    Date: Wed, 15 Dec 2021 14:39:20 +0100
    Subject: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <61b911a9$0$533$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b9d19d$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2021 o 12:29, A S pisze:

    Ciężko z Tobą, spróbuję jeszcze raz...

    > Nie rozumiem. Jesli mam 14V (czyli dużo) i załaczam kolejną pompę, U
    > spada do powiedzmy 12V. To niewielkie PV, nie akumulator o dużej
    > wydajności. OK?

    Nie. Stoisz obie z boku i patrzysz. Niczego nie dotykasz.

    Zaczyna świecić słońce i za przetwornicą pojawia się 10V. Startuje
    pierwsza pompa. Sama startuje bez Twojej ingerencji. Pozostałe pompy nie
    startują bo im nie pozwala na to układ, który Ci narysowałem. Ponieważ
    potrzebuje wyższego napięcia do wyzwolenia przekaźnika a tego napięcia
    jeszcze nie ma.

    Czekasz dalej i nagle słońce świeci bardziej. Za przetwornicą nie ma już
    10V a jest 11V i uruchamia się druga pompa. W momencie uruchomienia
    drugiej pompy napięcie lekko spada ale tolerancja ok 3V obwodu, który Ci
    narysowałem nie pozwala na odłączenie załączonej już drugiej pompy.
    Pompa się rozkręca i napięcie lekko wzrasta. Teraz przy napięciu 11V
    działają dwie pompy a pozostałe nie działają bo pilnuje ich układ
    przekaźników który Tobie narysowałem i który załączy samoczynnie pompy,
    jeśli napięcie wrośnie.

    Nadal niczego nie dotykasz i niczego nie włączasz. Stoisz i patrzysz.

    Czekamy dalej, słońce znów świeci jaśniej i wzrasta napięcie...po kolei
    włączając następne pompy. Ostatnia pompa będzie startować, kiedy
    przetwornica się nasyci i osiągnie 14V na wyjściu.

    Kiedy słoneczko zachodzi lub przychodzi chmura, pompy zaczynają się same
    wyłączać od ostatniej do pierwszej z odwrotną logiką odłączeń niż przy
    włączaniu, czyli jeśli napięcie spadnie do 12V to będą pracować już
    tylko 3 pompy a jeśli spadnie do 10V pozostaną w pracy tylko dwie pompy
    bo inne już zostały odłączone na skutek zbyt małego napięcia sterującego
    przekaźniki. Jeśli napięcie spadnie poniżej 10V to pozostanie tylko
    jedna pompa włączona a pozostałe będą wyłączone. Jeśli zupełnie zajdzie
    słońce, wszystkie pompy się zatrzymają.

    Twoim zadaniem jest tylko stać z boku i patrzeć jak to działa. Nic więcej.

    To jest właśnie AUTOMATYKA o której piszę od początku a którego to słowa
    jak dotąd nie zrozumiałeś.

    Dla zabawy, możesz sobie jeszcze pstryczki założyć do pomp i z nudów
    włączać je i wyłączać ręcznie, tylko nie wiem po co :)
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>