    From: krys <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: odśnieżanie
    Date: Fri, 23 Oct 2009 10:33:43 +0200
    <hbp5oo$67u$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <8...@3...googlegroups.com>
    <hbpjf8$65n$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <a...@f...googlegroups.com>
    <hbq3vb$hfc$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <a...@l...googlegroups.com>

    Piotr wrote:

    > Jeśli mieszkam w wynajętym mieszkaniu, to oczywiście płacę za
    > odśnieżanie albo sam odśnieżam - zależy, jak się umówiłem z
    > właścicielem tego mieszkania.

    Guzik prawda. Zobowiązany do odśnieżania jest właściciel posesji, i to on
    dostanie mandat oraz pozew do sadu za złamana noge przechodnia.

    > I pewnie u Jacka Osieckiego gmina na wniosek ludzi masowo rozbiera
    > chodniki. U mnie nie, więc trudno mi to komentować.

    Nie, U J.O. ludzie stanęli okoniem na propozycję budowania chodnika. U mnie
    na jednej z ulic też, i już wiem, dlaczego.

    > W tej chwili z obowiązku odśnieżania zwolnieni są tylko ci, którzy nie
    > mają przy domu chodnika. To jest sprawiedliwe, nie?

    Nie, bo korzystaja z chodników "na mieście".

    > Mieszkańcy bloków,
    > kamienic, domów jednorodzinnych, przy których są chodniki, muszą
    > zadbać o ich odśnieżanie.

    Właściciele, nie mieszkańcy.

    > Teraz właśnie tak jest. Tylko że "składkę odśnieżeniową" płacisz od
    > razu firmie (którą sama wybierasz), z pominięciem gminy.

    Nie jest prawdą, jakoby.

    > Nie rozumiem argumentacji (nie tylko Twojej), która biegnie tak: gmina
    > funkcjonuje nieskutecznie, a my chcemy mieć odśnieżone chodniki, ale
    > zamiast sami organizować to odśnieżanie, wolimy przerzucić obowiązek
    > na gminę.

    Wiesz, ja wychodzę z założenia, że skoro już komuś za coś płacę (tu gminie
    podatki), to wymagam.

    > Albo jest w tym dziecinna wiara, że gmina się nagle poprawi,
    > albo dziecinna naiwność, że to się da zrobić bez kosztów, "w ramach
    > tego, co już płacimy",

    Wręcz przeciwnie, nauczyliśmy z sąsiadami gminę, że u nas roboty społeczne
    nie przejdą, dlatego od kilku lat grzecznie nam drogę naprawia, zamiast
    wysypyać tłuczeń i czekać, aż rozgarniemy.

    > albo postkomunistyczne przekonanie "niech
    > państwo mi zrobi za darmo, bo mi się należy",

    Nie za darmo - za darmo to Ty chcesz machać łopatą - masz potrzebę, machaj.

    > albo - co wydaje mi się
    > najbardziej prawdopodobne - ukryte założenie: w nosie mam, czy chodnik
    > jest odśnieżony, czy nie. Jeśli to ostatnie przypuszczenie jest
    > prawdą, to tym lepiej, że prawo jest, jakie jest :)

    Mam w nosie też. Na zimę kupuję zimowe buty, zimowe opony i zimową kurtkę i
    nie mam pretensji do klimatu, że w styczniu śnieg spadnie.

    Justyna