  • Data: 2009-11-27 09:38:32
    Temat: Re: Usuniecie kilku jetek
    Od: "Tornad" <t...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

    ciach

    > Coś się uczepił tak tych jętek ?
    > Jętka to jętka i jej główne działanie jest na ściskanie.
    > To co Ty nazywasz jętką, jętką nie jest.
    > Jętka działa na ściskanie, a na rozciąganie działają kleszcze oraz belki
    > wiązarowe.
    > Różnica pomiędzy jętką, kleszczem i belką wiązarową jest zasadnicza i polega
    > na całkiem innym sposobie i miejscu mocowania z krokwiami, bo też inaczej są
    > przenoszone siły.

    Dzis nie mam za duzo czasu bo ide do roboty ale wczoraj troche pogrzebalem w
    literaturze hamerykanskiej i w oparciu o nia odpisalem koledze Maniek4. Zatem
    pozwalam sobie skopiowac ten list, bo moze go nie czytales.
    (...)
    W tym co piszesz jest duzo racji; troche mieszasz piszac o platwiach bo to
    jest zupelnie inna konstrukcja, w ktorej krokwie sobie spokojnie leza jak
    normalne belki wolnopodparte, tyle ze na ukos.
    Masz racje piszac, "Opracowania mowia, ze jednak sciskana i ja tego sie
    trzymam".
    Ale te opracowania wlasnie mnie wqrwiaja. Ktos jak maly Jasio gdzies kiedys
    tak napisal a rozne panie typu Kist jak papugi to przepisuja, glebiej sie nad
    tym nie zastanawiajac.
    Wiec owszem te jetki w normalnych warunkach pracuja tak jak to piszesz i Ty
    sie tego trzymasz. Ale jak pisalem w odpowiedzi Komus tutaj, nalezy
    przewidzic,
    ze te normalne warunki sie od czasu do czasu zmieniaja i powstaja inne,
    nazwijmy je ekstremalne i kazdy projektant musi je uwzgledniac.
    Nie bede sie wiecej rozpisywal za to "podepre" sie znow "Hameryka".
    Zatem zamiast walic dzis mlotkiem karpenterskim w te papiaki na dachu, latwo
    znalazlem co na ten temat pisza tubylcy.
    Cytuje dwa zdania, cos w rodzaju definicji i przeznaczenia tych jetek, przez
    tubylcow "collar tie" zwanych.

    Wind blowing across a gabled roof causes an incredible upward pressure similar
    to the pressure over an airplane wing. Collar ties have traditionally been
    installed near the peak to hold the framing together in a wind.

    Sama nazwa "collar" oznacza obroze. Tie zas to wiazadlo. Czyli rozumiem to
    jako obroza wiazaca.

    A to moje tlumaczenie, moze nie najlepsze ale zawsze.
    Wiatr wiejacy na wprost polaci dachowej powoduje powstawanie "incredible"
    czyli niewiarygodne, nieprawdopodobne podcisnienie skierowane do gory na
    przeciwleglej stronie polaci dachowej podobnie jak podcisnienie na gornej
    czesci skrzydla samolotu. Jetki sa tradycyjnie instalowane na jednej trzeciej
    wysokosci dachu od jego szczytu do utrzymania krokwi w kupie w czasie silnego
    wiatru.

    Na innym linku

    http://qcfocus.com/construction-glossary-definition/
    collar-tie

    Znalazlem taka definicje jetki:

    ...a horizontal member near the top (peak) of a trussed rafter system attached
    to each opposing rafter to prevent their spreading. Collar ties are typically
    installed in the upper third of the roof height.

    .. jest to poziomy "czlonek" czyli czesc skladowa, montowana niedaleko szczytu
    w systemie krokwi, laczaca ja z druga przeciwlegla krokwia dla zabezpieczenia
    ich przed rozjechaniem. Jetki sa typowo instalowane na trzeciej czesci
    wysokosci dachu liczac od gory.

    Slowo "spreading" wg slownika oznacza rozprzestrzenianie sie, rozszerzanie.

    Czyli to "popiera" moje tezy, ze glownym celem tych jetek, jest
    zabezpieczenie pary krokwi przed rozszerzeniem sie a nie ich podpieraniem i
    zmniejszaniem ich ugiec.
    Owszem one to tez czynia, dlatego nazwalem je wczesniej bardzo sprytnym
    elementem; zgodzilem sie z Toba polowicznie, ze one pracuja na sciskanie. Tyle
    ze w normalnych warunkach ale wlasciwym ich przeznaczeniem jest to, co
    napisane powyzej.
    Pzdr.

    Mo wiec tak to wyglada. Ja troche podrozowalem z narzedziami oczywiscie. m.in.
    bylem na Florydzie gdzie te potezne huragany a i male tornada daja dachom w
    kosc. I w ich wiezbie tez jetki stosuja ale glownym zabezpieceniem przed
    odfrunieciem dachu jest tam dachowka betonowa o grubosci calowej a nawet
    grubsza.
    Dachy tam sa "plaskie" scisle o niewielkim nachyleniu bo snieg tam bardzo
    rzadko pada natomiast one w porownaniu ze stromymi lepiej opieraja sie
    wiatrom. Wiec te sprawy znam rowniez z autopsji.
    Dlatego uwazam, ze to co na temet jetek tu pisza a co przetlumaczylem, jest
    bilzsze prawdy niz artykul mlodej, dobrze zapowiadajacej sie pani czy pana z
    tylulem doktora nauk technicznych na przyklad.
    I jesli ktos tu napisalby tak jak to czytamy w polskich opracowaniach, to by
    go chyba smiechem za...bali.
    Moze to da Ci troche do myslenia; sadze, ze kiedys zmienisz zdanie, bo to jak
    wszystko wymaga pomyslenia zatem czasu.
    No i na zakonczenie zabawny fakt, autentyczny.
    Szedlem raz przez Greenpoint, to jest polska dzielnica na peryferiach New
    Yorku, patrze a na drewnianym, zbitym z nieoheblowanych sztachet plocie, pisze
    C.PA. Normalnie po polsku, cztery litery rodzaju zenskiego. Wiec swoim
    zwyczajem chcialem sobie ja chociaz poglaskac. I co? Ano wbilem sobie
    drzazge...
    Od tej pory juz tak bezgranicznie nie wierze w tresc slowa pisanego chocby
    bylo wydrukowane duzymi literami, czy opublikowane w gazecie o najwiekszym
    nakladzie.
    Pzdr.
    Tornad