  • Data: 2009-04-02 20:48:36
    Temat: Re: Ogrzewanie-co wybrać?
    Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    Marek Dyjor pisze:

    > też nie jestem zwollennikim grzania ciepłym powietrzem choć w USA jest
    > to bardzo popularny system.

    A masz w jego zakresie doświadczenia ? :) Ja jestem zwolennikiem
    ogrzewania powietrznego, ale nie jestem fanatykem. W kolejnym swoim domu
    też będę miał OP - po prostu znam ten system od prawie każdej strony... ;)

    > hm myślę że masz źle dobraną pompę :)

    Ja mam bardzo dobrze dobraną pompę. Po prostu pewnych ograniczeń nie
    przeskoczysz - takim ograniczeniem jest powietrze jako źródło ciepła.

    > a co do wyliczania COP, to z materiałów firmowych Daikina wynika że
    > odmrażanie wymiennika zewnętrznego jest uwzględnione w obliczeniach.

    Carrier też uwzględnia odmrażanie w obliczeniach. To nadal nie oznacza,
    że w ciągu dnia staje się ona cudownie opłacalna przy -15 stopniach ;)

    > Wiadomo, że pompy ciepła powietrze woda są mniej sprawne od pomp ze
    > źródłem gruntowym, ale też koszt wykonania systemu jest w nich sporo
    > niższy.

    No i to bardzo ważny aspekt - najczęściej wyższe koszty inwestycyjne
    nie dają się zwrócić przez niższe koszty eksploatacyjne. O tym
    zapominają marketingowcy (a raczej pamiętają, ale zachowują to dla siebie).

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio