  • 21. Data: 2011-12-05 00:40:52
    Temat: Re: system isomax - IMHO ciekawy
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Adam napisał:
    > Ale taki
    > gruntowy jest stosunkowo tani w budowie.

    Kiedyś sobie coś tam obliczałem i wyszło mi, że żeby bufor wodny w ziemi
    miał jakikolwiek sens, to musi mieć dużą objętość, a jego kształt musi
    być jak najbardziej zbliżony do czegoś o zwartej bryle. Przyjąłem walec.
    Ze względu na masę, najlepiej zrobić to z betonu i zaizolować metrową
    warstwą styropianu. Tam chodziło o grzanie solarami latem, by zimą z
    bufora ogrzewać dom zgromadzonym ciepłem...

    Wyszło mi, że żeby miało to sens, to trzeba grzać ok 200 m3 wody, a
    bufor musiałby mieć wymiary ok 7 m wysokości i 7 m średnicy po
    zewnętrznych ściankach - razem z izolacją. Tak z grubsza.

    Co więcej... ciepła mogłoby wystarczyć może do stycznia/lutego, a koszt
    takiej budowli wraz z solarami byłby taki, że zwrot takiej 'inwestycji'
    można by oszacować na ok 1000 lat :-DDD, bo gdyby węgla kupić za kasę,
    jaką trzeba zainwestować, żeby cosika takiego postawić, to właśnie na
    tyle by mogło wystarczyć.

    Bez sensu ekonomicznego.

    pozdr
    Robert G.

  • 22. Data: 2011-12-05 08:03:20
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    q.googlegroups.com...
    >Moze tak byc - acz sadze ze goscie to wczesniej wszystko obliczyli.
    .Akumulator gruntowy z tego co sie doczytalem jest izolowany z kazdej
    >strony grubo styrodurem wiec ucieczka ciepla jest niewielka - tym

    gdzie jest izolowany? od dołu? Nie jest bo nawet na rysunku stoi ze stamtąd
    biorą ciepło. Zatem to co ci sie uda nagrzać w dół ucieka - jak szybko nie
    wiem. Liczyłem bufory różne zeby mój solar podpiąć ale zdaje sie ze bedzie
    zadnego dużego. Ekonomia rządzi :)

    >woda jest jednak najlepsza i najbardziej uniwersalna ;) Ale taki
    >gruntowy jest stosunkowo tani w budowie.

    tani to jest wtedy gdy jest niewielki (jak na gruntowe akumulatory) czyli
    miesci sie w obrębie fundamentów bo i tak tu grzebiemy - a taki to wystarczy
    na kilka dni, a nie na całą zimę.

    Co do wielkosci bufora - moge tu symulowac wielkosci akumulatora. Otóż
    315ton wody zaizolowane 1m styropianu nagrzany o 15 stopni w stosunku do
    temp. odbioru wystarcza do ogrzewania mojego budynku do początku lutego.
    Gruntowy będzie tylko gorszy. Zatem - najprawdopodobniej ściema :)

    b.

  • 23. Data: 2011-12-05 08:21:34
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 5 Gru, 01:40, Robert G <r...@g...pl> wrote:

    > Kiedyś sobie coś tam obliczałem i wyszło mi, że żeby bufor wodny w ziemi
    > miał jakikolwiek sens, to musi mieć dużą objętość, a jego kształt musi
    > być jak najbardziej zbliżony do czegoś o zwartej bryle. Przyjąłem walec.

    Najlatwiej jednak zrobic szescian.

    > Ze względu na masę, najlepiej zrobić to z betonu i zaizolować metrową
    > warstwą styropianu. Tam chodziło o grzanie solarami latem, by zimą z
    > bufora ogrzewać dom zgromadzonym ciepłem...

    Ano, tu idea jest praktycznie taka sama - tylko zamiast uzywac
    czynnika do ogrzewania - uzywa sie go do zrobienia barier termicznych
    w przegrodach. Dlatego, ze do barier wystarcza woda o duzo nizszej
    temperaturze - tu wystarczy 12-14stC zeby byl efekt, a do ogrzewania
    trzeba te 30-40 miec.

    > Wyszło mi, że żeby miało to sens, to trzeba grzać ok 200 m3 wody, a
    > bufor musiałby mieć wymiary ok 7 m wysokości i 7 m średnicy po
    > zewnętrznych ściankach - razem z izolacją. Tak z grubsza.

    Ła, na pewno dobrze to policzyles? ;-) Wezmy np. akumulator gruntowy -
    > wykopujemy dziure o metr wieksza i robimy "standardowa" plyte
    fundamentowa tylko ze grubosci... 1m. Dom zalozmy 120m2, czyli mamy
    120m3 betonu (koszt ok 20-21 tys pln plus sporo rurek). 120m3 betonu =
    ok 250 ton. Jezeli uda nam sie go nagrzac do... 30stC, a uzytkowe
    zalozymy 14stC to mamy dT = 16stC. Czyli pomiescimy w nim ok....
    933kWh. Malo! Jakby to byla woda to by sie zmiescilo ze 2,5 x wiecej,
    tylko jak tu wykonac basen pod domem... ;) Mozna zwiekszyc grubosc do
    150cm i temperature do 40stC - wtedy miescimy 2,2 tys kWh. Dalej
    malo :) A przeciez beda spore straty do gruntu.. Bedzie toto mialo ok
    180m2 styropianu po bokach i do dolu - liczac 20cm styro U 0,033 i
    temperature betonu 40stC, a "zewnatrz" 8st - tracimy co godzine 190W,
    w ciagu sezonu (220 dni) = 1tys kWh czyli praktycznie polowe
    zgromadzonej energii ;)

    Takze rzeczywiscie ciezko widze ten ich akumulator gruntowy - chyba ze
    ten solar dachowy w jakis cudowny sposob takze zima ma jakies uzyski
    ale w to watpie ;-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 24. Data: 2011-12-05 08:52:15
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Adam napisał:
    > Ła, na pewno dobrze to policzyles?

    No nie wiem, może się i trochę machnąłem, ale tutaj się rozpisywałem:

    http://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/9772-duzy-bufo
    r/

    Nie chce mi się tego przepisywać... :-)

    pozdr
    Robert G.

  • 25. Data: 2011-12-05 09:08:33
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Pomysł dość ciekawy - lecz chyba drogi. Podoba mi się idea
    odzyskiwania ciepła z gruntu które ma temperaturę kilku - kilkunastu
    stopni pewnie z bardzo wysokim COP em i przy użyciu prostych środków
    technicznych - pompa obiegowa zastępuje dość skomplikowaną PC z
    ograniczonym COPem.

    Zgłaszam następujący wniosek patentowy :
    1.Zamiast rurek PP po prostu dukty powietrzne.
    -solar dachowy to po prostu zwykły czarny dach spod którego ciągniemy
    wentylatorami ciepłe powietrze - prawie zero kosztów wykonawczych i
    większy (duużo) zysk energetyczny - wentylator 120 - 200 W pociągnie -
    większa energia potrzebna niż w obiegówce, lecz większy uzysk
    energetyczny (i nic na głowę nie pokapie) - pewnie COP nie 100 a tylko
    70.
    2. Ściany to samo - odpowiednie pustki powietrzne - analogicznie
    koszty prawie zerowe nic się nie zapowietrzy, pocieknie, nominalne
    wypełnienie temperaturą - dmuchanie z dołu do góry i jakiś kanał
    ocieplony dmuchający w dół.
    3. Pod podłogą odpowiednio zrobione GWC - analogicznie wokół domu -
    latem nagrzewane spod dachu.
    4. Wspomaganie tanią pompą powietrze - woda do CWU - dałbym mimo
    wszystko podłogówkę wodną podłączoną do tej pompy - od lutego będzie
    konieczne.
    5.Wszystko powinno być wspomagane inteligentną automatyką z dużą
    ilością czujników temperatury i zaworów wentylacyjnych.
    pozdr

  • 26. Data: 2011-12-05 09:16:15
    Od: robertr <e...@o...pl>

> [...]
    > koszty prawie zerowe nic się nie zapowietrzy, pocieknie, nominalne
    > wypełnienie temperaturą - dmuchanie z dołu do góry i jakiś kanał
    Oczywiście zimą jak temperatura pod dachem przekroczy jakąś wartość np
    +5 C to dmuchamy do dołu przez szczeliny w ścianach - bardziej
    właściwe dla fizyki gazu.

  • 27. Data: 2011-12-05 13:26:41
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    > http://isomax.com.pl/dachdomuIsomaxu.html
    >
    > Jak widac to ma szanse dzialac :)

    Obstawiam, ze w zime ciepla z tego nie bedzie...
    ... natomiast latem do CWU bedzie az za duzo.

    No ale koszty CWU przy kilku osobowej lubiacej
    sie kapac rodzinie male nie sa :) wiec... czemu nie

    ... tylko bufor musialby byc duuuzy... aby np.
    odebrane cieplo ze slonecznego dnia starczylo
    na 3-4 dni nastepnych pochmurnych dni.

  • 28. Data: 2011-12-05 14:03:21
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    > Obstawiam, ze w zime ciepla z tego nie bedzie...
    > ... natomiast latem do CWU bedzie az za duzo.

    [...]

    upss... tak to jest ja sie spojrzy na rysunek i wydaje
    opinie nie czytajac tekstu ;)

    Ale i tak jestem seceptyczny ... :)

  • 29. Data: 2011-12-06 22:58:18
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Adam pisze:

> [...]
    > woda jest jednak najlepsza i najbardziej uniwersalna ;) Ale taki
    > gruntowy jest stosunkowo tani w budowie.

    Dobrze że wspomniałeś o tej izolacji, bo na schemacie tego nie widać.
    Bez niej mielibyśmy GWC.

    A co do przechowywania ciepła z lata na zimę - przykładowa implementacja
    może wyglądać tak
    http://systemyogrzewania.pl/Wiadomo%C5%9Bci/Ogrzewan
    ie-s%C5%82oneczne-budynku-wielorodzinnego-19934.html
    tutaj delta T jest pewno sporo wyższa niż w isomaxie.

    bajcik

  • 30. Data: 2011-12-06 23:08:17
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 6 Gru, 23:58, b...@k...math.uni.lodz.pl wrote:

> [...]
    wanie-s%C5%82oneczne...
    > tutaj delta T jest pewno sporo wyższa niż w isomaxie.

    Piekne! A ja o takim czyms z 3-4 lata temu tutaj tez pisalem :-)) Nie
    przypuszczalem ze takie rzeczy sie robi w rzeczywistosci :-) Z tym ze
    IMHO nawet mimo bardzo dobrej izolacji tego zbiornika w domach bedzie
    potrzebna na lato jakas przynajmniej lekka klima!! No chyba ze
    zastosuja izolacje a'la przegrody termiczne isomaxu, inaczej w domach
    w lato bedzie poprostu za cieplo. Z tym ze dalej cienko to widze - 210
    tys litrow wody nagrzanej nawet do 90stC, przy uzytkowych 30stC to
    tylko 14700kWh - wystarczyloby dla mojego domu ale raczej nie dla
    takiego duzego budynku wielorodzinnego!
    pozdr.

    --
    Adam