    From: "Jackare" <1...@1...tralala.com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną
    Date: Mon, 18 Jul 2011 09:52:00 +0200

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
    news:ivv72n$2unu$1@bgp.inds.pl...
    > Bo jakoś tak murować nie potrafię, wody i co nie czuję w ogóle, ale
    > instalacje elektryczna to po prostu odcinki przewodu z punktu A do B
    > połączone w puszkach. Umiem obsłużyć śrubokręt z neonówką i umiem skręcać
    > przewody w kostkach - chociaż teraz to są jakieś Vago co ich na oczy nie
    > widziałem, no ale chyba łatwiej to spiąć niż rurkę od wody?
    > Z tym, że nie mam pojęcia o praktycznej stronie:
    > - nie wiem czy dawać przewody w bruzdach czy w tynku
    > - nie wiem czy daje się w ogóle peszle (kiedyś próbowałem wyciągnąć
    > przewód z peszla i nie uważam żeby przewody w peszlach były synonimem
> [...]

    Wszystko da się zrobić samemu.....
    z rzeczy teoretycznych zapoznaj się:
    - zasady zabezpieczania obwodów
    - zabezpieczenia przeciwporażeniowe
    - rozdzielanie instalacji na obwody
    - obciążalność prądowa przewodów
    - połączenia wyrównawcze
    - wymagania ogólne dotyczące instalacji elektrycznych w budynkach
    mieszkalnych - normy lub wydawnictwa SEP
    - zasady prowadzenia instalacji i odległości od innych instalacji w budynku.
    Wzajemne ułożenie instalacji nisko- i normalnoprądowych.
    - strefy bezpieczeństwa

    Z praktyki zapoznaj się
    - sposoby prowadzenia przewodów
    - sposoby i materiały do łączenia przewodów - tu szczególnie polecam złączki
    wago i zugi do rozdzielni
    - sposoby i materiały do mocowania przewodów (TUW, TUD, TUH, hook)
    - przejścia przewodów przez ściany, stropy, dylatacje itp
    - narzędzia
    - obwody załączane z wielu miejsc (łączniki schodowe, krzyżowe, przyciski +
    przekaźniki bistabilne, przewody w takich obwodach)
    - prosta automatyka (zegary sterujące, wyłączniki zmierzchowe, przekaźniki i
    osprzęt)
    - osprzęt który zrealizuje Twoje wymagania (najtańszy i prosty czy jednak
    nieco bardziej specyficzny). Niektóre funkcje można zealizować tanim
    osprzętem i większą ilością przewodów lub lepszym osprzetem i mniejszym
    oprzewodowaniem. Niektóre funkcje można sensowanie zrealizować tylko lepszym
    osprzętem.
    - bruzdowanie- w ścianach jak najwięcej bruzd należy wycinać a nie wykuwać -
    ie osłabisz w ten sposób ścian.

    Teraz kilka zdań komentarza:
    Robiąc instalacje samemu i nie mając w tym praktyki popełnisz co najmniej
    kilka błędów i tu z najczęściej spotykanych: nie doprowadzisz PE do każdego
    punktu poboru i każdego łącznika w instalacji i ja np nie odebrałbym
    jużtakiej instalacji bo nie spełniałaby ona obowiązujących wymagań.
    Parę rzeczy zrobisz "po łebkach" np nie zastosujesz 4 lub 5 przewodowych
    kabli pomiędzy łącznikami świecznikowymi a oświetleniem o kilku obwodach i
    wykorzystasz do celu innego niż PE zyłę żółto-zieloną.
    Peszle stosuje się jak najbardziej, ale żeby zachować możliwość wymienności
    instalacji, w peszlach należy prowadzić przewody (np DY) a nie kable.
    Przewody muszą być ułożone starannie i bez skręceń ze sobą, a na
    rozgałęzieniach należy stosować puszki odgałęźne aby wymieniać proste
    odcinki przewodów a nie esy-floresy. Peszle nie mogą mieć zacisków i
    przewężeń i muszą być odpowiednio dobrane do średnicy i ilości przewodów.
    Peszle ogniotrwałe i odpowiednie przewody należy wręcz stosować w
    pomieszczeniach i przegrodach o zwiększonym zagrożeniu pożarowym. Przewody w
    peszlach nie są tak dobrze chłodzone jak przewody w tynku - trzeba to
    skompensować.
    Nie mając praktyki będziesz próbował oszczędzać tam gdzie nie trzeba, np
    zostawiając zbyt krótkie odcinki przewodów wystające ze ścian i puszek. Nie
    mając praktyki masz duże szanse na liczne uszkodzenia izolacji przewodów
    zwłąszcza przy łącznikach i odgałęzieniach.
    Aby sensownie zamontować transformatory należy sobie zapewnić możliwość ich
    wymiany a obwody łączeniowe zastosować po stronie pierwotnej. Pomyśl o tym
    planując rozdzielnię - być może wszystko warto zamontować tam a w ścianych
    pozostawić już tylko przewody. Przewody obwodów 12 V muszą mieć odpowiednią
    średnicę. Przy mocy odbiornika rzędu 50 W prąd w obwodzie 230 v to ok 0,2 A
    a przy 12V to ponad 4 A. Do tego przy 12v większe znaczenie ma wpływ
    długości przewodów na spadki napięcia.

    Ten komentarz nie wyczerpuje oczywiście tematu - to uwagi o najczęściej
    spotykanych błędach przy samodzielnych wykonaniach instalacji. Poza tym
    instalacje (wszelkie) to jedna z najbardziej brudnych i upierdliwych robót a
    popełnione błędy czasem skutkują konsekwencjami na lata.

    Z narzędzi warto mieć by zrobić to w sensownym czasie i przy sensownym
    wysiłku:
    - młotowiertarka z pneumatycznym udarem, chociażby taka za 150 zł
    - mała wiertarka z dobrym udarem mechanicznym.
    - dłuto - bruzdownik do młotowiertarki
    - wiertło koronowe fi 80 mm - będzie najbardziej uniwersalne do wszystkich
    puszek
    - zestaw otwornic do pracy przy ścianach GK lub przynajmniej otwornicę fi 70
    mm
    - otwornica wolframowa do kafelek (fi 60 i fi 70 mm)
    - idealnie byłoby mieć bruzdownicę lub przynajmniej kątówkę 230 mm z tarczą
    diamentową
    - zdarza się że trzeba wykonać jakieś buzdy lub długie nacięcia w płytach
    GK, np takich przyklejonych do ściany na klej. Tu bardzo dobrze sprawdzi się
    kątówka 125 mm z regulacją obrotów + tarcza diamentowa i praca na małych
    obrotach lub narzędzie wielocfunkcyjne, np takie
    http://www.redcoon.pl/index.php/cmd/shop/a/ProductDe
    tail/pid/B132576/cid/25010/Bosch_PMF_180_E_Multi/.
    Nie musi być bosch są i tańsze i też działają, ale boscha najłatwiej znaleźć
    :)
    - szczypce tzw "telefoniczne"
    - szczypce krzywaki
    - dobre obcinaki boczne (boczki)
    - izolaczki, najlepsze byłyby tego typu http://tiny.pl/hfzvf Różnej maści
    automaty raczej nie zdają egzaminu w warunkach budowlanych.
    - w zależności od budynku mogą być potrzebne jeszcze dłuta i wiertła różnej
    długości. Oczywiście przy jdnorazowej robocie nie uderzałbym w jakieś topowe
    marki. Wietrło sds-plus fi 14 mm o długości 1 metra można kupić około 30 zł
    i ono spokojnie wystarczy. Takie wiertło mozna też kupić za 300 zł ale nie
    ma takiej potrzeby.
    - niby to oczywistość ale dobre wkrętaki i wkrętarka także ułatwią pracę i
    nie pozostawią wgnieceń w psychice.
    - dużą pomocą jest pistolet i termoklej w pałeczkach (duży pistolet na klej
    fi 11-12 mm , nie ten malutki fi 6 mm) - osadzisz na nim np uchwyty na
    przewody w zbyt dużych otworach lub popękanych co często zdarza sie w
    porothermie lub kruchej cegle.

    --
    Jackare