  • 61. Data: 2011-10-11 08:17:18
    Temat: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    news:4e93ee34$0$2498$65785112@news.neostrada.pl...

    > To źle podaje.

    marzec juz jest słoneczny a słonce wysoko i dlatego moze taki wynik
    wychodzi. Zrobiłem symulację:
    od grudnia do stycznia 10m2 przykladowego kolektora dało uzyski w
    zależnosci od kąta:
    80stopni - 70,7kWh, 60stopni - 68,8 kWh, 45stopni - 58,3 kWh. Różnice w
    procentach znaczne, w praktyce pomijalne bo i tak nieuzyteczne.

    w okresie od początku pażdziernika do końca kwietnia:
    80stopni - 221kWh, 60stopni - 310kWh, 45stopni - 305kWh. Wnioski: ustawienie
    bardzo pionowe nie przynosci spodziewanych zimowych korzysci. Miedzy kątami
    60 i 45, lepsze jest 60stopni ale różnica jest minimalna

    Ale przeciez energii potrzebujemy równiez latem - w czerwcu 60stopni na nam
    340kWh, a 45stopni 408kWh.

    Wychodzi na to ze 45stopni jest bardzo dobrym katem.

    b.

  • 62. Data: 2011-10-11 10:19:16
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > 80stopni - 70,7kWh, 60stopni - 68,8 kWh, 45stopni - 58,3 kWh. Różnice w
    > procentach znaczne, w praktyce pomijalne bo i tak nieuzyteczne.

    Dlaczego nieużyteczne? Uzasadnij.

> [...]
    > Miedzy kątami 60 i 45, lepsze jest 60stopni ale różnica jest minimalna
    >
    > Ale przeciez energii potrzebujemy równiez latem - w czerwcu 60stopni na

    Nie lękaj się. To i tak za dużo przy tej powierzchni kolektorów jak na twoje
    potrzeby.
    Moje zapotrzebowanie to około 350kWh miesięcznie.

    > Wychodzi na to ze 45stopni jest bardzo dobrym katem.

    Nie przy takiej powierzchni i nie, gdy chcesz mieć coś więcej w okresie
    przejściowym.

    Kiedyś podawałem fotki ze statystyk z kolektora za okres od początku jego
    użytkowania. Miesięczne, roczne, tygodniowe. Dzienne. Sterownik je tworzy
    codziennie.
    Wiesz dlaczego patrzę z przymrużeniem oka na to co podaje kolektorek? Bo nie
    zgadza mi się to z tymi statystykami.
    Przykład ze statystyk: Wrzesień 2011 ponad 400kWh a styczeń 2011 jeśli
    dobrze pamiętam miałem ponad 90kWh? Luty jeszcze więcej.
    Zeszłej zimy styczeń około 90kWh luty podobnie.

    Nie chce mi się kontynuować tematu i udowadniać coś, co już wiele razy
    przedstawiłem zamieszczanymi zrzutami ekranu ze sterownika. Wiem coś
    jeszcze czego nie uwzględnia program kolektorek. W zimie kolektory zbieraja
    sporo więcej promieniowania dzięki temu że wszechobecny śnieg je odbija i
    spora częśc trafia na absorber właśnie z odbicia. Tego program kolektorek
    nie uwzględnia. Nie jeden polarnik straciłby wzrok bez okularów, czapy
    lodowe i lodowce szybko by topniały w słońcu gdyby nie fakt że odbijają
    większą część promieniowania.

    Marek

  • 63. Data: 2011-10-11 10:33:48
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Dlaczego nieużyteczne? Uzasadnij.

    58,3 x 0,28zł/kWh= 16,6zł uzyskane w 3 miesiące. Nie ma o czym mowić.

    > Moje zapotrzebowanie to około 350kWh miesięcznie.

    A moje prawie 800 :/ Pięc osób nauczonych kapać sie codziennie.

    > Wiesz dlaczego patrzę z przymrużeniem oka na to co podaje kolektorek? Bo
    > nie zgadza mi się to z tymi statystykami.

    Powyższe dane nie były z kolektorka tylko z mojego programu.

    > Przykład ze statystyk: Wrzesień 2011 ponad 400kWh a styczeń 2011 jeśli
    > dobrze pamiętam miałem ponad 90kWh? Luty jeszcze więcej.
    > Zeszłej zimy styczeń około 90kWh luty podobnie.

    Jesli zimą masz tyle to jak najbardziej sie opłaca

    > Nie chce mi się kontynuować tematu i udowadniać coś, co już wiele razy
    > przedstawiłem zamieszczanymi zrzutami ekranu ze sterownika. Wiem coś
    > jeszcze czego nie uwzględnia program kolektorek.

    mój program tez nie uwzglednia śniegu -a własciwie uwzględnia: jesli jest
    snieg natężenie efektywne:=0 :-) Moze to zbyt pesymistyczne nastawienie ale
    wole miec raczej zanizone wyniki niz zawyzone.

    b.

  • 64. Data: 2011-10-11 20:48:07
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > mój program tez nie uwzglednia śniegu -a własciwie uwzględnia: jesli jest
    > snieg natężenie efektywne:=0 :-) Moze to zbyt pesymistyczne nastawienie
    > ale wole miec raczej zanizone wyniki niz zawyzone.

    I slusznie.
    Ostatniej zimy w moim regionie styczen, podobnie jak grudzien byl kiepski.
    Tych miesiecy prawie nie ma co brac pod uwage. Oczywiscie dla calorocznego
    bilansu wszystko sie liczy, ale nie na tyle, zeby przestawiac pionowo
    kolektory. Srednio dla stycznia moznaby przyjac srednio 50W/m^2, co dla
    mojego przypadku da jakies 1,5kWh*30 dni to 45kWh. Ewentualne roznice nie
    powala.

    Pozdro.. TK

  • 65. Data: 2011-10-12 06:12:58
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Ostatniej zimy w moim regionie styczen, podobnie jak grudzien byl kiepski.
    > Tych miesiecy prawie nie ma co brac pod uwage.

    Maniek. Jeżeli ja na 5 lat użytkowania kolektorów nie miałem ani razu takiej
    ilości pochmurnych dni o jakich ty piszesz w styczniu czy lutym to sorry ale
    mnie to nie dotyczy i kolektory będą stały na baczność.

    > bilansu wszystko sie liczy, ale nie na tyle, zeby przestawiac pionowo
    > kolektory. Srednio dla stycznia moznaby przyjac srednio 50W/m^2, co dla
    > mojego przypadku da jakies 1,5kWh*30 dni to 45kWh.

    No widzisz tobie statystycznie 45kWh a u mnie realnie ponad 90 i 100 w
    lutym.

    Marek

  • 66. Data: 2011-10-12 07:30:38
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Maniek. Jeżeli ja na 5 lat użytkowania kolektorów nie miałem ani razu
    > takiej ilości pochmurnych dni o jakich ty piszesz w styczniu czy lutym to
    > sorry ale mnie to nie dotyczy i kolektory będą stały na baczność.

    A stawiaj sobie, tylko ze dyskusja nie dotyczy wylacznie Twojego przypadku.
    U Ciebie swieci slonce a u mnie nie i kto ma racje? Obaj mamy racje z tym,
    ze ja nie bede stawial pionowo kolektorow. Patrzac na mapy naslonecznienia u
    Ciebie slonca jest mniej jak u mnie, wiec gdzies to w roku zgubisz.

    > No widzisz tobie statystycznie 45kWh a u mnie realnie ponad 90 i 100 w
    > lutym.

    To nie mi statystycznie wychodzi, tylko tak zakladam. Piec godzin slonca i
    50W/m^2 srednio w miesiacu. Jak bedzie slonce to bedzie wiecej, ale nawet
    dla naszych ew. roznic tj. 45kWh dla drogiego pradu jak u mnie 0,6zl roznica
    w kosztach to 27zl, dla gazu ok. 11,25zl. Podejzewam, ze latem w deszczowy
    dzien zyska sie wiecej zostawiajac mniejszy kat dla kolektora o pow. ok.
    5m^2.

    Pozdro.. TK

  • 67. Data: 2011-10-12 07:58:50
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > U Ciebie swieci slonce a u mnie nie i kto ma racje?

    Racja jest po połowie.

    > Obaj mamy racje z tym, ze ja nie bede stawial pionowo kolektorow. Patrzac
    > na mapy naslonecznienia u Ciebie slonca jest mniej jak u mnie, wiec gdzies
    > to w roku zgubisz.

    Wolę więcej dni słonecznych w styczniu i lutym niż dzien po dniu w lecie. To
    jest lepsze. Chyba wiesz o czym piszę...
    A wiesz, że kiedyś na początku zanim jeszcze kolektory moje w sklepie leżały
    patrzyłem ostro i analizowałem różne mapy i statystyki.
    Trochę byłem zawiedzony że to nie u mnie te maksima ale od czasu kiedy
    kolektory są u mnie to już mnie to nie rajcuje.
    Po prostu cieszę się że niemal co roku w kwietniu wyłączam piec gazowy a
    przypominam sobie o nim dopiero na jesień. Owszem zdarza się jest takich 5-8
    dni że muszę włączyć gdy chmury ciężkie dzień po dniu zalegają ale to nie
    tragedia.
    W tamtym roku dokładnie 1 kwietnia go wyłączyłem ale dość wcześniej niż
    zazwyczaj musiałem przepalać bo wrzesień był zimny. Potem się trochę
    poprawiło. Grudzień był dość mroźny ale za to słoneczny. Styczeń i luty tego
    roku to całe tygodnie mrozu ale za to w pełni słoneczne dni. W tym roku
    jakoś pod koniec kwietnia wyłączyłem ale za to w czerwcu i lipcu musiałem
    przepalać sporo bo aż kilkanaście dni. No ale za to sierpień się poprawił,
    wrzesień to już wogóle solarników rozpieścił. Póki co, dwa dni temu
    włączyłem wieczorem na 2 godziny funkcję grzania CO i przy okazji dogrzało
    wodę, następnego dnia był wyłączony i dopiero kolejnego dnia na chwilę go
    włączyłem żeby dogrzał bo znów pochmurnie było. Dzisiaj jest od rana
    wyłączony ale widzę że trzeba będzie dogrzać bo tylko 35 stopni nagrzało.

    >Podejzewam, ze latem w deszczowy dzien zyska sie wiecej zostawiajac
    >mniejszy kat dla kolektora o pow. ok. 5m^2.

    Cały czas dyskusja jest o powiększeniu powierzchni kolektorów więc
    powtarzam, nie ma to znaczenia bo z 8-10m2 masz i tak nadwyżkę potężną.

    Marek

  • 68. Data: 2011-10-12 08:03:59
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Cały czas dyskusja jest o powiększeniu powierzchni kolektorów więc
    > powtarzam, nie ma to znaczenia bo z 8-10m2 masz i tak nadwyżkę potężną.

    marek, przypomnij ile masz m2. A co do nadwyżki - ona jest gdy jest pełne
    słońce. Ale w okresach przejsciowych słone swieci słabo wiec te nadmiarowe
    m2 sie przydadzą.

    b.

  • 69. Data: 2011-10-12 11:02:15
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości
    >

    > marek, przypomnij ile masz m2.

    W tej chwili 5,4m2 (3 kolektory)

    > A co do nadwyżki - ona jest gdy jest pełne słońce.
    > Ale w okresach przejsciowych słone swieci słabo wiec te nadmiarowe m2 sie
    > przydadzą.

    I oto własnie mi chodzi. Byle tylko kupić dość tanio albo zrobić samemu.

    Marek

  • 70. Data: 2011-10-29 07:08:29
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Pozwoliłem sobie przed chwilą zadzwonić do kolegi w gazowni który przy tym
    > siedzi i przekazuję co usłyszałem.
    > Do 15metrów przyłącza zapłacisz 1680zł brutto.
    > Za każdy kolejny 1mb przyłącza płaci się 60zł brutto.

    Marek, ja nie wiem jak oni to liczą - wg ich własnych ulotek miało kosztować
    ponad 6kzł a dzis dostałem warunki przyłaczenia z kwotą do zapłaty 2kzł.
    Potraktowali moje rurkę jak przyłacze do 15metrów, reszte chyba mam gratis
    :-)
    W tej cenie to zadne pompa ciepła mi sie nie skalkuluje...

    b.