    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jak wykonac nadproże w istniejącej ścianie nośnej
    Date: Tue, 9 Nov 2010 15:33:24 +0100

    Użytkownik "Tomasz O." <t...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:ibasb7$i4j$1@news.onet.pl...

    > W sumie tak ale już mnie przekonałeś, żeby kupić dwa dwuteowniki, może
    > trochę mniejsze (100? 120?) i je zespawać. Będzie to też cąłkiem dobre, ze
    > względu na większą powierzchnię styku z belkami drewnianymi i ewentualne
    > ich osiadanie. Zastanawiam się tylko czy wystarczy po jednm na słupy czy
    > też dawać spawane.

    Gdzie chesz dać te słupy ?
    Przy ścianach czy na środku ?
    Wg mnie bezsensem jest dawanie przy ścianach.
    Lepiej osadzić jest w ścianach tę belkę podpierającą belki stropowe.
    Robienie dodatkowych słupów jest trochę bezsensowne, ponieważ będziesz
    musiał wylać jakąś stopę czy ławę, aby osadzić te słupy.
    Przecież nie postawisz tych słupów na podłodze, drewnianej czy nawet
    wylewce, bo z czasem one się wbiją, a belki stopowe wraz z murłatą pod
    naporem masy śniegu na dachu obsuną się w dół. Poza tym, zeby się nie
    poprzewracały te słupy to musiał byś je zabetonować lub mocowac do ścian.
    Jak dla mnie jest to zły pomysł.
    Najlepiej wybij gniazda w ścianach pod belkę. Wsadź ją na przestrzał, a
    nastyępnie zabetonuj te gniazda. Dwa, trzy dni roboty i czołgiem nie
    ruszysz.
    Ja tak właśnie u siebie w domu łączyłem 2 pokoje, tworząc salon 5 x 10 m.
    Wyburzałem środkową ścianę, która podpierała drewniane belki stropowe
    biegnące wzdłuż czyli po długości 10m.
    Na środku podparłem je w poprzek dwiema masywnymi belkami drewnianymi
    bodajże 25 x 25 cm.
    Na tym podpartym stropie stoją belki podporowe więźby dachowej oraz dwie
    murowane ściany tzw. mur pruski.
    Belki są osadzone w ścianach nośnych i mają długośc ponad 5m.
    Miałem o tyle trudniejsze zadanie, że na dole podłoga była zrobiona z desek
    na legarach drewnianych, a do tego miałem idiotów robotników, którzy się
    porwali za wyburzanie ściany bez wcześniejszego podstęplowania stropu,
    pomimo, że kategorycznie zabroniłem im wcześniej rozbierać tę ścianę zanim
    jej nie podstępluję. Zamiast czekać na mnie i robić to co im kazałem tzn.
    wyjuć gniazda i dokłądnie posprzątać podłogę to porwali się wyburzanie jakby
    pracowali na akord :) Moze pomyśleli sobie, że lepiej jest od razu wyburzyć,
    zeby nie musieli 2 razy sprzatać :D
    Ja w tym czasie pojechałem załatwiać stęple i belki.
    Jak wyburzyli cześć tej ściany to strop "tąpnął" na środku 5 cm w dół i
    oparł się na kilku cegłach. Mało co się nie posrali ze strachu i pouciekali
    :) Jak przyjechałem i to zobaczyłem to jeszcze dostali ode mnie zjebkę i o
    mało co nie wyrzuciłem ich na zbity pysk za to, że nie robili tak jak ja im
    kazałem.
    Po wybiciu w ścianach nośnych gniazd, posprzątaniu, ułożyliśmy na podłodze
    belki w celu dobrego rozłożenia nacisku stępli na dużą powierzchnię podłogi.
    Obsadziliśmy poprzeczne belki w gniazdach kilka centymetrów pod belkami
    stropowymi. Następnie przy pomocy hydraulicznego lewarka o udźwigu 30 czy 50
    ton (już nie pamiętam) zaczęliśmy podnosić belki poprzeczne do góry,
    blokując ich położenie stęplami. Po dokładnym wypoziomowaniu podłóg na
    piętrze zamurowaliśmy gniazda, w których obsadzone zostały belki. Po
    obsadzeniu belek, jak tylko beton dobrze związał, ściana została rozebrana
    do końca.