  • 1. Data: 2009-01-17 12:46:45
    Temat: Kto mi pomoże zrozumieć sposób wykonania poprawnej instalacji wentylacji poddasza użytkowego.
    Od: "Marcin Górnik" <m...@r...pl>

    Witam,

    Mój wykonawca dostał zadanie - proszę budować w 100% wg projektu (
    http://www.archipelag.pl/projekty-domow/kornelia/?Ki
    nd=1&Name=kornelia&SearchForm=1 )
    (Kornelia).

    Oczywiście tak nie zrobił. Teraz wygląda tak od dołu: więźba, deskowanie
    (nie było w projekcie), papa (nie było w projekcie),kontrłaty, łaty,
    dachówka. Zapytałem jak będzie wyglądała wentylacja, bo tam ma być poddasze
    użytkowe (rzadko używane:noclegi znajomych ewentualnie chwila ciszy dla
    domowników), no ale od tej wentylacji zależy całe przedsięwzięcie poprawnie
    pracującego dachu. On odpowiedział, że w jego domu nie ma wentylacji i już
    tak 10 lat mieszka. Nie pocieszył mnie. Mało, z mojej nabytej wiedzy wynika,
    że chciał szybko wziąć kaskę i zostawić nas nawet bez ocieplenia.
    Dowiedziałem się, żem wentylacja, nawet jak już zrobił to deskowanie (no, to
    ciężki dach i podoba mi się dodatkowy stopień bezpieczeństwa), powinna być
    zrobiona tak, że zamiast papy powinien położyć wysokoparoprzepuszczalną
    folię dachową FWK. a pod deskowaniem termoizolację z wełny w dwóch
    kierunkach, po nią folię paroizolacyjną i dopiero płyty gk ułożone
    prostopadle do rusztu drewnianego. Ponieważ tego wszystkiego nie zrobił, a
    ja chcę iść dalej z budową, szukam porad wśród PRAKTYKÓW : użytkowników i
    wykonawców. Już wiem, że zrobienie wentylacji NAD opapowanymi deskami prawie
    nic albo w ogóle nic nie da, bo papa zablokuje jakikolwiek efekt. Wiem, że
    muszę to zrobić od środka. Wiem, że potrzebna będzie warstwa powietrza
    między deskami a termoizolacją z papy. Wiem, że trzeba to zrobić przy pomocy
    odpowiedniej jakości gwoździ (haczyków) i drutu nie poddających się
    czynnikom atmosferycznym (nie rdzewiejących). Drut trzeba napiąć tak, by PO
    grał jak struna gitarowa. (Nie wiem, jak to zrobić, no bo w gitarze to są
    specjalne uchwyty, a na poddaszu moje gwoździe. Największy jednak problem ma
    z odpowiedzią na pytanie: skąd wziąć to przelatujące powietrze i co z nim
    zrobić jak już doleci do miejsca, gdzie (może mało fachowo nazwę) krokwie
    proste biegnące do samej góry podpierane są krokwiami montowanymi pod
    kontem. One stykają się w połowie dachu i powietrze tam zostaje uwięzione.
    Mówiono mi o dziurawieniu krokwi w tym miejscu i w ten sposób udrożnieniu
    wentylacji, ale uznałem, że to jakiś mało profesjonalny pomysł. Dach jest
    wielospadowy. Czy ktoś z Was pomoże mi zrozumieć co powinienem zrobić.
    Bardzo mi przeszkadza ten brak wiedzy. Nie mam jeszcze zalanej podłogi na
    górze. Taka podłoga musi schnąć. Jest zima. Problem z osuszaniem. Od suchej
    podłogi zależy czas rozpoczęcia instalacji ocieplenia (nie może przecież
    pochłonąć wilgoci z osuszanej podłogi). Potem jeszcze płyty GK (będzie
    łazienka). No wiem, że mam mało czasu, mimo,że chcę się wprowadzić na koniec
    Kwietnia już na gotowo. Wiem, że jest to możliwe. Tylko nie wiem jak to
    rozegrać technicznie. Ważną informacją jest też, że będzie zainstalowany
    rekuperator. Ale nie chcę się uzależniać od tego urządzenia, więc dach chcę
    zbudować mimo wszystko poprawnie od strony wentylacji.

    Wiem też, że jest trochę późno, ale nie podając przyczyny (medyczna) nie
    mogłem inaczej tego dopilnować.

    Pozdrawiam wszystkich w nowym roku życząc dużo zdrowia!

  • 2. Data: 2009-01-17 12:48:41
    Od: "Marcin Górnik" <m...@r...pl>

    Aaa, mam dużo zdjęć tego przypadku no i oczywiście mogę zrobić następne,
    dowolnego wskazanego miejsca.

  • 3. Data: 2009-01-17 15:30:18
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    podstawowe pytanie:
    co na to kierownik budowy?!!!

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 4. Data: 2009-01-17 15:39:26
    Od: "kiki" <...@...c>

    "Marcin Górnik" <m...@r...pl> wrote in message
    > Aaa, mam dużo zdjęć tego przypadku no i oczywiście mogę zrobić następne,
    > dowolnego wskazanego miejsca.

    Jesteś typowym przykładem naciągniętego przez ekipę budowlaną, oszukanego i
    pozostawionego z gnojem do którego trzeba dopłacić drugie tyle aby
    doprowadzić to do ładu.
    Wystaw te zdjęcia w wysokiej rozdzielczości bez zmniejszania na fotosik.

    Zassij też posty z ostatniego miesiąca, wciągnij je wszystkie w czytnik
    usenetu i tam rozmawialiśmy chyba przez miesiąc o tym jak to zrobić z tą
    szczeliną wentylacyjną.

  • 5. Data: 2009-01-17 15:45:58
    Od: "kiki" <...@...c>

    "robert" <r...@s...pl> wrote in message
    > podstawowe pytanie:
    > co na to kierownik budowy?!!!

    Kierownik pewnie nic, bo sam sie na tym mało zna :-) Ma uprawnienia ale
    tylko wypełnia papiery, bo taka jest ich rola. Na kierownika bym nie liczył.

  • 6. Data: 2009-01-17 16:33:39
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Górnik" <m...@r...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > więc dach chcę zbudować mimo wszystko poprawnie od strony wentylacji.
    >
    > Wiem też, że jest trochę późno, ale nie podając przyczyny (medyczna) nie

    jak ja bym sie cieszyl jakby wykonawca mnie zostawil z deskowaniem i
    dachowka tylko a ocieplenie zostawil mnie.
    Co ci radze to poczytaj o
    - ekofiber
    - PUR - natryskiwany

    Tanio, szybko dokladnie. Ja niestety musze walczyc z izolacja juz przykryta
    plytami g-k bo robole sa tepakami.

  • 7. Data: 2009-01-17 16:38:02
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    > Kierownik pewnie nic, bo sam sie na tym mało zna :-) Ma uprawnienia ale
    > tylko wypełnia papiery, bo taka jest ich rola. Na kierownika bym nie
    > liczył.

    bez przesady, sposób wykonania standartowego dachu deskowanego, pokrytego
    papą i ocieplonego wełną, to elementarz sztuki budowlanej,
    inna sprawa... czy kierownik jest twój czy ekipy budowlanej...

  • 8. Data: 2009-01-17 16:41:14
    Od: "kiki" <...@...c>

    > bez przesady, sposób wykonania standartowego dachu deskowanego, pokrytego
    > papą i ocieplonego wełną, to elementarz sztuki budowlanej,
    > inna sprawa... czy kierownik jest twój czy ekipy budowlanej...

    Wg prawa kierownik jest zawsze ekipy i nie ważne kto mu płaci. Kierownik
    zawsze będzie bronił ekipy czyli będzie poplecznikiem przeciwko inwestorowi.

  • 9. Data: 2009-01-17 17:02:17
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    > Wg prawa kierownik jest zawsze ekipy i nie ważne kto mu płaci. Kierownik
    > zawsze będzie bronił ekipy czyli będzie poplecznikiem przeciwko
    > inwestorowi.

    wg prawa to kierownik jest odpowiedzialny za budowę, więc jak on dopuści do
    tego, że ekipa zrobiła totalny babol, narażając na koszty inwestora, to
    bierze za to odpowiedzialność,
    inna sprawa (nieformalna) jest taka, że kierownik faktycznie jest tego, kto
    mu płaci, i czesto (nieformalnie) kierownik pełni trochę role inspektora
    nadzoru, przynajmniej w moim przypadku tak jest

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 10. Data: 2009-01-17 19:26:03
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    Marcin Górnik pisze:
> [...]
    >
    > Oczywiście tak nie zrobił. Teraz wygląda tak od dołu: więźba, deskowanie
    > (nie było w projekcie), papa (nie było w projekcie),kontrłaty, łaty,
    I w projekcie było to napisane ???

> [...]
    > zrobiona tak, że zamiast papy powinien położyć wysokoparoprzepuszczalną
    > folię dachową FWK. a pod deskowaniem termoizolację z wełny w dwóch
    Zdziwisz się, ale papa to bardzo dobra koncepcja, duzo lepsza niz folia
    na deskowanym dachu.
    Ja nie mam deskowania tylko folie wyokoparoprzepuszczalna i teraz juz
    wiem, ze drugi raz zrobilbym deskowanie i wlasnie z papa a nie zadnym
    wynalazkiem.

> [...]
    > nic albo w ogóle nic nie da, bo papa zablokuje jakikolwiek efekt. Wiem, że
    Masz juz to ocieplenie, czy nie masz ?

    > muszę to zrobić od środka. Wiem, że potrzebna będzie warstwa powietrza
    > między deskami a termoizolacją z papy. Wiem, że trzeba to zrobić przy pomocy
    ???

> [...]
    > wentylacji, ale uznałem, że to jakiś mało profesjonalny pomysł. Dach jest
    > wielospadowy. Czy ktoś z Was pomoże mi zrozumieć co powinienem zrobić.
    To proste rzeczy sa :o)
    Zakladam, ze nie masz jeszcze welny mineralnej, karton gipsow itp.

    Wentylacja ma byc od srodka, miedzy deskami a welna minerlna (albo
    szklana, zalezy czego uzyjesz).
    Chodzi o to, aby wilgos, ktora ew dostanie sie do welny miala gdzie
    odparowac.
    Dla uproszczenia bede tlumaczyl dla dwu sasiednich krokwi.
    Jak wepchniesz welne miedzy krokwie to dopychajac, dopchniesz je do tych
    desek deskowania i zadnej wentylacji nie bedzie.
    Aby tego uniknac sie robi sie tak:
    1. Do boku krokwi przybija sie gwozdzie tzw papiaki w odleglosci ok
    2-3cm od desek (czyli od gory), gwozdzie przybija sie co ok 10-20cm.
    2. Drut np stalowy ocynkowany wiaze sie do gwozdzi i miedzy sasiednimi
    krowiami robi sie taka siatke tzn raz zaczepiasz o gwozdz z jednej
    jednej krokwi a raz drugiej krokwi i jadac po skosie robi sie siatke od
    dolu az do samej kalenicy (tam gdzie sie lacza krokwie).
    3. Wpycha sie welne miedzy krokwie i ma sie gwarancje, ze nie dojdzie do
    samych desek.
    Inny patent, to cienkie paski ze styropianu 3cm, przyczepia sie do desek
    i ten styropian jest rodzajm dystansu (UWAGA: paski musza isc wzdluz krokwi)
    Na szyczycie dachu (tam gdzie sie lacza krokwie) w deskach i papie robi
    sie szczeline pod gąsiorem (tamtendy ma powietrze wylatywac).
    Taka dziura musi byc miedzy kazda para krokwi. Jak masz belkę kalenicową
    to szczelina po obu stronach belki.

> [...]
    > podłogi zależy czas rozpoczęcia instalacji ocieplenia (nie może przecież
    Czyli nie masz ocieplenia ... to dobrze.

> [...]
    > Kwietnia już na gotowo. Wiem, że jest to możliwe. Tylko nie wiem jak to
    ? :o)))) Ja to czarno widzę, chyba, że kilka ekip na raz będzie działać,
    a czasu jest bardzo, bardzo mało.

    > rozegrać technicznie. Ważną informacją jest też, że będzie zainstalowany
    > rekuperator. Ale nie chcę się uzależniać od tego urządzenia, więc dach chcę
    > zbudować mimo wszystko poprawnie od strony wentylacji.
    To są dwie różne wentylacje. Rekuperacja to wentylacja pomieszczeń, a to
    co u góry to wentylacja ocieplenia.

    BR
    Igus'