  • Data: 2009-05-15 06:29:58
    Temat: Re: Bentonit
    Od: Krzemo <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 15 Maj, 06:12, "Marcin" <m...@p...fm> wrote:
    > Witam!
    >
    > Wiem, że to nie grupa do tego tematu, ale nie potrafię znaleźć odpowiedniej,
    > a przypuszczam, że wielu Grupowiczów robi winka :)
    > Mam pytanie odnośnie bentonitu (klarowin). Czy po zaaplikowaniu go do wina
    > działa on w winie tylko w sposób fizyczny, tzn. nie zachodzą żadne reakcje
    > chemiczne? Z tego co wiem ma on przyciągać cząstki powodujące zamętnienie
    > wina i opaść jako osad na dnie butli.
    > Wino moje nie jest napędzane żadną chemią, a chciałbym je sklarować (w nie
    > chemiczny sposób)  -stąd moje pytanie.

    Niestety każda taka operacja zmienia bezpowrotnie smak wina. Takie
    wino nie będzie już nigdy pełnowartościowe.
    ;-)

    Ogólnie coś nie tak zrobiłeś w trakcie produkcji... (niewłaściwe
    drożdże, zła "kwasowość", gotowany sok, za dużo pektyn itp)

    Co do klarowania niechemicznego, to przede wszystkim zalecam
    cierpliwość i trzymanie wina w odpowiednich warunkach. Co jakiś czas
    należy je zlewać znad osadu i przelewać do innych butli, ale zawsze
    tak by były nalane prawie po korek.
    Z własnych obserwacji wiem także, że czasami wystarczy dolać troszkę
    spirytusu (tak aby zwiększyć "moc" o 1%) aby wino się samo sklarowało.
    Jak dodatkowo zamiast samego spirytusu użyjesz nalewki spirytusowej
    (własnej roboty) na np. suszonych winogronach, róży czy jeszcze czymś
    innym, to wino może nabrać fajnego owocowego aromatu i posmaku.

    Z czego jest to wino?

    Pozdrawiam,
    Krzemo.