    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z głowicami {OT}
    Date: Tue, 27 Nov 2012 11:21:21 +0100

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:k91ug5$9oc$1@node1.news.atman.pl...

    > Niestety sie pograzasz, ale to jak chcesz...
    > Wiec gdzie Ty widzisz te pompy oznaczone "1"? Za sprzeglem, czy przed
    > sprzeglem?

    > Nie wciskaj pompy kotlowej. Mowa byla o zamknietych glowicach
    > grzejnikowych,
    > na co odpowiedziales, ze sprzeglo i tak zapewni cyrkulacje wody w obiegu.

    > widzę, ze dyskusja nie jest merytoryczna,
    > a nie mam ochoty udowadniać nikomu że nie jestem wielbłądem

    Wiesz, to jest bardzo ciekawy sposob prowadzenia dyskusji przez Ciebie.
    Najpierw jak widac nie zrozumiales wogole o co w dyskusji chodzi, a teraz
    zarzucasz komus prowadzenie dyskusji niemerytorycznej. Jak nie jest
    merytoryczna skoro rozmawiamy o sprzegle i jego wyplywie jakby nie bylo. To
    jak nie jest merytoryczna?

    > w dalszym ciągu uważam, ze brak pompy w obwodzie kotłowym to babol
    > a do tego właśnie ktoś tam się przyczepił ,

    Jaki kociol? Mowa jest o otwartym chociaz jednym grzejniku zeby zapewnic
    cyrkulacje wody, kiedy inne grzejniki beda zamkniete glowicami.
    Nawet sobie zadalem trud i odnalazlem post Krisa:
    "Dlaczego nioeefektywne? Sterown ik kotła i głowice termostatyczne na
    grzejnikach,- ropzwiązanie proste i skuteczne. tylko trzeba pamietac aby
    chociaz jeden grzejnik(np łazienka był bez głowicy/ciągle otwarty zeby nie
    nastapiła sytuacja że popma chodzi a wszystkie grzejniki zamkniete"

    Na co odpowiedziales:
    "mimo, że IMHO nie jest to wcale konieczne,
    woda i tak będzie krążyć po kotłowej stronie wymiennika ciepła, albo przez
    sprzęgło hydrauliczne, albo przez mieszacz..."

    Pojawia sie zatem pytanie: w jaki sposob woda ma zasilac grzejnik bez pompy
    za sprzeglem?
    No chyba, ze uwazasz, ze pompa kotlowa przepchnie wode przez sprzeglo, czy
    jeszcze ciekawiej - przez wymiennik do grzejnika?

    > celowo zostawiłem o czym "była mowa", do czego nawiązałem
    > i co ja mówiłem... tylko za to mogę odpowiadać.

    Ale to juz nie nasza wina, ze nie zrozumiales tego co czytasz.

    > w kwestii sterowania grzejników głowicami,
    > nie pamiętam już o co chodziło wątkotwórcy -
    > ale ja jestem jak najbardziej "za".

    :-)))))))
    Nie wiem o co chodzi, ale jestem za.

    > zawsze polecam sterowanie odbiornikami ciepła (tu: grzejnikami i pętlami
    > podłogowymi)
    > zamiast zabaw z temperaturą na kotle
    > i szukaniem punktu referencyjnego do sterowania temperaturą w całym
    > budynku

    Takie rzeczy to robia tylko amatorzy. W dzisiejszych czasach chyba nikt
    swiadomy tego nie robi, poza istnieniem szczegolnych warunkow okreslajacych
    stosowanie takich rozwiazan. Zadnych punktow referencyjnych, tylko regulacja
    calej instalacji. Jezeli proponujesz sterowanie petlami podlogowki na
    zasadzie glowic termostatycznych to powiem szczerze, doswiadczenie z
    wiekszymi podlogowkami masz chyba niewielkie.

    > dla posiadaczy sprzęgła h. zamknięcie wszystkich grzejników
    > nie odbije sie niekorzystnie na kotle

    To ciekawe, tylko czy ktos o to pytal?

    > w pozostałych przypadkach będzie jeszcze kilka innych możliwości, np
    > otwarta wężownica CWU
    > lub polecany przez mnie mieszacz na powrocie kotła
    > robiący to samo co sprzęgło, tylko lepiej, bo w kontrolowany sposób

    Moze juz nic nie pisz... Mieszacz robiacy to samo co sprzeglo.... Rece
    opadaja.
    Czytales chociaz ten link, ktory sam cytowales? Tam jest mowa o
    zrownowazeniu przeplywu kilku niezaleznych obiegow naraz, a nie sterowanie
    temperatura.

    > albo wymiennik ciepła separujący obwód otwarty od zamkniętego.
    > spotkałem się też z bardzo ciekawym użyciem prostego zawora różnicowego do
    > zabezpieczenia
    > obwodu kotłowego przed obciążeniem zerowym
    > po prostu wystarczy wiedzieć, ze sprzęgło nie jest jedyną opcją
    > a jak ktoś już sie na nie uprze, to ok. ale instalacja i tak musi być
    > prawidłowo wykonana
    > - sprzęgło nie jest cudownym lekiem na każde zło

    > [to są moje prywatne opinie - każdy ma prawo się z nimi nie zgodzić i
    > mieć odmienne poglądy]

    Poglady to mozna miec w polityce, Ty niestety nie rozumiesz o czym piszesz.

    Pozdro.. TK