    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Usuniecie kilku jetek
    Date: Tue, 24 Nov 2009 16:51:03 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam
    > Mam na domu dach kopertowy o nachyleniu 30st i powierzchni 200m2. Dach
    > wzmacniaja dwa rzedy jetek - jeden na wysokosci okolo 2,5 m od podlogi
    > poddasza a drugi okolo 1,5 m od podlogi. No i wlasnie z nimi mam problem
    > - jakbym usunal trzy nizsze jetki na srodku poddasza to zyskuje
    > powierzchnie na zrobienie pokoju. Tak sie zastanawiam czy mozna zrobic
    > jakies dodatkowe wzmocnienie konstrukcji usuwajac te trzy jetki? Na
    > razie to takie moje rozmyslania - fachowiec musialby to zobaczyc. Jestem
> [...]

    Jetki sa elementami konstrukcyjnymi dachu wiec bezkarnie ich usuwac nie mozna.
    Ale mozna je przeniesc, na sam dol, zamienic na ciegna stalowe i np. ukryc w
    stropie/podlodze. Jest to element pracujacy na rozciaganie i do tego nie
    trzeba specjalnych studiow, wystarczy troche wyobrazni i kultury technicznej
    aby to zrozumiec. One zabezpieczaja krokwie co by sie dolem nie rozjechaly.
    Mur nie jest elementem, ktory te sily poziome ma przenosic, on ma pracowac
    tylko na sciskamie, na obciazenie pionowe.
    Zatem pret zbrojeniowy fi 12-14 spoko te sile rozciagajaca miedzy krokwiowa
    przeniesie, istotne i trudne do zrobienia bedzie odpowiednie okucie tych
    krokiew dolem uchwycenie obejmami, tak aby nie zmniejszyc ich wytrzymalosci na
    zginanie i samo polaczenie obejmy z ciegnem. Do tego trzeba kupic mocne sruby
    rzymskie, prety nagwintowac i z czuciem to napinac. Trzy dni roboty i po
    problemie. I dopiero po tym mozna te 3 jetki poodcinac.

    Oczywiscie to sugestia, trzebaby to widziec i jak Ci tu juz poradzono zapytac
    kogos, kto sie na tym zna, albo kogos, kto to juz robil. I jesli to juz pare
    lat stalo to normalnie "zerznac".
    Pzdr.
    Tornad