  • Data: 2011-01-17 04:57:06
    Temat: Re: Jak działa rekuperator
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik kogutek napisał:

    > Masz rację. Żle policzylem koszt prądu. Pomyliłem się na swoją niekorzyść.
    > Przyjąłem 100W a powinienen 50. Również popelnilem bląd w oszacowaniu czasu
    > pracy wentylatorów. Masz rację to nie 100 dni w roku a cały rok. Jak jest
    > wentylacja mechaniczna to tak być musi. Podnosi to znaczaco koszt
    > eksploatacji. Bo chyba przyznasz że 1,2kwh dziennie przez 100 dni da mniej niż
    > 0,6kWh przez 365 dni. W takiej sytuacji bęzdie się to lądnie bilnsowalo nie
    > tylko z najtańszym nośnikiem ale i z gazem czy prądem w nocnej taryfie. Dalej
> [...]

    I żywotność wentylatorów jest argumentem przeciwko małym instalacjom. W
    maej instalacji stosuje się małe, zintegrowane wentylatory które jak
    padną to umarł w butach. W dużych instalacjach stosuje się duże
    wentylatory pędzone trójfazowymi silnikami zwartymi - jedyne co może się
    w takim wentylatorze popsuć to po dużych kilkudziesięciu albo wręcz (jak
    dać na początek wyższej grupy selekcyjnej) kilkuset tysiącach godzin
    łożyska silnika - godzina pracy, dwa łożyska za kilkanaście złotych i
    kolejne setki tysięcy godzin - klatkowy silnik zwarty jest, pomijając
    łożyska, praktycznie nieśmiertelny. Wentylator odśrodkowy, jak go
    korozja nie zeżre i wideł w niego na chodzie ktoś nie wetknie - również.
    A małe wentylatorki - faktycznie, 20 tysięcy godzin przy pracy
    praktycznie ciągłej to śmiech na sali - konstruowane przez księgowych,
    gówniane (zwykle plastikowe) tuleje łożysk na gównianych (z byle stali,
    byle jak utwardzonej) czopach. Nie podlegają naprawie bo jak tuleje
    polecą to i czopy są zdarte, więc skoro tego się nie naprawi - dalsze
    oszczędności idą w nierozbieralną obudowę (śrubki i ich wkręcanie dużo
    kosztują) - w efekcie, jak napisałeś - materiał eksploatacyjny...

    --
    Darek