje się zimne powietze do ogrzania, więc
    temperatura tam nie osiąga nawet 50st.

    Pzdr
    J23

  • 30. Data: 2009-03-25 09:45:19
    Temat: Re: Gorąco pod kominkem?
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Użytkownik "J23" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Co do zimna jakie by miało się dostac to w moim
    > przypadku jest to znikome. Na posadzce w salonie
    > parkiet, a bez styro mam tylko pod kominkiem.

    Ja też nie mam styro pod kominkiem (bezpośrednio i trochę
    wokół), ale ja mam płytki wszędzie - i jak ktoś napisał
    wcześniej - jest _bardzo_wyraźnie_odczuwalne_ miejsce,
    gdzie się ten styropian kończy - tam normalnie piździ
    (oczywiście dopóki się nie napali w kominku - wtedy podłoga
    jest przyjemnie ciepła ;).
    Można nie dawać styro pod kominkiem, ale niech ten obszar
    ogranicza się jedynie do mniej więćej rzutu wkładu na podłogę
    (no conajwyżej obudowy) bez 0,5-1,0 m zapasu z każdej strony.

> [...]
    > a palenisko ponad pół metra nad posadzką. Palenisko
    > jest wyłożone płytkami szamotowymi.
    > U dołu dostaje się zimne powietze do ogrzania, więc

    100% racji - nie ma IMHO obaw, że temp z kominka zaszkodzi
    styropianowi.

    Janusz Pawlinka