  • Data: 2016-06-06 19:58:44
    Temat: Re: Czy kombinować z chłodzeniem podłogówki?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-06-06 o 16:57, Adam Sz. pisze:

    > Ale zdajesz sobie sprawe ze zeby taki system mial sens - miedzy kanalami,
    > a zewnetrzna powloka bedzie gruba izolacja termiczna? Jak wyglada rozklad
    > temperatury w takiej przegrodzie? W takim kanale bedzie panowala temperatura
    > praktycznie taka sama jak w domu. Czyli nizsza, niz na zewnatrz, bo
    > przeciez do tego dazymy :-)

    Ale ta izolacja nie jest idealnym izolatorem, lecz ma pewną
    przenikalność termiczną.
    Ilość przenikającego ciepła w tym przypadku zależy od współczynnika
    lambda, grubości ocieplenia, powierzchni ścian oraz różnicy temperatur.
    Kiedy promienie słońca bezpośrednio padają na powierzchnię ściany to ją
    nagrzewają do dużej temperatury, rzędu 80-100 stopni Celsjusza. Wtedy
    zwiększa się ilość ciepła przenikającego z zewnątrz do wewnątrz, bo
    różnica temperatur jest duża. Zakładając temperaturę wewnątrz na
    poziomie 20 stopni i zewnątrz 80 to masz różnicy 60 stopni. Zimą masz
    różnicę rzędu 40 stopni w największe mrozy, a przez dłuższy okres zimy
    rzędu 15-30 stopni.
    Jak więc widzisz w okresie letnik więcej ciepła wnika do wnętrza domu
    niż zimą ucieka poprzez ściany.
    Gdyby tylko obniżyć temperaturę ściany do choćby 25-30 stopni to
    przenikanie ciepła do wnętrza zostałoby zminimalizowane.
    Trzeba też wziąć pod uwagę, że wieczorem i w nocy temperatury spadają, a
    temperatura ścian się uśrednia. Bilans energetyczny może być całkiem
    zachęcający.

    > To co piszesz ma szanse zadzialac grawitacyjnie ale wylacznie w zimie zeby
    > te sciany ogrzac. Chlodzenia w lato z tego nie wyciagniesz :-)

    Ale tu nie chodzi o całkowite chłodzenie, lecz schładzanie i
    zmniejszanie przenikalności termicznej.

    > A ja to bym pexa przymocowal do sciany, na to rzucil rapowke, na to przykleil
    > styro i mial sterowanie on/off jednym pstryczkiem - w zaleznosci od
    > panujacych warunkow (bo nie zawsze bedzie sens pedzic taki wynalazek).
    > Np. wiosna kiedy na zewnatrz bedzie 15stC, takie GWC nam bedzie tylko
    > wychladzac sciany, czego nie chcemy :) Mozna sie bawic w zamykane przepustnice
    > w GWC powietrznym ale to wyjdzie 5 x drozej i bedzie dzialac 5 x gorzej od
    > "wodniaka" z glikolem :-)

    Jaja se robisz?
    http://domwent.pl/pl/p/Przepustnica-pod-silownik-szc
    zelna-trojnik-160-z-obejsciem-GWC/955
    http://domwent.pl/pl/p/Silownik-do-przepustnicy-06Nm
    -230V/2530
    Byle jaki sterownik lub PLC z czujnikami temperatury.
    200-400zł
    Automatyka mieści się w 1000zł.
    Automatykę do wodniaka także musisz dołożyć.

    > Jeszcze 2 czerwca napisales cos zgola innego:
    >
    > "Dziwi mnie też dlaczego nikt jeszcze nie wpadł na pomysł, aby budować
    > domy z płaszczem powietrznym, zasilanym powietrzem z GWC. Dzięki temu
    > można by zmniejszyć straty ciepła na skutek przenikania ciepła poprzez
    > ściany. Być może koszt takiego płaszcza i dodatkowego ocieplenia tego
    > płaszcza jest zbyt duży do uzyskiwanych rezultatów. "

    Zimą na skutek cieplejszego powietrza z GWC byłyby zmniejszane straty
    cieplne ścian, bo ściany nie miałyby kontaktu bezpośredniego z
    powietrzem o temperaturze np. -10 czy -15 stopni Celsajusza, lecz z
    powietrzem z GWC o temperaturze +8 do +10 stopni.

    > I co do tego zaczela sie dyskusja.
    > Jak dla mnie "plaszcz" zasilany powietrzem z GWC to uklad wielu rur, ktore
    > chlodza/grzeja sciany zewnetrzne.

    Ale nie jest to tani pomysł. Koszt dodatkowych rur, pomp, energii
    elektrycznej, glikolu.
    Zakładając, że dom ma wymiary ścian 10x10x6m (piętrówka) i przy ułożeniu
    rur nie rzadziej jak 5cm masz już ponad 4km rur na ściany + 2km na
    najwyższy strop. Łącznie ponad 6000m rur. Przy cenie 3zł/mb masz już 18
    tys. zł
    Nie szalejmy z firmowymi, kupujemy jakąś rurę bliżej nieokreślonego
    producenta z Chin w markecie po 1,50zł To i tak nam daje nam ponad 9 tys zł.
    Aby napełnić te rury glikolem będziesz potrzebował:
    Wymiary rury:
    średnica zewnętrzna 16mm
    średnica wewnętrzna 16-2x2=12mm = 0,012m
    Liczymy pojemność 1mb rury:
    Pole powierzchni pi*r^2 czyli 3,14*0,006*0,006m= 0,00011304m2
    Zatem pojemność 1mb takiej rury wyniesie 0,00011304m3
    Pojemność wszystkich rur na ścianach i stropie to
    0,00011304*6000=0,67824m3 czyli ok. 678 litrów.
    Roztwór wodny glikolu -30 stopni Celsjusza - pojemnik 20 litrów to koszt
    ok. 100zł
    Sam roztwór glikolu w rurach na domu to koszt ponad 3 tysiące zł. nie
    licząc glikolu w dolny wymiennik gruntowy.
    A gdzie jeszcze koszt rozdzielaczy, złączek itp.
    Liczymy dalej?

    Do tego zapomnij o zamontowaniu lamp czy, kamer czy też konstrukcji typu
    daszki itp., bo się wpierniczysz w rurę i "po ptokach".
    To już o wiele lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie wentylacji
    mechanicznej i dodatkowego wymiennika ciepła na wejściu w postaci
    nagrzewnicy zasilanej z dolnego źródła. Ale wtedy chyba też GWC wygrywa
    ze względu na mniejsze koszty i prostszą konstrukcję.