    From: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Płyta gazowa czy ceramiczna?
    Date: Thu, 26 Nov 2009 12:08:13 +0100

    Czacha pisze:
    > Witam ,
    > nadszedł czas na zabudowę kuchni , i tu pytanie :
    > -jaką płytę zakupić -ceramiczną ( nie indukcję) czy gazową.
    > Proszę o opinię , plusy minusy, porównanie kosztów gotowania.
    > Z góry dziękuję.

    Nie wiem, ale dyskusja poniżej rozwinęła się w kierunku wybitnie
    technicznym i zgaduj-zgadula, a nie praktycznym.

    Jeśli nie gotujesz, albo gotujesz mało - indukcja ci styknie z nadmiarem.

    Dla kogoś, gdzie kuchnia to nieco więcej niż schabowe z kapustą,
    ziemniaki i jajecznica rano to gaz jest nie do zastąpienia. Nie da się
    niektórych rzeczy ugotować na indukcji czy ceramice wcale (cokolwiek z
    woka, i nie mówię tu o dziwnych wokach z kawałkiem płaskiego dna - bo to
    jest lipa), inne gotuje się trudno ze względu na mocno nieciągłą i mało
    precyzyjną pracę - zdejmujesz nie grzeje, kładziesz grzeje. A czasami
    podczas gotowania robi się rzeczy w powietrzu, nad ogniem, dla większej
    precyzji.

    Gotowałem na wszystkim chyba, ceramika to był przepotworny dramat -
    stawałem przed kuchnią i jakbym się uczył wszystkiego od nowa, zerowa
    precyzja: wstaw, ustaw timer, za 20 minut wyłącz to jedyne co się
    sensownie da zrobić....

    Indukcja jest fajna, daje się do niej dość szybko przyzwyczaić,
    warunkiem są jednak sensowne garnki, szczególnie patelnie, ale dalej nie
    jest to pełna swoboda gazu.

    No i nie zapominajmy o kosztach - ja za gaz płacę dokładnie złoty pięć
    groszy za metr sześcienny, którego zużywam w miesiącu około metra
    sześciennego :) czasem więcej (do 2-3 m^3) jak cisnę z obiadami często.
    Nie gotuję codziennie. Bez porównania do indukcji na prąd.

    Co do zapaszków z gazu, to nie wiem, może są różne gazy - ja w bloku mam
    gaz który śmierdzi na surowo strasznie, a spalany wcale, nawet jak
    chodzą 4 palniki na raz, co w praktyce zdarza się chyba tylko przed
    wigilią...

    Pozdr,
    Tomek