  • Data: 2010-07-20 14:46:25
    Temat: Re: uziom
    Od: "Tornad" <t...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Różnica jest dosyć zasadnicza. Bednarka ma ok 10 krotnie mniejszą
    indukcyjność
    > od linki, więc zapewnia znacznie lepsze wyrównanie potencjałów.
    > pozdrawiam
    > Jarek
    Ja elektrykiem w sensie znajomosci przepisow instrukcji itp. na biezaco nie
    jestem ale to co piszsz kupy sie nie trzyma. Na fizyce uczono mnie, ze
    indukcyjnosc przewodu zalezy glownie od srednicy cewki, ilosci zwojow,
    amperazu czyli przewodnictwa materialu itp. A tu piszesz, ze bednarka ma 10
    razy mniejsza indukcyjnosc. Moze z oporem wlasciwym Ci sie pokilklalo? I nie
    wiem o wyrownanie jakich potencjalow chodzi.
    Bednarka oczywiscie ocynkowana czy pomiexziowana jest lepsza z uwagi na
    korzystniejszy stosunek masy do powierzchni, a ta chyba decyduje o kontakcie
    gruntu z przewodnikiem. Jak polozysz drut okragly to jego powierzchnia moze
    byc 10 razy mniejsza w stosunku do bednarki o tym samym przekroju poprzecznym.
    Grunt ma swoj opor wewnetrzny zalezny glownie od wilgotnosci, glebokosci i
    skladu mineralogicznego. I im wieksza powierzchnie kontaktu tego gruntu z
    przewodnikiem, tym mniejszy opor uziomu uzyskasz a o to chodzi.
    Jest czy byla moda na zabetonowanie bednarki bezposrednio w lawie
    fundamentowej. To rozwiazanie nie jest zle pod warunkiem, ze grunt masz
    wilgotny a fundamenty nie zaizolowane hydraulicznie zatem i elektrycznie od
    gruntu. Beton z uwagi na zlozony sklad cheniczny ma dosc dobra przewodnosc
    elektryczna ale suchy praktycznie niewielka. Wystepuje komfilkt interesow,
    elektryk woli aby lawa i sciany fundamentowe nie byly izolowane ja zas wole je
    zaizolowac aby miec w domu sucho. Wtedy lepiej jest wykonac opaske wokol
    fundamentow...
    Tak mi sie zdaje, byc moze moje wyobrazenia sa bledne, moze rasowi elektrycy
    mnie poprawia.
    Pzdr.
    Tornad