    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ile styropianu ?
    Date: Wed, 15 May 2013 22:52:00 +0200
    <kmu77c$ub5$1@usenet.news.interia.pl> <kmvbbv$3fl$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <kmviur$aud$1@node2.news.atman.pl> <kmvp05$vd6$1@usenet.news.interia.pl>
    <51936e31$0$1218$65785112@news.neostrada.pl>
    <kmvrog$54m$1@usenet.news.interia.pl>
    <5193af37$0$1264$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:5193af37$0$1264$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > posiada zbyt małą izolacyjność.
    > Jeżeli ściana ma odpowiednią izolacyjność to para wodna sobie wnika w tą
    > ścianę i wydostaje się na zewnątrz. Punkt rosy w takiej ścianie może w
    > ogóle nie występować, kiedy ta ściana jest wystarczająco przepuszczająca
    > dla powietrza i pary wodnej. Weź pod uwagę, że zwłaszcza w duże mrozy
    > powietrze na zewnątrz jest bardzo suche. Na zewnątrz znajduje się tynk,
    > którego zadaniem jest zabezpieczyć ścianę przed wnikaniem wody i
    > jednoczesnie zapewnić pełną przepuszczalność dla powietrza i pary wodnej.

    Masz na mysli tynki silikonowe?

    > Wewnątrz natomiast ściany pokrywa się farbami, gładziami gipsowymi, które
    > dość skutecznie utrudniają wnikanie pary wodnej oraz powietrza w cianę.

    Skad w takim razie wilgoc w scianie?

> [...]
    > wiele więcej powietrza wnika z zewnątrz. Powietrza suchego, które zabiera
    > parę ze ściany. Dzięki temu punkt rosy może w ogóle nie wystąpić, bo od
    > zewnątrz powietrze wnika w ścianę i z powrotem sobie wychodzi.
    > Jak zakryjesz tą ścianę od zewnątrz zbyt cienką warstwą styropianu, który
    > nie przepuszcza pary wodnej i nie przesuwa punktu rosy do styropianu to
    > wytworzy się punkt rosy w ścianie, ponieważ powietrze znajdujące w ścianie
    > bedzie się stopniowo nasycać parą wodną, która zacznie się skraplać.
    > Jak przesuniesz punk rosy do styropianu to ściana będzie pozostawać sucha.

    Wszystko prawda, tylko dlaczego dla zimnej sciany jakas tam warstwa
    ocieplenia jest wystarczajaca, a dla cieplej juz nie, bo o to tu chyba
    chodzi? Jezeli ocieplenia na zimnej scianie zapewnia jej powiedzmy wlasciwe
    warunki to czemu scianie cieplej juz nie?

    > Wręcz przeciwnie, możliwości transportowe pary wodnej w ścianie są bardzo
    > duże.

    Jakies 2%, czy to duzo jest sprawa dyskusyjna.

    > Praktycznie codziennie są wahania ciśnienia atmosferycznego.
    > Każdy wzrost ciśnienia powoduje, że w ścianę wtłaczane jest powietrze jak
    > w gąbkę, gdyż ściana jest porowata.

    Tak bym sie zastanawial, czy przypadkiem taka wentylacja nie wyrowna
    cisnienia...

    > Ponieważ wewnątrz na ścianach są gipsówki i farby to ta droga wnikania
    > powietrza jaet utrudniona i z racji tego większość powietrza wnikającego w
    > ścianę przenika od zewnętrznej strony.
    > Jeżeli zakryjesz stronę zewnętrzną styropianem to siłą rzeczy pozostaje
    > wnikanie tylko od strony wewnętrznej. W tym przypadku o wiele więcej
    > powietrza z wewnątrz będzie wnikało w ścianę, ponieważ styropian jest
    > nieprzepuszczalny zarówno dla wody, pary wodnej jak i powietrza.

    Rozumiem, ze wewnatrz sciany powstaje cisnienie wieksze od tego wewnatrz
    pomieszczenia? Czy aby styropiany to nie odspoi?

    > Przy spadku ciśnienia powietrze ze ściany będzie wysysane przez atmosferę,
    > oczywiście na stronę wewnętrzną domu.

    Wzrost cisnienia mial powodowac "wpychanie" powietrza w sciane od strony
    zewnetrznej. Teraz wysysanie od wewnetrznej?

    > Jednak wykroplona w ścianie wilgoć w znacznej ilości tam pozostanie.

    A powietrze uleci suche? Sciana jest higroskopijna?

    Taaaa....

    Pozdro.. TK