    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ntg elektryczne auta
    Date: Thu, 21 Dec 2023 07:20:44 +0100
    <uli3vc$glu$1$nadir@news.chmurka.net> <1...@m...org>
    <uln6fi$j8b$1$nadir@news.chmurka.net> <7...@m...org>
    <ult7bk$i49$1$nadir@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <ulu8m0$jqo$1$nadir@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <ulus2u$1gs$1$nadir@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <ulvtfk$cuu$1$nadir@news.chmurka.net>

    W dniu .12.2023 o 00:38 nadir <n...@h...org> pisze:

    > Ogrzewanie postojowe firm Webasto/Eberspächer do samochodów osobowych ma
    > od 2kW do nawet 10kW mocy. Nagrzewnica wody w przeciętnym samochodzie
    > osobowym ma jakieś 3-5kW mocy, z tym że to jest przy temperaturze cieczy
    > 90-100stC i maksymalnych obrotach dmuchawy.
    > W tym Picanto to ja bym zrozumiał 2kW nagrzewnicę, ale w SUV-ie? A ten
    > SUV, to nie diesel przypadkiem?

    Suv, to 2.0 CRDI czyli diesel.
    Co ci po dużej mocy nagrzewnicy wody jak temp. w niej ma niecałe 20 st. a
    tyle ma 5-6 km po starcie w mrozy.
    Jak chcesz tym ogrzać kabinę do komfortowej temp? Dlatego właśnie
    producenci dokładają te grzałki nurnikowe/nagrzewnice elektryczne aby jako
    tako wspomóc ogrzewanie i aby nie pizgało mrozem w kabinie prze pół
    godziny.

    Niżej zarzucasz mi niesprawny termostat. Ja piszę o grzaniu w nowych
    autach, które niedawno wyjechały z fabryki. Ten picanto to 5 auto u mnie
    na placu kupione w salonie.
    Tendencja jest taka, że każde kolejne nowe słabiej grzeje w zimie. Jak już
    pisałem, przy -5 czy -7 picanto miał za mało energii aby się sensownie
    rozgrzać na trasie, choć przy 0 jeszcze grzeje jako tako. Termostaty w tym
    i innych autach na pewno mam/miałem sprawne.
    W dieslach (każdym u mnie) były/są dodatkowe wspomagacze w postaci grzałek
    w bloku wodnym i nagrzewnic. Nagrzewnicę elektryczną w klimie miałem już
    scenicu 1.9 dci, później była w citroenie c4gp, później w kia sportage 1.7
    crdi teraz mam w kia sorento. Czyli była w każdym dieslu, który miałem a
    Ty piszesz, że to niespotykane rozwiązanie?

    > Turbodiesel to inna bajka, też mam i tam faktycznie jest tragedia zimą,
    > to znaczy długo się nagrzewa, ale jak już osiągnie te 80-90stC to grzeje
    > normalnie. Nie używam go jednak w ogóle na dystansy mniejsze niż 20km.

    Czyli jednak potwierdzasz co piszę.
    Z racji tego, że mieszkam 30 km od wawy a wszyscy pracują/uczą się w wawie
    to żadne auto u mnie nie robi mniej niż 100km dziennie.
    Dla mnie 200km dziennie to jest właśnie jazda właśnie wokół komina.
    Wystarczy, że pojadę na Mokotów (47km z domu), później przemieszczę się
    obwodnicą na Bemowo, później na chwilę na Targówek, wrócę do chałupy i już
    mam prawie 200km na blacie a nigdzie dalej nie byłem.
    Elektryk przejeżdża te 200km w każdych warunkach przy baterii ładowanej do
    80% i nie zapala mus się rezerwa. Poprzedniej zimy było przez kilka dni w
    okolicach -20st i też dawał radę.

    > Przy obrotach użytecznych tego silnika 2000-3000obr/min., a tyle staram
    > się utrzymywać, moc na kołach to około 25-30km, 2x tyle idzie w ciepło,
    > to jest w ciul energii.

    Ja nim nie jeżdżę na co dzień, jeździ nim siostra i stosuje się do
    podpowiedzi kompa przy zmianie biegów. On jej każe zmieniać bieg na wyższy
    przy około 1500 obrotów i o dziwo ten silnik jeździ tak nisko całkiem
    przyzwoicie. Na pewno masz ten sam silnik? - on przy 3000obr chce już
    wylecieć w powietrze. Może masz inną skrzynię biegów?
    Pamiętam, że kiedyś stare benzyny tak trzeba było kręcić, ale to było 20
    czy 30 lat temu.

    TG