  • Data: 2014-12-11 23:00:00
    Temat: Re: Wyłączać cyrkulację, czy nie?
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > W obliczeniach strat i zysków zapomnieliście o jednym:
    > bez obiegówki są większe straty na wodzie. Trzeba spuścić ją do
    > kanalizy, to też kosztuje. Pewnie ze 100-200 litrów w skali miesiąca.
    > Niby niewiele ale akurat tyle, żeby zrównoważyć koszt prądu w pompce.

    Wszystko mocno zależy od konkretnego przypadku, ale generalnie masz rację.

    Zrobiłem próby i wyszło tak.
    CWU nagrzana do 42C o 19-tej wyłączam grzałkę, do 22-giej spadło do 39C,
    a więc w tempie 1C na godzinę (zależność nie będzie oczywiście liniowa w
    szerokim zakresie, ale dla tego przypadku tak wyszło).

    Zastanawiałem się ile wody w takim zbiorniku jest ogrzane. Powiedzmy że
    ma 300 litrów, grzałka jest gdzieś w połowie, powrót z obiegu jest na
    oko w 1/3 od dołu - może trochę wyżej. Można więc założyć, że bez pompy
    jest to powiedzmy połowa zbiornika, a z pompą troszeczkę więcej?

    Czy rozsądnie można przyjąć, że dobowo tracimy około 4kWh? (+ pompa
    oczywiście).

    Teraz ciekawiej.
    Szczoteczka do rąk po pół godzinie od pomoczenia - w kranie widać
    odbicie ciepłej postaci i zimnej szczotki :)
    http://www.1024.pl/IR000009.JPG

    Tutaj widać jak ucieka ciepło z cyrkulacji.
    http://www.1024.pl/IR000010.JPG

    To samo, ale pomiar na podłogówce.
    http://www.1024.pl/IR000011.JPG

    Prysznice, ściana jest chłodzona z drugiej strony - nieogrzewane
    pomieszczenie.
    http://www.1024.pl/IR000012.JPG
    http://www.1024.pl/IR000013.JPG

    Pomiar na ścianie prysznicy.
    http://www.1024.pl/IR000014.JPG

    Pojedyncza linia zasilająca z ciepłą wodą - z boku widać zbiornik, ale w
    błyszczącym płaszczu i odbija wzór z płytek. W ogóle gresowe - matowe
    płytki zachowują się przy IR jak lustro - widać idealnie odbicia
    elementów. Ściana miała 20.4C
    http://www.1024.pl/IR000016.JPG

    I na koniec ciekawostka.
    http://www.1024.pl/IR000015.JPG

    Widać zasilanie nagrzewnic - to ta ciepła pionowa rura, widać powrót z
    nagrzewnic - co stanowi zasilanie podłogówki oraz poniżej powrót z
    podłogówki.
    Na tych rurkach kamera kłamie - na oko te same, ale producent inny i
    pomiary różnią się o 1-2C pomiędzy sobą. W ogóle nie traktujcie kamery
    jako dokładnego przyrządu pomiarowego - nie chciało mi się emisyjności
    podawać. Pomiary wykonane więc termometrami (zamontowane na stałe).
    Temperatury były takie:
    Zasilanie nagrzewnic 28,8C
    Zasilanie podłogówki 24,8C
    Powrót z podłogówki 23,2C
    Przepływy jednakowe, bo szeregowo nagrzewnice i podłogówka są
    podłączone. Wszystkie nitki podłogówki otwarte.
    Na hali 20.2C, w socjalu 21C, na zewnątrz 4C ale wieje trochę.
    Jestem nadal zauroczony skutecznością podłogówki i przerażony podziałem
    mocy. Wychodzi że hala zjada 2,5x więcej niż socjal (powierzchniowo
    2,3:1). Jutro przejdę się po niej z kamerą.

    Taka mała dygresja.

    Miłego.
    Irek.N.