    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Pralka w garderobie
    Date: Mon, 6 Sep 2010 02:16:06 +0200
    <831phjqimh2n$.ctumksu4bzuv.dlg@40tude.net> <i60u6e$91$2@inews.gazeta.pl>
    <166dfc87k8hle.1vnjx90egnj6i$.dlg@40tude.net>
    <i614si$lm4$1@inews.gazeta.pl>
    <o9ho52qapkpc$.b5v44xnhvh0f$.dlg@40tude.net>

    "Ikselka" o9ho52qapkpc$.b5v44xnhvh0f$....@4...net

    > Zwierzęta mają żywą, elastyczną skórę, często pokrytą sierścią, a ta sierść
    > jest pokryta warstwą tłuszczową, która chroni skórę przed zmoczeniem, nie
    > dopuszcza do niej wody - zmoczenie skóry zwierzęcia naraża je na utratę
    > ciepłoty ciała i śmierć w warunkach chłodu.

    Myłaś się kiedyś wodą? ;)

    > Jeśli zwierzę ma nagą skórę, to
    > pokryta jest ona warstwą zrogowaciałą. W wyniku garbowania wszystkie te
    > ochronne naturalne powłoki są usuwane - skóra jest depilowana, odtłuszczona
    > i rozpulchniona środkami chemicznymi w celu zmiękczenia, potem jest
    > suszona. Od tej pory jest bardzo chłonna, więc wrażliwa na wodę. Więc nie
    > mów, że Twoje buty wytrzymują pranie w wodzie, bo ja w to nie wierzę.

    Wytrzymują -- a sprzedawcy oglądając je, zauważają, że za rzadko je smaruję
    kremem czy pastą do butów. :) O praniu mówią coś na kształt: to są buty, nie
    mogą bać się wody, ale suszyć suszarkami do włosów nie należy, jak i suszyć
    na gorących kaloryferach nie należy... (mokre buty należy suszyć w przewiewnym
    pomieszczeniu, w temperaturze pokojowej)

    > A jeśli nawet to wytrzymują fizycznie, to ich wygląd raczej pozostawia wiele
    > do życzenia.

    Są jak nowe. :) Natomiast długo nie nasączane kremem, potrafią tracić wygląd,
    ale nie dlatego, że skóra sie psuje, a dlatego, że łuszczy się farba/lakier. :)

    > Oczywiście, jeśli wygląd nie ma znaczenia, to można prać w
    > wodzie nawet słomiane kapelusze, ponieważ trawa lubi deszcz.

    Buty, jeśli nie lubią wody, to gorącej -- kleje nie lubią gorącej wody. :)
    Ja piorę w temperaturze 40 stopni Celsjusza lub wyższej, ale kiedyś jeden
    but rozkleił się -- szmaciany. :)

    But (przeciętny) nie może być nieodporny na wodę!!!!
    Jakiś pantofelek do tańca na parkiecie -- być może tak, ale zwykły
    but MUSI wytrzymać moczenie, bo takie jest zadanie buta! Wielu
    producentów moczy swoje buty miesiącami, aby pokazać, że woda
    nie jest im straszna -- i butom, i producentom. :)

    I piszę nie o butach do wody, ale o zwykłych. :)

    Natomiast buty należy czyścić i pastować. Ponoć najlepiej specjalnymi pastami
    do butów -- krem Nivea jest jeszcze dobry, ale ponoć najgorszy z możliwych.
    Najlepsze są po prostu specjalne (w okrągłych puszkach, kosztujące ponoć
    około 2 złote) pasty do butów. :) But należy oczyścić z piachu i z brudu
    (można w wodzie, ale trzeba wysuszyć w normalnej temperaturze) posmarować
    pastą, wcierając ją możliwie głęboko. :) Można polerować (jeśli ktoś lubi)
    można wytrzeć nadmiar pasty...

    Grubą i twardą skórę (krowią/byczą ;) itp.) można nasączać zwykłym
    woskiem. Wosk sprawia, że skóra nie przemaka i w takich butach jest
    znacznie cieplej. Można po prostu nalać roztopiony wosk, po czym...
    Wtopić go do wnętrza skóry palnikiem!!! :) Ja tak robiłem, ale
    zalecam :) ostrożność. :) (pomarszczenie takiej skóry skutkuje
    jej zmatowieniem -- wosk nie jest wcale plastyczny; można
    takie zgnioty ładnie wypolerować, jeśli ktoś ma ochotę)

    Preparaty woskowe nie brudzą, nie smrodzą, nie pomogą, nie zaszkodzą... ;)

    -=-

    Zwykłe buty można wyprać w wodzie, ale nie może to być gorąca
    woda. Po wypraniu należy buty wysuszyć w temperaturze pokojowej,
    w przewiewnym pomieszczeniu. Następnie należy buty natłuścić,
    ale nie byle czym, a stosownymi pastami, lub choćby właśnie
    kremem Nivea. (w Rossmanie są czasami jeszcze tańsze kremy
    do rąk niż krem Nivea) Najlepsze są pasty do butów. :) (ale
    prawdziwe pasty, nie zaś alkoholowe cuda rozprowadzane gąbkami)

    Wyprane buty wyglądają jak nowe, ale tuż po wysuszeniu mogą uciskać. :)

    -=-

    Buty, w których pękła skóra, nie były pastowane od paru lat. :)
    Skóra (wzdłuż podeszwy) stwardniała i pękła -- wygląda teraz
    tak, jak rozcięta nożem.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'