  • Data: 2010-07-19 21:59:28
    Temat: Re: uziom
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik s_13 napisał:
> [...]
    stwierdził, że to brzydko będzie wyglądału i uciął ją tuż nad chudziakiem, mówiąc, że
    podłączy linkę 16 mm2 i to się schowa pod wylewką. Teraz tak sobie czytam trochę na
    ten temat i widzę, że GSW powinna być jak najbliżej tablicy, max. 50 cm. I co teraz
    mam zrobić? Zostawić tak, jak jest? Sztukować tą bednarkę?

    > a co za różnica, czy będzie to bednarka czy też linka, aby przekrój
    > był odpowiedni...

    I połączenie stosownie przed korozją zabezpieczone - podkładki
    bimetaliczne, pokrycie bitumiczno - włókniste... Szesnaście milimetrów
    to mniej więcej pięć milimetrów średnicy przewodu litego, czyli tyle ile
    przepisy wymagają.

    A i ważne żeby gdzieś po drodze było złącze probiercze - pozwalające
    chwilowo odpiąć zero instalacji od uziomu i zmierzyc rezystancję uziomu.

    > BTW, uziom powinien być podłączony nie w tablicy, tylko w przyłączu i
    > połączony z zerem, a od przyłącza do rozdzielni idzie pięciożyłowa WLZ
    > o odpowiednim przekroju...

    No to to jest dyskusyjne - jak przyłącze masz przy płocie (obecne
    wymagania energetyki - przyłącze z układem rozliczeniowym dostępne z
    miejsca publicznego, dalej to już twoja instalacja i twoja strefa
    odpowiedzialności) a chałupę trzydzieści metrów dalej to uziom
    fundamentowy (będący jednocześnie opaską ekwipotencjalizującą)
    przypinasz na wejściu zasilania do budynku. Na przyłączu owszem, warto
    wbić jeszcze kawał rury i dodatkowo zero do gleby przypiąć - punktów
    uziomowych nigdy za wiele.

    --
    Darek