    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Date: Mon, 1 Mar 2010 15:16:51 +0100
    <3...@4...net> <hm8r87$8ug$1@news.onet.pl>
    <155phwfk0jd60.yiox5dzp2lv0$.dlg@40tude.net>
    <hm950d$fi0$1@news.interia.pl> <hm975d$fsh$1@mx1.internetia.pl>
    <hm966s$h1e$1@news.interia.pl>
    <f...@1...googlegroups.com>
    <hm9gr5$3ip$1@news2.ipartners.pl> <hm9i3k$5aq$1@news.onet.pl>
    <7...@v...googlegroups.com>
    <hm9n1s$5hr$1@news.interia.pl>
    <8...@q...googlegroups.com>
    <hm9p92$81s$1@news.interia.pl>
    <f...@q...googlegroups.com>
    <hmekfb$tio$1@news.interia.pl> <hmes3u$nae$1@inews.gazeta.pl>
    <hmet27$7f9$1@news.interia.pl>
    <5...@k...googlegroups.com>
    <hmf2bd$d5d$1@news.interia.pl> <hmfrm3$9b7$1@inews.gazeta.pl>
    <hmfvqe$vnv$1@mx1.internetia.pl> <hmgd6o$dh9$1@inews.gazeta.pl>

    news:hmgd6o$dh9$1@inews.gazeta.pl...

    > Opanowuje sie :) No tak - straty konwekcyjne pomijam, bo nie rozważamy czy
    > zlikwidowac okna a w zamian dac solary. Okna są i będą i straty
    > konwekcyjne bedą niezależnie czym nagrzejemy środek budynku.

    Spora część co to wpadnie do pomieszczenia przez okno zostanie odbita wnętrz
    pomieszczenia które przecież nie jest idealna czernią. Więc z tej odbitej
    część spowrotrem opuści pomieszczenie tą samą drogą czyli przez nasze okno.

    > Z solara rozprowadzisz ciepło gdzie chcesz, ale bedziesz go miał duzo
    > mniej niz z okien,

    Nie licz na to.

    > tym bardziej ze żeby przekazac ciepło z solara musisz uzyskać w nim
    > temperature powyżej temperatury w domu. Inaczej ciepło nie przejdzie.
    > Czyli w mróz jesli solar da 15 stopni to nic ci po tym - do domu
    > przekażesz równo 0 kWh.

    A co jeśli w mróz mam z solara 40stC?

    > A to co wpadnie przez okna to jest w domu - moze i tylko 2kWh,

    Jeżeli przez okno wpadnie 2kWh to wierz mi że solar z cieńszą szybą solarną
    i nakierowany na słońce oraz z absorberem niemal o idealnej czeni odzyska
    więcej.
    Nie chce mi się udawadniać dlaczego.
    Jak chcesz to sobie zbierz kilka takich danych jak parametry szyb
    stosowanych w budownictwie, konstrukcje szyb zespolonych z napylanymi
    warstwamu, szyb solarnych, irradiacja, różnice w uzyskiwanych wartościach
    energii na powierzchniach poziomych, pionowych i skierowanych prostopadle
    do promieni słonecznych.

    Wystarczy wykonac kolektor powietrzny aby się przekonać jaka jest
    skuteczność takiego uzysku energi i jak znikoma część jest wykorzystywana
    przez okna wbrew temu co tu piszą "znawcy".
    Z rur aluminiowych średnicy około 5cm i możliwie najcieńszej grubości
    ścianki (można wykorzystać posklejane puszki po piwie z obciętymi
    dekielkami) wykonac coś na wzór harfy w kolektorach płaskich. Pomalować
    czarnym matem i zabudować w skrzynce ocieplonej wełną a z przodu zamknąc
    szybą nie grubszą niż 4mm.
    Kolektor taki powiesić na ścianie (idealnie byłoby nakierować na słońce)
    dolne podejście kolektora może być wprost z zewnątrz a górne wyjście do
    budynku i mamy wstępny podgrzew powietrza np. do rekuperacji albo
    grawitacyjnej wentylacji. Ewentualnie podłączyć dolny wlot kolektora także
    do pomieszczenia ale ten wlot przy podłodze a górne pod sufitem. Ogrzane w
    kolektorze powietrze grawitacyjnie będzie nagrzewało pomieszczenie zawsze
    wtedy gdy klapka zamykająca górny wylot sterowana termostatem bimetalowym
    się otworzy (gdy temp w pomieszczeniu < temp w kolektorze). Klapka taka to
    może być otwierana żaluzją kanałowa na bimetalu. Układ działa zawsze gdy
    tylko słońce operuje i nie potrzeba do tego wcale prądu. bimetal znajdujący
    się w górnym kanale wylotowym kolektora w sposób ciągły reguluje stopień
    otwarcia żaluzji dzięki czemu uzyskujemy w dość szerokim zakresie regulację
    tak aby zawsze temperatura powietrza wlatującego do pomieszczenia była
    wyższa niż temp pomieszczenia bez względu na stopień otwarcia.
    Jest to zdecydowanie wydajniejszy układ niż nagrzewanie pomieszczenia przez
    okno tej samej powierzchni i najlepszy przykład że kolektor jest o wiele
    razy wydajnieszy niż nagrzewanie pomieszczeń przez okno wykonane z kilku
    warstw zwykłego szkła budowlanego pokrytego warstwami ograniczającymi
    promieniowanie.

    Marek