    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ekonimicznew palenie ekogorszkiem.
    Date: Sat, 29 Dec 2012 18:37:09 +0100
    <kbkela$km8$1@node1.news.atman.pl> <kbkh8r$u2b$1@news.task.gda.pl>
    <kbkjrm$tu9$1@node2.news.atman.pl>
    <50dddb31$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
    <kbkmcc$iu$1@node2.news.atman.pl>
    <50ddf9a1$0$26685$65785112@news.neostrada.pl>
    <kbl0pv$7g9$1@node1.news.atman.pl>
    <50def1bd$0$1294$65785112@news.neostrada.pl>
    <kbn0c6$4q4$1@node1.news.atman.pl>
    <50df2202$0$1312$65785112@news.neostrada.pl>

    On 2012-12-29 18:02, citojawacisen wrote:
    > To w koncu jest mieszacz z termostatem czy tylko sam mieszacz?
    > Wszak napisa?e? ?e "nijak" jest sterowana pod?ogówka :)

    Są dwa piętra.

    parter ma mieszacz z termostatem zintegrowanym z listwą.

    piętro (gdzie jest mieszanka: grzeniki i podłogówka rtl) nie ma nic i
    jest tam ładowana woda prosto z pieca.

    > Nie o to chodzi. Rzecz polega na tym, ?e temperatura powietrza mo?e ulegaae
    > du?ym wahaniom, a temperatura wskazywana przez termometr umieszczony na
    > ?cianie czy na meblu bedzie stabilna. Aby móc powiedziec, ?e parametry by?y
    > stabilne to trzeba by by?o mierzyae zarówno temperature ?cian, jak i
    > temperature powietrza i dopiero, kiedy te nie ulegn? zmianie uznaae, ?e
    > warunki nie uleg?y zmianie.

    Doskonale rozumiem, tylko po co? Zwróć uwagę że i tak na zewnatrz
    temperatura waha się, słońca nie zatrzymam. Przesadnie dokładny pomiar
    nie ma sensu skoro warunki pogodowe są zmienne. Termometr pokazuje
    sensowny wynik, nie jest ruszany z miejsca przez cały eksperyment. Mi
    wystarczy do *porównania* zużycia węgla.

    > Wzrost temperatury o 0,5 stopnia w domu jest raczej niezauwa?alny dla
    > domowników, a wbrew pozorom potrafi zwiekszyc zu?ycie energii o kilka
    > procent.

    kilka procent to nie 1/3.

    > Oscylacje nie tylko s? efektem dodatniego sprze?enia zwrotnego. S? one
    > nieod??czn? cech? ka?dej regulacji dwustawnej, a z tak? mamy do czynienia
    > je?eli chodzi o stwerowanie kot?em retortowym.

    To mówisz o histerezie. Oczywiście histereze mam. Przeciez nie mam
    sterownika PID. Ale to jest oczywiste że taka histereza istnieje i nie
    ma ona związku z budową instalacji, co najwyżej instalacja może ją
    wygładzać i spowalniać. Natomiast piec nie wpada w oscylacje
    wykraczające poza ramy normalnej histerezy.

    Mam przykład takich oscylacji u kolegi, kiedy "fachowiec" użył
    sterownika PID wyrwanego z automatyki przemysłowej do zupełnie innych
    zastosowań, źle zestrojonego do bezwładności układu i piecyk skakał 30
    pomiedzy 70 stopni kilka razy na dobę. Sterownik zastąpiony zwykłym
    dwustanowym grzecznie siedzi w środku pętli histerezy.

    Mnie regulacja dwustanowa denerwuje, bo jest kompletnie bezużyteczna w
    sytuacjach dynamicznych (odkręcam nagle połowe obwodów) gdzie piec nie
    potrafi się na czas zorientować co się dzieje, a jak się zorientuje, to
    się zapada 10 stopni poniżej dolnego progu. Dlatego sterownik idzie do
    śmieci a w jego miejsce wstawie coś własnego.