  • Data: 2010-11-21 02:54:50
    Temat: Re: wiaderko gipsu stwadnialo w 30 sekund
    Od: "kogutek" <k...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Wi&#177;&#191;e
    > A widzisz wlasnie przy mieszaniu sie zastanawialem czy gips sie grzeje
    > bo mi sie okropnie cieplo zrobilo, jak zreszta zawsze jak tynkowalem
    > albo wylewalem beton.
    >
    > Wiec jesli gips wiaze egzotermicznie to czy zaprawa tynkarska ma tak
    > samo?
    Gips nie wiąże egzotermicznie tylko reakcja chemiczna jaka zachodzi przy
    wiązaniu jest egzotermiczna. Jest bardzo prosta reguła. Po podniesieniu
    temperatury o 10 stopni reakcje chemiczne zachodzą dwa razy szybciej. Jak Ci się
    podniosła temperatura o 20 stopni to mogłeś przy zwykłym gipsie nie mieć czasu
    żeby mieszadło wyciągnąć. Zaprawa tynkarska też się grzeje. Ale mniej, bo w jej
    składzie oprócz spoiwa jest jeszcze wypełniacz. Przy normalnym tynkowaniu nie ma
    to znaczenia praktycznego. Ale jak budowali tamę Hoovera to zalewali betonem
    rury w których krążyła woda studząca beton po wylaniu. Bez tego beton wiążący w
    wysokiej temperaturze nie miał by wymaganej wytrzymałości mechanicznej.