  • 31. Data: 2009-05-13 10:13:01
    Temat: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    Maniek4 <b...@w...pl> napisał(a):

    > Na tym etapie dodam tylko, ze wlasnorecznie robiac pierwszy raz w zyciu
    cala
    > instalacje CO w pexalu, w tym podlogowka 16 petli, ok. 170m^2 nie uzywalem
    > zadnej sprezyny i kalibratora. Wystarczyly nozyce do rur PE i dwa klucze
    > nastawne do przykrecania przy rozdzielaczu.

    Z tego co wiem użycie kalibratora jest wymagane przy montażu wszystkich
    instalacji ze złączkami z oringami. Niesfazowana rura może uszkodzić oring
    czego już sie pod złączką nie zauważy a skutki można sobie łatwo wyobrazić...

  • 32. Data: 2009-05-13 11:39:16
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Sam widzisz na co kładziesz nacisk - szybko, tanio i na dodatek nie trzeba
    > dokładnie.

    Piszesz głupoty.
    Skąd u Ciebie takie dziwne przekonania ?
    To, że z PEX-a robi się szybciej nie jest tożsame z tym, że robi się
    niedokładniej. Dokładność wykonania oraz ilość czasu poświęconego danej
    technologii nie ma z sobą nic wspólnego. Można zarówno spierdzielić jak i
    zrobić perfekcyjnie w obydwu technologiach.

    > A "jest" wg Ciebie to jaki czas: przyszły, ptzerszły czy teraźniejszy?

    Czas nijaki :)
    On nie napisał czy ta instalacja "jest" czy też "będzie" wykonana.

    > Najlepiej o Twojej starej :)

    Zbaczasz z tematu zboczeńcu :)

    O)j widzę, że nie zrozumiałeś.
    Chodziło mi o to, że przy cienkiej otulinie udział procentowy izolacyjności
    samej rury w stosunku do izolacyjności całości (rura + otulina) jest
    większy. Przy grubszej otulinie ten udział jest mniejszy.
    Weź pod uwagę, że nie zawsze jest możliwość założenia bardzo grubej otuliny
    choćby ze względu nz zbyt cienką ścanę lub zbyt cienbką wylewkę, a wtedy
    zaczyna mieć duże znaczenie izolacyjność termiczna samej rury.

    > Na pewno? I PZ wydając atest na kontakt z pitną wodą instalacjom z miedzi
    > nic
    > o tym nie wiedział?

    Wiedział. Tyle, że normy określają dopuszczalne ilości substancji
    szkodliwych czy też toksycznych. Jeżeli nie są one przkroczone to tane
    produkty/wyroby dostają pozytywny atest. Czy ta rozpuszczona w wodzie miedź
    oraz jej związki napewno nie są szkodliwe ? Tego tak do końca nie wiemy. Sam
    organizm potrzebuje miedzi i ją wchłania z pokarmu, jednak nie we wszystkich
    rodzajach związków miedzi.
    Dla przykładu: potas, węgiel oraz azot - nie są toksycznymi pierwiastkami i
    praktycznie codziennie wchłaniamy te pierwiaski, które tak jak potas i
    węgiel są nam niezbędne do życia. Ale ich specyficzne połączenie KCN w
    związku nazywanym cyjankiem potasu są wyjątkowo trujące.
    Podobnie jest też ze związkami różnych metali w tym miedzi. Miedź jako
    mikroelement jest niezbędna do życia.
    Jednak siarczan miedzi jest substancją toksyczną. Nadmiar miedzi także,
    dlatego też jak sam pisałeś wcześniej w terenach górzystych, gdzie jest
    miękka woda instalacji wodociągowych nie powinno się rozbić z miedzi.
    Właśnie dlatego, że miękka woda wypłukuje miedź.
    Daleko nie trzeba szukać, wystarczy przeczytać co napisano choćby w
    Wikipedii:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Mied%C5%BA

    > Osadzanie się kamienia zależy od gładkości rur a te są w zasadzie
    > identyczne
    > dla plastiku i miedzi. Na rurach PE też osadza się kamień.

    Oczywiście, ze się osadza. Tyle, że gorsza jest przyczepność kamienia w
    rurach plastikowych.

    > Maję takie same atesty jak producenci PEXów. I tak samo zachwalają
    > trwałość
    > instalacji plastikowych: "Produkty firmy Genova - klejone instalacje
    > sanitarne używane są w całym świecie od przeszło 40 lat i uznawane są za
    > produkty długotrwałego użytku"
    > A te PEXy to ile lat sa juz używane na świecie? widziałe ktoś taką 50
    > letnią
    > instalacje z PEXów?

    Ale widzieli PE (polietylen) i jego wiel odmian.
    Produkcja polietylenu LDPE na skalę przemysłową rozpoczęła się w 1939r. Pod
    koniec lat 50-tych zaczęto produkować HDPE, a sam polietylen sieciowany
    produkuje się od przełomu lat 60-70 :)

    > Sprężyna do gięcia, nożyce, kalibrator.

    Narzędzia, które ułatwiają prace, aczkolwiek nie są niezbędne.
    W przypadku miedzi musisz mieć palnik gazowy z butlą oraz gazem, musisz mieć
    lut, musisz mieć topnik, musisz mieć czyściki oraz druciane szczoteczki,
    musisz mieć nóż krążkowy oraz musisz mieć umiejętności lutowania.

    > Przy instalacji w nowym domu? Tak samo jak przy PEXach - przy podejściach.
    > Poziomy idą pod posadzką.

    I żeby polutować to musisz czekać z rozłożeniem styropianu, bo w przeciwnym
    razie go popalisz, a później jak już są rury to jest sporo zabawy, żeby
    rozłożyć styropian i nie uszkodzić rur.
    Poza tym złączki w posadzce to proszenie się o problemy w przyszłości.

    > Ja nie chcę się wdawać w dyskusję (może już za późno na to), która
    > instalacja
    > jest lapsza i dlaczego. Znam zalety plastików, znam wady; takoż samo i
    > miedzi. Nie zgadzam się tylko z twierdzeniem, że wykonanie instalacji z
    > miedzi to pakowanie się w kłopoty. Uszkodzony oring w złączce może też być
    > powodem przecieku.

    Oczywiście, że może, dlatego ważna jest jakość wykonania tak, żeby nie
    uszkodzić. Jednak jak już zaciśniesz złączkę to jest ona prawie
    niezniszczalna, a w razie problemów wystarczy "ciachnąć" nożem i założyć
    nową złączkę.

  • 33. Data: 2009-05-13 11:51:42
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > instalacji ze złączkami z oringami. Niesfazowana rura może uszkodzić oring
    > czego już sie pod złączką nie zauważy a skutki można sobie łatwo

    Czy to, aż taki wielki wydatek ?
    Choć do wykonania kilku złączek w zupełności wystarczy ostry nóż.

  • 34. Data: 2009-05-13 12:49:31
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

    > Piszesz głupoty.

    Nieprawda. Jeżeli w jednyk akapicie piszesz 2 razy "szybko i tanio" to raczej
    mam
    rację.

    > Czas nijaki :)

    pff

    > On nie napisał czy ta instalacja "jest" czy też "będzie" wykonana.

    > Zbaczasz z tematu zboczeńcu :)

    Ja tylko elsatycznie dostosowuję się do Twoich argimentów :)

> [...]
    > samej rury w stosunku do izolacyjności całości (rura + otulina) jest
    > większy. Przy grubszej otulinie ten udział jest mniejszy.

    To oczywista oczywistość.

> [...]
    Sam
    > organizm potrzebuje miedzi i ją wchłania z pokarmu, jednak nie we

    Te normy są obecnie wyśrubowane i jeżeli PZH dopuszcza stosowanie miedzie to
    nie robi tego ot tak sobie. Plastiki zaczynają pośmierdywać przy podgreaniu -
    czy to obojętne dla zdrowia? Można dywagować do woli ale lepiej założyć, że
    zostało to przez kogoś kompetentnego zbadane.

    > Oczywiście, ze się osadza. Tyle, że gorsza jest przyczepność kamienia w
    > rurach plastikowych.

    Jak by nie miał przyczepności to bu się nie osadzał :)

> [...]
    > koniec lat 50-tych zaczęto produkować HDPE, a sam polietylen sieciowany

    A 50-letnie instalacje z miedzi widuje się do tej pory, nie u nas oczywiście.

    > Narzędzia, które ułatwiają prace, aczkolwiek nie są niezbędne.

    Brak sfazowanie rury to już odstępstwo od technologii zalecanej przez
    producenta więc zalecałbym ostrożność. Rozumiem jednak tę chęć "jeszcze
    szybciej bo czas to pieniądz".

    > I żeby polutować to musisz czekać z rozłożeniem styropianu,

    Instalację po prostu się robi przez wylewkami.

    > Poza tym złączki w posadzce to proszenie się o problemy w przyszłości.

    Producenci systemów PEX dopuszczają system trójnikowy więc nie masz chyba
    racji.

  • 35. Data: 2009-05-13 14:33:38
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Nieprawda. Jeżeli w jednyk akapicie piszesz 2 razy "szybko i tanio" to
    > raczej
    > mam
    > rację.

    Nie masz racji.
    Dla przykładu porównajmy samochód osobowy z ciągnikiem rolniczym.
    Jednym i drugim dojedziesz np. z Krakowa do Szczecina. Tyle, że samochodem
    osobowym dojedziesz wygodnie, tanio i szybko.
    Należy to rozumieć w takim sensie.

    > To oczywista oczywistość.

    Chyba nie taka oczywista, skoro stawiasz argumenty przeciw :)

    > Jak by nie miał przyczepności to bu się nie osadzał :)

    "Praw fizyki Pan nie zmienisz" :)
    Tyle, ze jedne materiały mają mniejszą, a inne większą przyczepność.

    > Brak sfazowanie rury to już odstępstwo od technologii zalecanej przez
    > producenta więc zalecałbym ostrożność. Rozumiem jednak tę chęć "jeszcze
    > szybciej bo czas to pieniądz".

    Tyle, że właśnie te narzędzia ułatwiają i przyspieszają pracę. Chyba nie
    myślisz, że podczas wykonywania instalacji pozwolił bym sobie na przestoje z
    powodu uszkodzenia oringu lub choćby wkurzając się, że nie mogę "wsadzić" ?
    :)
    O ile ktoś, kto robi dla siebie może sobie pozwolić na zabawę nożem, o tyle
    ja potrzebuję porządnych, markowych narzędzi, żeby nie mieć przestojów.

    > Instalację po prostu się robi przez wylewkami.

    Które instalacje i przed którymi wylewkami ?
    Nie wiem czy się dobrze rozumiemy, ale bynajmniej ja wykonuję to w ten
    sposób, patrząc od dołu:
    1. Chudziak
    2. Instalacja elektryczna
    3. Styropian
    4. Instalacje CO i hydrauliczne
    5. Posadzka

    Oczywiście możesz sobie pozmieniać jak chcesz tylko jeżeli zrobisz
    instalację CO przed chudziakiem lub na chudziaku, a pod styropianem to
    będziesz niepotrzebnie ogrzewał ziemię pod budynkiem. Dlatego też całą
    instalację CO należy tak robić, aby znajdowała się po wewnętrznej stronie
    izolacji.

    > Producenci systemów PEX dopuszczają system trójnikowy więc nie masz chyba
    > racji.

    Dopuszczają, bo te systemy są n tyle dobre, ale momo wszystko zalecają
    wykonywać w skrzynkach rozdzielczych.

  • 36. Data: 2009-05-13 16:04:39
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > instalacji ze złączkami z oringami. Niesfazowana rura może uszkodzić oring
    > czego już sie pod złączką nie zauważy a skutki można sobie łatwo

    Wystarczy jeden trójnik pozbawić uszczelek i jest idealny kalibrator.

  • 37. Data: 2009-05-13 16:14:36
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jacek "Plumpi" pisze:
    > Nadinterpretujesz.
    > Bartek nigdzie nie napisał, że instalacja już jest zrobiona, lecz pyta o
    > rurkę powrotu.
    Zepsuję wam zabawę, i powiem, że instalacji jeszcze nie ma (skończonej),
    ale będzie cała w miedzi, rurki już są kupione, częściowo położone itd.
    I zdania nie zmienię, bo miedz mam, lubię i umiem w niej robić, wodę mam
    "korzystną" twardością do miedzi. A jak już się ma te kilka szt
    instalacji ;) doświadczenia w miedzi, to po co ładować się w eksperyment
    i naukę czegoś nowego, do jednorazowej akcji. Wolę robić tak jak umiem,
    niż "może będzie lepiej/taniej" a potem popełnić jakiś błąd.

    Ze względów kominiarskich kocioł (w założeniu 2funkcyjny) został
    przestawiony dość daleko od ostatniego kranu, więc będzie zasobnik
    zamiast podgrzewania przepływowego, i doszła ta recyrkulacja - stąd
    temat. W pierwotnym planie byłoby 2,7m od kotła do najdalszego kranu,
    ale kominiarz się nie zgodził na powieszenie kotła w pomieszczeniu które
    nie całe ma >2,2m wysokości (skos od schodów)...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 38. Data: 2009-05-13 18:00:56
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    > instalacji ze złączkami z oringami. Niesfazowana rura może uszkodzić oring
    > czego już sie pod złączką nie zauważy a skutki można sobie łatwo

    Pewnie masz racje, ale jak do tej pory proba stoi juz miesiac po uprzednim
    odpowietrzeniu calosci, jakos sie udalo.

    Pozdro.. TK

  • 39. Data: 2009-05-14 09:32:49
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

    > Nie masz racji.

    Tia.

    > Chyba nie taka oczywista, skoro stawiasz argumenty przeciw :)

    Stawiam argumenty przeciwko przecenianiu izolacyjności 2mm ścianki z PEXa.
    Gdyby ta izolacyjność rzeczywiście była znacząca to rurki PEX nie mogłyby być
    stosowane w ogrzewaniu podłogowym.

    > "Praw fizyki Pan nie zmienisz" :)
    > Tyle, ze jedne materiały mają mniejszą, a inne większą przyczepność.

    Producenci instalacji jednak odpornośc na zarastanie kamieniem wiążą z
    gładkością i niczym innym :)

    > Tyle, że właśnie te narzędzia ułatwiają i przyspieszają pracę.

    To może wg instalatorów. Wg producentów systemów instalacji fazowanie jest po
    prostu konieczne. Zdaje sobie jednak sprawę, że wielu macherów ten proces
    olewa.

    > Które instalacje i przed którymi wylewkami ?

    Istalacja hydrauliczną ale w sensie kolejności robót a nie położenia warstw.

    > Dopuszczają, bo te systemy są n tyle dobre, ale momo wszystko zalecają
    > wykonywać w skrzynkach rozdzielczych.

    W swoich materiałach traktuję je dokładnie równorzędnie. Jeżeli zaś w
    materiałach piszą jedno a ustnie przekazują drugie to by znaczyło, że nie są
    jednak przekonani o trwałości tych połączeń tak, jak to opisują w materiałach.

  • 40. Data: 2009-05-14 12:21:58
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > Gdyby ta izolacyjność rzeczywiście była znacząca to rurki PEX nie mogłyby

    A na takie ogrzewanie zapewne kładziesz tylko i wyłącznie płyty stalowe, abo
    miedziane, bo te materiały mają znikomą izolacyjność ? :)

> [...]
    > po
    > prostu konieczne. Zdaje sobie jednak sprawę, że wielu macherów ten proces

    A ilu ich znasz lub spotkałeś podczas pracy ?
    Ja Ciebie zapewniam, że zawsze fazuję, a co do innych macherów się nie
    wypowiadam, bo nie znam takich, którzy nie fazują.

> [...]
    > są
    > jednak przekonani o trwałości tych połączeń tak, jak to opisują w

    Kupując materiały rozmawiasz z producentem czy tylko handlowcem lub
    instalatorem ?
    Weź pod uwagę, że handlowcy czy instalatorzy często wolą "dmuchać na zimne"
    i chronić się przed ewentualnymi problemami.