  • Data: 2010-01-05 10:18:01
    Temat: Re: Zasniezony solar prozniowy stoi.
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    news:hhtl22$3u2$1@news.interia.pl...

    > Rur jest 24 co daje niecale 4m^2, wiec gdzie mi do Ciebie. :-))

    4m^2 to całkiem sporo. Wystarczyc powinno na zbiornik 250-300l.

    Inna sprawa ze analizując dane na stronie szwajcarskiego instytutu SPF Łatwo
    zauważymy że popularny polski kolektor daje uzysk 520kWh/m2 rocznie podczas gdy
    przeciętny 20-rurowy około 550kWh/m2, najlepsze rurowe ponad 600 ale sa też i
    takie płaskie ): Cena płaskiego to 2,5-3x niższa od przeciętniaka prózniowego.
    Wniosek wyciagnij sam.
    Nie widzę tam żadnego 24-rurowego o powierzchni apertury 4m2 jak podałeś.
    Jakiego producenta masz ten kolektor ? Tam na tej stronie są wszystkie które
    były przebadane w SPF i mają nadany certyfikat SPF. Wiem że są na allegro
    oferenci którzy twierdzą że mają w ofercie kolektor który ma certyfikat SPF a po
    dokładnej analizie okazuje się że tylko jakiś jeden model był badany a pozostałe
    nigdy nie oddychały szwajcarskim powietrzem. Znalazłem nawet Viessmana i De
    Detricha takie kolektory których nie ma w SPF a na stronie oferenta lub innej
    stronie pośrednika chwalą że kolektor ma certyfikat szwajcarskiego instytutu
    SPF. Druga sprawa, certyfikat ten dostanie kazdy kolektor nawet z paneli
    grzejnikowych poniewaz to tylko badanie polegające na niezaleznym stwierdzeniu
    jakie parametry uzyskanow instytucie.

    > Nie wiem tylko jak grzanie takiego kolektora ponizej -10C wplynie na bilans

    Szczerze? Dwa razy tylko grzałem kolektor bo mi się nie chciało wychodzić na
    podwórko A tak to miotełka i po sprawie. Często tez jest tak że jak nie odśnieżę
    to śnieg sam zjedzie nawet jak odsłoni rombek kolektora ten już zacznie
    prawcować o sam od spodu roztopoi sobie resztę. W kolektorze prózniowym
    podgrzanie kolektora nic nie da bo taka jego konstrukcja

    >Twoj sposob trawnikowy wydaje sie byc najlepszym, ale niestety nie zawsze
    >mozliwy lub racjonalny.

    Są tacy co twierdzą że postawiłem w ogrodzie szpecąc ogród. Obsadziłem zeszłego
    roku z boków i tyłu ładnie thują columna i szmaragd, boczne przednie części
    posadziłem jałowce płożące i wrzosy tak aby przód kolektora nie został
    zacieniony, całość jest na wydzielonej części wysypanej korą Za rok, dwa,
    kolektory będa widoczne tylko od strony drogi a od domu tarasów i ogrodu mało
    co, więc nie widzę problemu z estetyką. Druga sprawa, jeszcze jestem młody, ale
    jak już się zestarzeję to kto wie czy miałbym siłę łazić po dachach lub trzymac
    szczotki na długich kijach sięgających dachu. Wygrywa wygoda i zdrowy rozsądek.

    Marek