  • Data: 2010-01-06 23:29:47
    Temat: Re: Zasniezony solar prozniowy stoi.
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    news:hi33b4$p2u$1@news.interia.pl...

    > Ktoregos dnia widzialem zestaw kol. plaskich Helvatex czy jakos tak.
    > Wyglada ladnie, cena 9500zl. Jednak wole wydac 6000. Te pare dodatkowych
    > dni zima nie predko zarobia na roznice w cenie o ile zestaw jest w ogole
    > lepszy.

    A ja akurat mam zestaw z trzema hewalexami zbiornikiem Austria-Email 300l.
    Grupę pompową nie kupowałem gotowca lecz poskręcałem sam z kształtek z
    mosiądzu. połączenia w miedzi plus otulina, sterownik sorel tdc3, pompa
    wilo, 20l glikol 40% (weszło do instalacji 13l) jakies zawory, złączki
    stalowe giętkie do solarów, ciśnieniomierz, rotametr, zawór bezpieczeństwa i
    naczynie wzbiorcze reflex 25l.
    Wszystko włącznie ze stelażem zrobiłem sam. Stelaż pospawałem z kątowników
    umieściłem na podporach głębokich w ziemi na 120cm fi 25cm i zalanych
    betonem co by mróz nie ruszył a i z wiatrem nie poleciało do sąsiada. Do
    tego dwa trójdrogowe mieszacze jeden Honeywell TM200 drugi trochę tańszy aby
    ze zbiornika na dom nie poszło więcej niz 55stC a na pralkę wiecej niż
    30stC.
    Całość a więc widzisz sporo więcej niż zawiera typowy gotowy zestaw
    kosztowała niecałe 8tys zł z czego same mieszacze prawie 5 stów kosztują a
    te nie występują normalnie w zestawach. Oczywiście nalezy wspomnieć że u nas
    jest dofinansowanie z którego oczywiście skorzystałem. Dopłacają do każdego
    m2 czynnej apertury kolektora. Więc jak widzisz kolektor prózniowy dostaje w
    tyłek bo za trzy płaskie płacę w sklepie tyle co za jeden 30-to rurowy
    prózniowy. Przy czym mnie płaskie po dofinansowaniu kosztowały zero zł bo
    powierzchnia czynna apertury to około 5,4m2 a prózniowy 30rur to jakieś
    2-3m2.
    Jak by nie patrzyć próżniowy to nieporozumienie.
    Jest u nas taka kotłownia gazowa na osiedlu jednym. Na dachu tej kotłowni
    umieszczonych zostało jakieś 20 kolektorów. Służą do wspomagania ogrzewania
    oraz wstępnego podgrzewu wody. Płaskich. Nie próżniowych. O czymś to chyba
    świadczy.

    Marek