    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jezioro
    Date: Wed, 16 Jul 2014 10:22:21 +0200
    <lp3soi$o8p$1@usenet.news.interia.pl> <lp41tc$nuv$1@node1.news.atman.pl>
    <lp5q34$tug$1@usenet.news.interia.pl> <lp6mhh$mde$1@node1.news.atman.pl>
    <lp8q58$evb$1@usenet.news.interia.pl>
    <53b92d06$0$2368$65785112@news.neostrada.pl>
    <lpciqv$mr9$1@usenet.news.interia.pl>
    <53ba38e3$0$2149$65785112@news.neostrada.pl>
    <lpdj73$sj2$1@usenet.news.interia.pl>
    <53bb1a77$0$2165$65785112@news.neostrada.pl>
    <lpfaph$j2k$1@usenet.news.interia.pl>
    <53bcfbb4$0$2234$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <53bdbfc9$0$2158$65785112@news.neostrada.pl>
    <lpkf9k$ulj$2@node1.news.atman.pl> <lplfsr$kmm$1@node2.news.atman.pl>
    <53c06ee9$0$2241$65785112@news.neostrada.pl>
    <lq07s7$uqq$1@node1.news.atman.pl>
    <53c45700$0$2378$65785112@news.neostrada.pl>
    <lq2pkp$if3$1@node2.news.atman.pl>
    <53c57bf4$0$2140$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Nie zabijaj, nie kradnij, nie gwałć, nie kłam itp. to są wartości
    > uniwersalne.
    > Ale tu przecież nie chodzi o wartości uniwersalne, lecz o zmuszanie
    > jednych przez drugich do określonych zachowań.

    Powtarzam po raz kolejny: pisałem o nawoływaniu do bycia dobrym, a nie o
    zmuszaniu do czegokolwiek.

    > Znów posłużę się przykładem:
    > Przychodzi do mnie znajoma i pyta dlaczego nie chodzę do kościoła. Ja jej
    > odpowiadam: "bo nie czuję takiej potrzeby". Ona mi na to: "musisz chodzić,
    > bo się będziesz smażył w piekle".

    Twoja znajoma gdyby była protestantką (oni lepiej znają doktrynę
    chrześcijańską) to by powiedziała "będę się za Ciebie modlić by Bóg obdarzył
    Cię łaską wiary" czy coś w tym stylu. Chrześcijaństwo jako takie nikogo do
    niczego nie zmusza od kilkuset lat. To że czasem się zdarzają jednostki
    które jak w średniowieczu chcą "nawracać mieczem" to margines i patologia.
    Apostołowie mieli iść jak owce między wilki, a nie odwrotnie :-)

    I powtarzam to że ktoś źle rozumie swoją wiarę nie jest argumentem przeciw
    jej doktrynie. Ani też argumentem przeciw temu by inni którzy ją poprawnie
    rozumieją mieli jej nie głosić.

    > Ja jej na to, że nie będę się smażył w piekle, bo według moich odczuć
    > piekło nie istnieje tak samo jak i Bóg, a tak w ogóle to piekło już mamy
    > na Ziemi.
    > I tu zaczynają się wywody i dowody na istnienie Boga i że żyję w
    > nieświadomości i takie tam.

    To jej powiedz że najwyraźniej jeszcze nie otrzymałeś łaski wiary i jak chce
    to niech się za Ciebie modli, a jak już otrzymasz łaskę to się do niej
    zwrócisz po dalszą naukę. Jeśli ona zna swoją wiarę to zrozumie swój błąd, a
    jeśli nie zna to cóż - na fanatyków nie ma sposobów.

    > Nie jestem przeciwny głoszeniu uniwersalnych wartości, ale nie chce być
    > zmuszany do zachowań, które w żaden sposób nie zmieniają mojej moralności,
    > a są wyłącznie naciskami na zmianę światopoglądu.

    To dokładnie tak jak ja i dokładnie to napisałem w mojej wypowiedzi.
    "Nawoływanie do bycia dobrym". Nie wiem, dlaczego ktoś to zrozumiał jako
    zmuszanie do czegokolwiek.

    Pozdrawiam
    Ergie