  • Data: 2011-11-11 19:35:21
    Temat: Re: Pompa ciepla powietrzna
    Od: Adam <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 11 Lis, 19:04, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Latem COP solara przekracza spokojnie wartosc 40. W zwykly sloneczny pozno
    > wiosenny dzien COP 42-43, a moze byc i wiecej. Tu nie ma co porownywac.

    Porownywac mozna koszt instalacji do czasu zwrotu :) Pompa ciepla
    powietrze-woda hewalexa kosztuje 3,3k pln. Jezeli solar kosztuje 6k
    pln, a PC bedzie grzala wode za ~30 pln / m-c to ta roznica 2,7k pln
    zwroci sie dopiero po ~12 latach.

    [...]
    > Latem w pochmurny dzien solar rzadko kiedy wyprodukuje mniej jak 5kWh. Ja w
    > sierpniu, kiedy ciagle padalo chyba nie przypominam sobie, zeby temp. wody w
    > 300 litrowym baniaku byla nizsza od 30C. Moze kiedy padalo od rana do

    No widzisz - czyli nawet w sierpniu musialbys miec drugie zrodlo
    ciepla zeby dogrzac do tych uzytkowych ~45-50stC. Z pompa PW nie
    musisz. Odpada problem :)

    > wieczora bylo mniej. Kociol trzeba bylo odpalic raptem kilka razy, bo zona
    > uwaza, ze 36C to woda nie do kapieli. Na dzis od pocztku maja uzysk to

    Bo 36 to rzeczywiscie nie jest woda do kapieli!! Ja u siebie
    specjalnie dodawalem dodatkowy wymiennik zeby moc nagrzewac CWU do
    ~46stC, a nie 40stC wlasnie ze wzgledu na wanne :)

    > 2100kWh. Mysle, ze w roku mozliwy uzysk przekroczy 3000 - 3100kWh z ponad 5
    [...]

    3000kWh przez COP 4 = 750kWh, w jednej taryfie to u mnie 750 * 0,48pln
    = 360 pln. Czyli okres zwrotu tych wczesniej liczonych 2700 pln wedlug
    tych danych jest troche krotszy bo 7,5 roku. Tym niemniej zapewnienie
    dodatkowego zrodla ciepla w srodku lata jest uciazliwoscia. Pompe
    stawiasz i robi cieplo przez 100% okresu poza-grzewczego! Trzeba
    rozwazyc ale taka pompa nie jest zlym wyborem.
    pozdr.

    --
    Adam