    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Dolne źródło - rozkminki
    Date: Wed, 24 Feb 2016 22:21:12 +0100

    > Pytanie czy warto aż tyle -- w pewnym momencie dokładanie styro przestaje
    > przynosić spodziewany rezultat. Tzn. można kosztem grubości styro na
    > ścianie szukać oszczędności w innym miejscu.

    Były kiedyś na grupie podawane jakieś tabele/nomogramy/wykresy... nie
    pamiętam, z których wynikało, kiedy przestaje się opłacać grubszy.
    Moim zdaniem 15cm porządnego (nie koniecznie najlepszego) na dowolnym
    podłożu załatwia temat raz na zawsze. Ale to tylko na moje wyczucie
    (liczyłem to ze 3 lata emu?).

    > Lisciasty ma tylko 15 a mógłby mieć 20 i przy takiej powierzchni zabudowy
    > zyskać z kW. Jak już wspominałem u mnie, przy ponad 2x mniejszej
    > powierzchni zabudowy, dołożenie 10cm na grunt i zmiana z 040 na 031
    > zmniejszło straty o 1,5kW.

    Dokładnie, trzeba poszukać innych strat. Mnie dobiły
    balkony/klatki/tarasy. Po cholerę sprawdzałem... :(
    No ale w nowym domu... jakoś kobietę przekonam :)

    > Dziwię się ludziom, że węgiel w dzisiejszych czasach pakują do nowych domów
    (niektórzy nawet śmiechiuchy do
    > domów z oknami 3-szybowymi!), albo kominek na drewno w salonie (jeszcze z
    > płaszczem wodnym)... ;0

    Kominek zrozumiem, to zupełnie inne ciepło. Ktoś może tak lubić. Ale
    przykładowo kocioł nieautomatyczny? Masakra :(

    > Martwisz się o zęby koparkowego? ;)

    No co Ty, ale jak mu się trafi taki 1m3? :)

    > Grunt idealny pod wymiennik poziomy,

    Ok, ale tylko ze względu na łatwość, czy po prostu będzie tak samo dobry
    jak pionowy?

    > Oczywiście polecam spiralkę :P oszczędza się na
    > czasie koparkowego i na rozkładaniu rury.

    Spiralka to sposób układania, czy rodzaj rury?
    Zaraz... coś mi świta. Jak rozciągnięta i zgnieciona sprężyna? A to nie
    jest kilka razy droższe niż prosta rura?

    Miłego.
    Irek.N.