  • Data: 2009-07-21 19:54:41
    Temat: Re: przemyślenia po ostatnich ulewach
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "kiki" <c...@v...ts> napisał w wiadomości
    news:h453pm$h0m$1@opal.futuro.pl...

    > Ile powinno być otworów wentylacyjnych w podbitce deskowanego dachu?
    > Powierzchnia tyle ile wynosi sumaryczna powierzchnia szczeliny wentylacji
    > pod deskami?

    Nie powiem Ci dokładnie "ile", bo nie jestem fachowcem od dachów.
    Jednak jest pewne - pole powierzchni otworów w podbitce przypadające na
    każdy pas pomiędzy krokwiami nie może być większe jak pole powierzchni
    otworów wentylacyjnych w szycie dachu.
    Aby idealnie wentylować dach to najlepiej jakby pole powierzchni tych
    otworów było równe polu szczeliny pod dachem. Jednak tak duże otwory
    wentylacyjne pogarszają ochronę przed wichurami i narażają dach na
    "odfrunięcie". Z kolei zbyt mała powierzchnia powoduje kiepską wentylację,
    choćby nawet wentylację, która ma na celu chłodzenie dachu w upalne,
    słoneczne lata, zapobiegając w ten sposób przed zbytnim nagrzewaniem się
    poddaszy użytkowych.
    Zatem pole powierzchni tych otworów wentylacyjnych jest swego rodzaju
    kompromisem pomiędzy jakością wentylacji, a ryzykiem porwania dachu przez
    wichurę. Jakie być powinny ? Jest to określone i zapewne znajdziesz te
    informacje w poradach muratora, bo kiedyś o tym tam czytałem.

    > Czy wiatrownica to są te otwory w podbitce właśnie?

    Nie. To jest pas osłaniający brzeg dachu przed wwiewaniem powietrza pod
    pokrycie dachu. Wykonuje się je z blachy, deski lub specjalnych dachówek
    krawędziowych.

    > Co do trzymania sie dachu.
    > Widziałem, że na budowach partacze nie zaginają w strop tych prętów
    > prowadzących przez słupki ściany kolankowej. Nawet zwróciłem uwagę, że ich
    > tak zatopic nie można po prostu. Oczywiście bez rezultatu.
    > Myślę, że część odfrunięć dachów ma początek w zbrojeniu słupó ścianek
    > kolankowych i wieńca pod murłatą. Choćby lanie betonu na raty.

    Zazwyczaj zaczepia się je o zbrojenie wieńca stropu na zasadzie haczyka.