  • 1. Data: 2009-04-07 17:45:45
    Temat: włącznik światła metalowy_uziemienie
    Od: "P" <p...@g...pl>

    Witam
    Mam metalowy włącznik światła ze specjalną śrubką do uziemienia - co tam
    podpiąć - w puszce mam 2 kabelki, brązowy i niebieski - czy brak uziemienia
    spowoduje przykre konsekwencje? Lokalizacja - kuchnia

    pozdr

  • 2. Data: 2009-04-07 17:58:52
    Temat: Re: włącznik światła metalowy_uziemienie
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "P" <p...@g...pl> wrote in message news:grg3gm$p1k$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > uziemienia
    > spowoduje przykre konsekwencje? Lokalizacja - kuchnia

    No przykre. Nic tam nie podłączysz, bo tam w tych kabelkach masz fazę przed
    i fazę za
    powinien tam docgodzić 3 przewodowy kabel i PE powinno być zmostkowane WAGO
    jeżeli plastikowy wyłącznik, a dodatkowo podłączone jeśli metalowy.

    Nie dawaj wyłącznika metalowego, taka moja sugestia !

  • 3. Data: 2009-04-07 18:01:45
    Od: "Michał" <c...@g...pl>

    Użytkownik "P" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > uziemienia
    > spowoduje przykre konsekwencje? Lokalizacja - kuchnia

    No może spowodować, najprościej zmienić włącznik na plastikowy.
    Jak podłączysz pod to niebieski ( czyli "0") to może kiedys Cię pokopać.
    Najlepiej podpiac PE, ale jest wtedy potrzebny osobny kabel uziemiony w
    gruncie.

    Pozdrawiam Michał

  • 4. Data: 2009-04-07 18:28:35
    Od: "Michał" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Michał" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jak podłączysz pod to niebieski ( czyli "0") to może kiedys Cię pokopać.
    > Najlepiej podpiac PE, ale jest wtedy potrzebny osobny kabel uziemiony w

    Update, Kiki może mieć rację, ja się sugerowałem swoją instalacją gdzie ja w
    puszkach mam 3 kable ( wejście, wyjście obwody swiateł i wyjście na lampę).
    Zanim cokolwiek podłączysz sprawdź próbówką gdzie są fazy, przy włączonym
    świetle i wyłączonym.
    Bo jeżeli jest tak jak napisał Kika, to w ZADNYM WYPADKU nie podłączaj
    niebieskiego pod ta śrubkę. Najlepszym wyjściem jest zmiana wyłącznika na
    plastikowy.

    Pozdrawiam Michał

  • 5. Data: 2009-04-07 18:32:23
    Od: "Michał" <c...@g...pl>

    zmostkowane WAGO

    :) Ja zwykłych kostek na śrubki, używałem, bo elektryk odradzał mi WAGO,
    mówił, że w przyszłości będą problemy z WAGO.....
    Teraz sam w sumie nie wiem, kostka mniej miejsca zajmuje, mój rekord to
    włącznik schodowy podwójny i 13 przewodów 3x2,5mm2 w puszcze 60mm.

    Pozdrawiam Michał

  • 6. Data: 2009-04-07 19:21:52
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Michał <c...@g...pl> wrote:

    > :) Ja zwykłych kostek na śrubki, używałem, bo elektryk odradzał mi
    > WAGO, mówił, że w przyszłości będą problemy z WAGO.....

    na temat WAGO są równe zdania, ja im akurat też nie dowierzam, ale
    "zwykłe kostki na śrubkę" sa od WAGO gorsze z całą pewnością :-)

    > Teraz sam w sumie nie wiem, kostka mniej miejsca zajmuje, mój
    > rekord
    > to włącznik schodowy podwójny i 13 przewodów 3x2,5mm2 w puszcze
    > 60mm.

    A to pogratulować (dla jasności: mowa o standardowej puszcze, nie o
    głębokiej?). Weszło tak po prostu, czy za pomocą wydłużonych
    płaskoszczypów, szydełka babci, lusterka dentystycznego i
    pożyczonego w warsztacie samochodowym endoskopu układałeś najpierw
    te druty przez dwie godziny? ;-)

    J.

  • 7. Data: 2009-04-07 19:56:01
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > uziemienia
    > spowoduje przykre konsekwencje? Lokalizacja - kuchnia

    Z którego roku instalacja ? Od chyba 2000r wszędzie w instalacji musi być
    dostępny przewód PE. Również w łączniku oraz w wypuście.

  • 8. Data: 2009-04-07 20:17:24
    Od: "Michał" <c...@g...pl>

    > na temat WAGO są równe zdania, ja im akurat też nie dowierzam, ale "zwykłe
    > kostki na śrubkę" sa od WAGO gorsze z całą pewnością :-)

    E tam nie straszyć mnie bo prawie skończyłem instalacje na kostkach SImeta.
    Do takiej kostki na 6mm2( jednego modułu) podepniesz 3 przewody :)

> [...]
    > płaskoszczypów, szydełka babci, lusterka dentystycznego i pożyczonego w
    > warsztacie samochodowym endoskopu układałeś najpierw te druty przez dwie

    No takiej głębokiej na 6 cm, wydaje mi się że to jest głęboka.
    No sam nie wiem jak to zmieściłem,ale się udało, teraz boję się tam
    zaglądać, ale działa jak na razie.
    Najpierw trzeba było zaplanować połączenie.
    I powiem tak robiłem wszystko w Legrandzie seria Cariva ( w kibel marketach
    koszt punktu około 10 zł).
    A ten podwójny schodowy musiałem kupić jakiś polski, bo Legrand nie ma
    takich. W Legrandzie wszystko ładnie opisane do każdego elementu krótki,
    czytelny schemat podłączeń.
    Natomiast w tym polskim masakra..... Jest schemat ale narysowany na tylnej
    ściance mało czytelny i żeby go zrozumieć to trzeba skończyć studia :).
    A na Legrandzie wszystko ładnie i pięknie opisane, o tak ciekawostka.

    Pozdrawiam Michał

  • 9. Data: 2009-04-07 20:53:17
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    William Bonawentura <n...@m...nie.pl> wrote:

    > Z którego roku instalacja ? Od chyba 2000r wszędzie w instalacji
    > musi
    > być dostępny przewód PE. Również w łączniku oraz w wypuście.

    Mimo to, przewodów PE w puszkach łącznikowych (o ile rzecz jasna nie
    był ten fragment akurat łączony bezpuskowo) nie widziałem jeszcze w
    życiu. Tak, w instalacjach oddawanych po 2000r, w tym i w takich,
    gdzie cała komisja je odbierała, a wcześniej inna zatwierdzała
    projekt EN :-)

    J.

  • 10. Data: 2009-04-07 23:22:27
    Od: "Przemek" <r...@o...pl>

> [...]
    > płaskoszczypów, szydełka babci, lusterka dentystycznego i pożyczonego w
    > warsztacie samochodowym endoskopu układałeś najpierw te druty przez dwie

    Kolega ginekolog pomagał :) Tak mi sie skojarzyło :) No spanc :)
    Przem