    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Tue, 18 Apr 2017 03:06:32 -0700 (PDT)
    Subject: Re: brama otwierana z dwóch stron - jak najprościej?
    From: Tornad <t...@g...com>

    W dniu niedziela, 16 kwietnia 2017 13:21:11 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    wewnetrzna. Ja dla ułatwienia obliczen i zapamiętania, przyjalem ja rowna

    > Można mieć wkrętarkę o mocy 100W czy 500W zasilaną napięciem 10V jak i
    > napięciem 20V i wkrętarka będzie miała taką sama moc jak i moment
    > obrotowy w jednym i w drugim przypadku.

    No i to jest Twoje bledne przekonanie. Nie jesteś w tym odosobniony. Ja ten
    popularny mit, bledne przekonanie zauwazylem i dlatego z nim walcze. Dowodze,
    ze wiertarka zasilana czy kade inne urzadzeia zasilane napięciem 10 V nigdy
    nie będzie miało mocy jaka uzyska ta sama wiertarka zasilana napięciem
    dwukrotnie większym.

    Wbijam chłopcom do glow, ze urządzenie zasilone napięciem dwukrotnie wiekszym
    uzyska mac czterokrotnie wieksza a urządzenie zasilona napieciem trzykrotnie
    większym uzyska moc 9-krotnie wieksza.

    Fakt ten, prawo to, nie jest na tyle popularne aby każdy użytkownik
    elektronarzędzi znal je w stopniu przynajmniej pomocnym przy zakupie tych
    narzedzi. I nadal mi się to nie udaje. Sa tu osobnicy tak tepi czy tez tak
    zajadle zawzięci, ze nadal będą się upierać, ze nie, ze ja się nie znam, ze nie
    rozumiem. Identycznie jak ci relatywiści, ktorzy na moje dowody ewidentnych
    sprzecznosci w tych postulatach, które nie trzymają się kupy, nie sa zgodne z
    klasycznymi prawami fizyki, będą mnie próbowali osmieszac, kpic czy stosować
    inne wypróbowane metody typu wyzywania a nawet propozycje jajek ogolenia i po
    nauki do przedszkola się zapisac.
    Doprawdy nie wiem, do tej pory nie udalo mi się postepowania tych osobnikow a
    scislej motywow ich kreciej roboty o charakterze sabotażowym, zrozumieć.

    > Aby zasilić silnik niższym napięciem zachowując taką samą moc to silnik
    > musi być nawinięty grubszym drutem, który przez to ma mniejszą oporność.
    > Ponadto przez silnik będzie przepływał 2 krotnie większy prąd i tu
    > zaczynają się problemy.
    Zauwaz, ze jak będzie przeplywal przez odbiornik 2 razy większy prad
    (netezenie) to zgodnie z innym klasycznym wzorem P = I^2 R jego moc również
    wzrośnie w funkcji kwadratowej.

    Problemy zarówno z silnikiem, ale w
    > szczególności z komutatorem, który zaczyna się mocno grzać. Niestety ze
    > względów technicznych powierzchnie styku szczotek z komutatorem są
    > ograniczone gabarytami, a każdy styk ma pewną oporność. Im większa
    > wartość prądu przepływającego poprzez taki styk, tym większa moc
    > wydzielana na tym styku w postaci ciepła i tym samym szybciej będą się
    > zużywały szczotki oraz komutator.
    To sa sprawy oczywiste. Wymiary szczotek, objetosc zelaza, ilość zwojow,
    srednica wirnika, podlegają innym wymogom. Szczotka musi mieć powierzchnie
    i konstrukcje zapewniajaca przekazanie pradu do uzwojeń i jej trwalosc. Rdzen
    musi mieć odpowiedni do przenikalności magnetycznej przekroj. Jeśli przekroj
    będzie za maly to strumien magnetyczny będzie ograniczony, nasycenie rdzenia
    obetnie amplitude pola magnetycznego itd. Slinik zacznie się grzać, prad
    pojdzie na marne i zamieni się zamiast w moment obrotowy - w cieplo i smrod.

    Ale te sprawy nie podwazaja prawa Ohma. Ono działa zawsze i jego przeskoczyć
    się nie da.

> [...]
    > wewnętrzna jest większa tym mniejsza będzie wydajność prądowa takiej
    > baterii i tym bardziej będzie się ona grzała. Z powodu ograniczenia
    > wydajności prądowej baterii, aby zwiększyć moc wkrętarki trzeba było
    > podnosić napięcie.
    >
    > Obecnie stosowane ogniwa litowo-polimerowe litowo-jonowe maja bardzo
    > duże wydajności prądowe i bardzo małe oporności wewnętrzne. W połączeniu
    > z silnikami bezszczotkowymi można spokojnie uzyskiwać moce przy
    > zasilaniu np. 10,8V , które kiedyś były możliwe do osiągnięcia z
    > akumulatorami NiCd tylko przy napięciach rzędu 18-20V.

    Ogniwa a scislej ich oporność wewnetrzna, wchodzą do rachunkow. Idealne ogniwo,
    akumulator czy bateria, to takie, które ma zerowa rezystancje wewnetrzna.
    Takim ogniwem bliskim ideałowi, jest ogniwo akumulatrow siarkowych czyli
    zalanych kwasem siarkowym. Ono przez krotki czas potrafi wytworzyć prad o
    netezenia rzedu dziesiatek a nawet setek amper.

    Maja tylko te wade, ze sa stosukowo ciężkie.

    Dlatego caly swiat naukowy, glownie firmy samochodowe, szukaja nowych, lepszych
    zrodel energii. Ale to prawa Ohma nie obala.
    Ktos zarzucal mi, ze do obliczen przyjalem opor wewnętrzny wiertarki na rowny 1 ohm.
    No to sru, przyjmujemy jako rowny R = 2 omy.

    Mamy dwie identyczne wiertarki, jedna zasilamy napięciem 10 V a duga dwukrotnie
    większym czyli 20 V. Moc pierwszej jest rowna P - 10^2 / 2 = 50 W.

    Moc drugiej P = 20^2 / 2 = 200 W. Moc drugiej nadal jest czterokrotnie wieksza.

    Jak nadal nie wierzysz to sprobuj te moc policzyć dla innej dowolnej wartości
    oporności wewnętrznej R urządzenia.

    Warto tez wiedzieć, ze wiertarka przeznaczona do pracy na zasilanie powiedzmy
    te 18 V, spoko możesz zasilić napieciem niższym, np. 12 V Ona również będzie
    pracować. Ale musisz pamietac, ze wtedy jej moc i moment obrotowy obniży się
    zgodnie z regula kwadratowa. Czyli moc nie zmniejszy się jak 12/18 czyli do
    2/3 czyli do około 66 procent wartości, tylko (12/18)^2 czyli spadnie do około
    44 procent mocy, która miałaby przy zasilaniu nominalnym. Czasem taka moc
    wystarczy wiec nie ma się co zamartwiac w przypadku braku akumulatora na 18 V.
    Wiertarke te możesz spoko zasilić z akumulatora samochodowego.

    Pzdr
    Tornad