    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Date: Mon, 31 Oct 2011 22:19:51 +0100
    <j8g8pc$i60$1@inews.gazeta.pl> <j8jmjb$fgh$1@news.onet.pl>
    <j8k3jr$2imd$1@news2.ipartners.pl> <j8k7a1$40m$1@news.onet.pl>
    <j8k87n$2kr3$1@news2.ipartners.pl> <j8ka6i$dns$1@news.onet.pl>
    <j8kgeh$2ouq$1@news2.ipartners.pl> <j8kgt5$50v$1@news.onet.pl>
    <j8khqp$2pib$1@news2.ipartners.pl> <j8lrgs$h3h$1@news.onet.pl>
    <4eae7d9a$0$5814$65785112@news.neostrada.pl> <j8m0ug$5r3$1@news.onet.pl>
    <j8mt0n$tfp$1@news2.ipartners.pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    news:j8mt0n$tfp$1@news2.ipartners.pl...

    > No to teraz powiedz mi jak się mają te wszystkie wartości bezpośredniej
    > irradiancji do rzeczywistych warunków?

    Powiem tak: 200 - 300W to tzw. ...uj przez pare minut, przy dwa razy
    wyzszych uzyskach niz instalacje jakie znam, moja i linkowane.
    Tu przyklad: http://www.sonergo.com.pl/strony/pomiary.php
    Odbicie od innych przedmiotow, zgoda. Moim zdaniem pomijalne, bo
    powierzchnia kolektora jest jaka jest. Niby czemu solar w Twojej okolicy
    mialby "wieksze odbicia" od czujnikow reszty swiata? Testy kolektorow tez
    nie potwierdzaja sprawnosci wyzszych jak 80%, a Tobie wychodzi, ze to
    srednia sprawnosc. Moim zdaniem to maksymalna sprawnosc.
    Nie chce sie tu sprzeczac, nie chodzi o to..., zupelnie nie chodzi o to.
    Moim zdaniem sterownik Ci zawyza i zdania nie zmieniam.
    Polarnicy to inna bajka. Kolektor ustawiony w gore pod katem, nie moze miec
    wiekszych uzyskow z odbicia calkowicie chaotycznego niz z promieniowania
    bezposredniego, a to raptem niecale 400W na koniec stycznia i to podczas
    bezchmurnego nieba w poludnie. Slonce swieci 8 godzi, z czego do
    wykorzystania bedzie z 5, bo pozniej promieniowanie jest zbyt slabe by
    rozgrzac kolektor do uzytkowych wartosci, skoro baniak jest juz nagrzany.
    Nie ma co liczyc tez na to, zeby promieniowanie nawet latem osiagalo wyzsze
    wartosci jak te 800W/m^2 w samo poludnie.
    Chcesz mozesz miec inne zdanie. Nie bede sie tu zabijal.

    Pozdro.. TK