    From: "wolim" <n...@t...pisz>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solary opłacalne czy nie re: zbiornik ciepłej wody
    Date: Thu, 2 Jul 2009 12:11:14 +0200

    Policzmy to czysto matematycznie.

    Weźmy trzy przypadki:

    1. /niesprawdzony przeze mnie/
    Instalacja solarów (z robocizną) dla 4-osobowej rodziny to koszt ok. 10 000
    zł - tydzień temu dowiadywałem się w firmie, która je zakłada. Nie wiem
    jakie są koszty obsługi takiego solara i czy jest w stanie ogrzać w zimie
    wodę do żądanej temperatury, ale załóżmy, że daje radę w zimie i koszt
    miesięczny obsługi to ok. 20 zł (pomka, wymiana i dolewanie płynu
    chłodzącego, itp.).
    Roczna obsługa zatem to 240 złotych.

    2. /sprawdzony/
    Bojler na prąd 80 litrów to koszt ok. 800 złotych. W mieszkaniu mieszkają 4
    osoby - studenci (więc może się często nie kąpią;))
    Mając bojler w mieszkaniu płacę rachunki ok. 170 złotych miesięcznie
    (włączając w to prąd w domu). Załóżmy, że z tego 100 złotych to grzanie
    wody. Roczna obsługa bojlera to koszt 1200 złotych, czyli o 960 złotych
    drożej niż solarów. Solar zwróciłby się zatem dopiero w 11 roku użytkowania.
    Minus - czasami trzeba czekać aż woda się dogrzeje, jak jest potrzeba dużego
    zużycia. Bojler wisi już 7 rok i ma się dobrze.

    3. /sprawdzony/
    Podgrzewacz elektryczny 12kW, który mam w mieszkaniu (drugim, żeby się nikt
    nie przyczepił), używany przez 3 osoby (prysznic, kuchnia, umywalka) zużywa
    średniomiesięcznie energii za ok. 70 złotych (140 złotych razem z prądem na
    cały dom). Zakładając dodatkową osobę i fakt, że do domu przydałby się
    mocniejszy podgrzewacz, liczmy, że wyjdzie 100 złotych / miesiąc. Czyli
    znowu obsługa podgrzewacza jest o 960 złotych rocznie droższa od solarów.
    Solar zwraca się w 11 roku użytkowania. Plusem jest tutaj zawsze ciepła woda
    gdy jej potrzeba, minusem, że przy dużych wahaniach ciśnienia waha się także
    temperatura wody - można to wyeliminować stosując w domu zawór
    bezpieczeństwa ciśnieniowy, który utrzymuje w miarę stałe ciśnienie.
    Podgrzewacz wisi 10 lat i przydałoby się go już wymienić (spaliła się jedna
    grzałka - choć nadal chodzi na dwóch pozostałych, to jednak już na
    maksymalnym ciśnieniu woda jest tylko ciepła).

    Podsumowując, w obu przypadkach solar zwróci się najszybciej za 10 lat. Nie
    wiem jak jest z awaryjnością takiej instalacji i odpornością na działania
    atmosferyczne (grad), ale pewnie jakieś ryzyko jest, że się uszkodzi przez
    te 10 lat. O ile usterka bojlera, czy podgrzewacza wody to koszt rzędu
    kilkuset złotych o tyle remont, czy wymiana instalacji solarowej to pewnie
    ogromne koszty.

    Czy rzeczywiście opłacalna jest instalacja solarów? Ja, po obliczeniach,
    zrezygnowałem z tej "przyjemności".

    Pzdry,
    /\/\\/\/