  • Data: 2011-06-06 12:24:02
    Temat: Re: Moc kolektora dzis w godzinach 15-16
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Yozwig <j...@o...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości

    > Niegrzecznym i szyderczym tonem jest to napisane,
    > ale to niestety prawda. Nasze walki pokazują, że
    > przy obecnych cenach materiałów taka instalacja
    > nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Nawet samoróbę
    > ciężko będzie zwrócić...
    >
    > Ale bez takich pionierskich zrywów stali byśmy w miejscu :)
    >
    > --
    > Yozwig

    Ten pionierski zryw powstał w Polsce w czasach kiedy ruszyła wielka płyta w
    budownictwie. Na jej potrzeby zrobiono grzejniki panelowe. Od razu jakaś
    spółdzielnia rzemieślnicza, czyli rzemieślnik, zaczęła robić kolektory
    słoneczne. Dokładne opisy jak zrobić samemu kolektor były podawane w Młodym
    Techniku i w Zrób To Sam. Szczytowa moc takiego kolektora o powierzchni ok 2m2
    wynosiła prawie kilowat. Czyli w sprawności uzyskiwanej poprzez coraz lepsze i
    droższe powłoki szyby nic się nie zmieniło. Jako ciekawostkę podam że zalecali
    malowanie kolektora farbą w kolorze ciemno szarym wpadającym w brąz. Wtedy nie
    wypaliło bo była niska świadomość techniczna społeczeństwa i tanie nośniki.
    Teraz świadomość jest tak samo niska za to nośniki zrobiły sie drogie.
    Skutkuje to oszukiwaniem nieświadomych klientów poprzez wciskanie im kitu o
    coraz lepszych parametrach kolektorów. Oczywiście niby lepsze parametry idą w
    parze z ceną. Według mnie cena kolektora powinna być taka że zwróci się w
    czasie maksimum dwóch lat. Kolektor ma być przede wszystkim źródłem dochodu
    dla właściciela a nie dla banków, pośredników, rządowych ekspertów,
    sprzedawców itd. Na kolektorze w tej chwili zarobią tylko ci co potrafią go
    samemu zrobić. Zarobią oczywiście w znaczeniu że nie wydadzą pieniędzy na inne
    nośniki i drogie instalacje. Instalację za 7 tysięcy dająca przez 70 dni w
    roku 2,50 oszczędności dziennie trzeba uznać za hobby bez znaczenia ekonomicznego.