    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
    Date: Mon, 23 Sep 2024 16:25:21 +0200

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Ile grzać, jaką temp. jaki zakład, w którą stronę papa, ile warstw,
    > jaki promień gięcia przy załamaniach itp.

    Ponieważ widziałem jak to robią na dachu zaprzyjaźnionej fabryki, to
    się nie bałem. Nie jest to aptekarska robota, grzały chłopy oderwane
    od pługa. Przyszedł do mnie kolega z palnikiem (sam takich rzeczy nie
    mam), któremu zresztą z jego inwestycji zostało parę metrów papy. Jak
    raz dla mnie. Zrobiliśmy to w chwilę.

    > Jest sporo detali, które trzeba wykonać poprawnie aby pokrycie było
    > szczelne przez kilka kolejnych sezonów.

    Miało nie nie być detali. Prosty dach, betonowa płyta wylana 45 lat
    temu. Papa wytrzyma nie klika, a kilkadziesiąt sezonów. Papa ma z
    wierzchniej strony pas bez posypki, taki ma być zakład. Warstwa jest
    jedna. Na gorąco da się zgiąć nawet pod kątem 90 stopni. Może nie
    jest to fachowe, ale da się taka papę położyć "pod włos", czyli
    zaczynając od kalenicy. Też nie będzie przeciekać.

    > Blacha - kręcisz na górkach fali dedykowanymi wkrętami do łaty.
    > Zrobienie konstrukcji może być trudniejsze - ale i tak technologicznie
    > prostsze niż prawidłowe zgrzanie papy.

    Zawsze doceniam wybitnych teoretyków. Ale różni nas jedna rzecz:
    ja mam praktykę i z papą, i z blachą. Łatwo powiedzieć "kręcisz
    na górkach". Ale z jaką siłą? Ile dociągnąć? Szybko można się tego
    nauczyć, ale pierwsze kręcenia wychodzą słabo. A jak się przeciągnie,
    to prostowanie jest kłopotliwe.

    > Blacha jest długowieczna w stosunku do papy, położona prawidłowo ze
    > spadkiem wymaganym przez producenta jest szczelna i nie rozszalnia
    > się pod wpływem warunków atmosferycznych

    Pokrycie blaszane nie jest szczelne z definicji. Śnieg, który pojawi
    się na strychu w czasie zadymki, nie jest podstawą do uznania reklamacji
    przez dekarza.

    Jarek

    --
    Ktokolwiek by tu wszedł bez nakrycia głowy, to tak, jakby cudzołożył.
    -- Rabin tej synagogi