  • 11. Data: 2009-01-17 22:05:28
    Temat: Re: Kto mi pomoże zrozumieć sposób wykonania poprawnej instalacji wentylacji poddasza użytkowego.
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin Górnik" <m...@r...pl> napisał w wiadomości
    news:4971d334$1@news.home.net.pl...
    > Witam,
    >
    > Mój wykonawca dostał zadanie - proszę budować w 100% wg projektu (
    > http://www.archipelag.pl/projekty-domow/kornelia/?Ki
    nd=1&Name=kornelia&SearchForm=1 )
    > (Kornelia).
    >
    > Oczywiście tak nie zrobił. Teraz wygląda tak od dołu: więźba, deskowanie
    > (nie było w projekcie), papa (nie było w projekcie),kontrłaty, łaty,
    > dachówka.

    Masz w umowie zapis że mają robić w/g projektu? Jeśli tak to niech
    poprawiają.

    > Zapytałem jak będzie wyglądała wentylacja, bo tam ma być poddasze
    > użytkowe (rzadko używane:noclegi znajomych ewentualnie chwila ciszy dla
    > domowników), no ale od tej wentylacji zależy całe przedsięwzięcie
    > poprawnie pracującego dachu.

    Okna tam są? Jak są okna to jest wentylacja...
    BTW - w projekcie była?

    On odpowiedział, że w jego domu nie ma wentylacji i już
    > tak 10 lat mieszka. Nie pocieszył mnie. Mało, z mojej nabytej wiedzy
    > wynika, że chciał szybko wziąć kaskę i zostawić nas nawet bez ocieplenia.

    A bywasz czasem na budowie???

> [...]
    > to ciężki dach i podoba mi się dodatkowy stopień bezpieczeństwa), powinna
    > być zrobiona tak, że zamiast papy powinien położyć
    > wysokoparoprzepuszczalną folię dachową FWK. a pod deskowaniem
    > termoizolację z wełny w dwóch kierunkach, po nią folię paroizolacyjną i
    > dopiero płyty gk ułożone prostopadle do rusztu drewnianego. Ponieważ tego
    > wszystkiego nie zrobił, a ja chcę iść dalej z budową, szukam porad wśród
    > PRAKTYKÓW : użytkowników i wykonawców. Już wiem, że zrobienie wentylacji
    > NAD opapowanymi deskami prawie nic albo w ogóle nic nie da, bo papa

    Chwila - idzie ci o wentylację izolacji czy wentylację poddasza użytkowego?

    > Wiem, że muszę to zrobić od środka. Wiem, że potrzebna będzie warstwa
    > powietrza między deskami a termoizolacją z papy.

    Papa nie jest termoizolacją. Termoizolacja ma się znaleźć pod deskami,
    między krokwiami.

    Wiem, że trzeba to zrobić przy pomocy
    > odpowiedniej jakości gwoździ (haczyków) i drutu nie poddających się
    > czynnikom atmosferycznym (nie rdzewiejących). Drut trzeba napiąć tak, by
    > PO grał jak struna gitarowa. (Nie wiem, jak to zrobić, no bo w gitarze to
    > są specjalne uchwyty, a na poddaszu moje gwoździe.

    Gdzie problem dostrzegasz? Zresztą nawet bez drutów dystansowych wełna nie
    zajmie calej przestrzeni między deskowaniem a płytami g/k, a szczelina
    utworzy się od strony deskowania (dach jest pochyły).

    > Największy jednak problem ma z odpowiedzią na pytanie: skąd wziąć to
    > przelatujące powietrze

    Nie idzie o to by w izolacji hulał wiatr...

    > i co z nim zrobić jak już doleci do miejsca, gdzie (może mało fachowo
    > nazwę) krokwie proste biegnące do samej góry podpierane są krokwiami
    > montowanymi pod kontem. One stykają się w połowie dachu i powietrze tam
    > zostaje uwięzione. Mówiono mi o dziurawieniu krokwi w tym miejscu i w ten
    > sposób udrożnieniu wentylacji, ale uznałem, że to jakiś mało profesjonalny
    > pomysł. Dach jest wielospadowy. Czy ktoś z Was pomoże mi zrozumieć co
    > powinienem zrobić.

    Nadbić listwy dystansowe od wewnątrz do krokwi "prostych". Krokwi nie
    dziurawić bo otrzymasz "dach samoskładalny".
    Ponadto papa na deskach zapewne nie jest klejona lepikiem, a więc dla
    powietrza zostały tam szczeliny...

    > Nie mam jeszcze zalanej podłogi na górze. Taka podłoga musi schnąć. Jest
    > zima. Problem z osuszaniem.

    Ogrzewanie + wentylacja = osuszenie.

    > Od suchej podłogi zależy czas rozpoczęcia instalacji ocieplenia (nie może
    > przecież pochłonąć wilgoci z osuszanej podłogi). Potem jeszcze płyty GK
    > (będzie łazienka).

    Najpierw ocieplić, potem wylewki robić. Inaczej wylana podłoga ci zamarznie
    zamiast związać.
    By wyschła wylewka to koza (lub nagrzewnica olejowa + wentylator w
    "szperplacie" wstawionej zamiast okna.

    > Ważną informacją jest też, że będzie zainstalowany rekuperator. Ale nie
    > chcę się uzależniać od tego urządzenia, więc dach chcę zbudować mimo
    > wszystko poprawnie od strony wentylacji.

    Jedno z drugim ma niewiele wspólnego, wlaściwa wentylacja pomieszczeń na
    zamokniętą izolację cieplną nie pomoże ...
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 12. Data: 2009-01-17 22:27:21
    Od: "ygreko" <...@...com>

    "Igus'" <t...@p...onet.pl> wrote in message
    [...]
    > Ja nie mam deskowania tylko folie wyokoparoprzepuszczalna i teraz juz
    > wiem, ze drugi raz zrobilbym deskowanie i wlasnie z papa a nie zadnym
    > wynalazkiem.

    A czemu?

    [...]
    > Na szyczycie dachu (tam gdzie sie lacza krokwie) w deskach i papie robi
    > sie szczeline pod gąsiorem (tamtendy ma powietrze wylatywac).
    > Taka dziura musi byc miedzy kazda para krokwi. Jak masz belkę kalenicową
    > to szczelina po obu stronach belki.

    A co w przypadku, gdy welna jest na skosie, po czym kiedy skos idac do gory
    przekracza strop poddasza i welna wtedy idzie poziomo nad poddaszem, a wiec
    dalsze deskowane skosy sa po prostu 'gole'? Tez trzeba robic wentylacje
    takiego rodzaju, czy zaklada sie, ze wszystko dalej samo oddycha? W
    przypadku papy na pewno trzeba o to zadbac, a w gdy deskowanie przykryte
    jest membrana?

    Moj wykonawca twierdzi ponadto, ze deski na deskowaniu sie rozeschna i
    rozejda.

  • 13. Data: 2009-01-17 22:33:58
    Od: "Marcin Górnik" <m...@r...pl>

    Bardzo dziękuję za poradę. Ale, wybacz, ciągle nie rozumiem co z powietrzem,
    które zatrzyma się W POŁOWIE dachu. bo to jest dach wielospadowy i nie
    wszystkie krokwie kończą się pod kalenicą. Część, jak pisałem zamykana jest
    tymi ukośnymi (nie wiem jaj je prawidłowo nazwać). Chyba mam kłopoty z
    tłumaczeniem. Widzę, że muszę to jakoś pokazać. W każdym razie ... mogę Ci
    wysłać (i innym zainteresowanym też) skan z projektu tej więźby Ty na to?

  • 14. Data: 2009-01-17 22:40:37
    Od: "Marcin Górnik" <m...@r...pl>

    Ciągle czuję, że muszę się najpierw nauczyć tego dachojęzyka. Może najpierw
    znajdę miejsce na zdjęcia tego co ma, a dopiero potem pozwolę sobie pomóc.
    Ale jeśli chodzi o uwagę,że najpierw ocieplenie a potem suszymy wylewki, to
    mówiono mi,że to nie jest dobre, bo cała wilgoć może zatrzymać się właśnie w
    tej wacie i to dla niej oznacza "śmierć" - będzie do wymiany. Wrócę do
    tematu jutro. Dzisiaj mam 16 godzin pracy za sobą.
    Dziękuję za dotychczasową pomoc.

  • 15. Data: 2009-01-17 22:43:47
    Od: "Marcin Górnik" <m...@r...pl>

    No jestem pewien - potrzebny jest mi rysunek. Inaczej już mam tyle
    wyobrażeń,że ... możesz to jakoś naszkicować i wysłać mi skan?

  • 16. Data: 2009-01-18 10:46:05
    Od: "kiki" <...@...c>

    "robert" <r...@s...pl> wrote in message

    > wg prawa to kierownik jest odpowiedzialny za budowę, więc jak on dopuści
    > do tego, że ekipa zrobiła totalny babol, narażając na koszty inwestora, to
    > bierze za to odpowiedzialność,

    Tak TAK TaK ale przy okazji zrobi wszysko żeby to ukryć przed inwestorem i
    mu w razie czego wmówić, że u wszystkich wieje, pęka, skrzypi i przemarza.
    Znamy to :-)

    > inna sprawa (nieformalna) jest taka, że kierownik faktycznie jest tego,
    > kto mu płaci, i czesto (nieformalnie) kierownik pełni trochę role
    > inspektora nadzoru, przynajmniej w moim przypadku tak jest

    To ci sie tak wydaje. Kierownik bierze kase za wypełnianie dziennika budowy
    i tyle go to obchodzi. Całą resztę udaje że coś robi. Pożyjemy, zobaczymy
    :-)

  • 17. Data: 2009-01-18 10:57:26
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    > Ciągle czuję, że muszę się najpierw nauczyć tego dachojęzyka. Może
    > najpierw znajdę miejsce na zdjęcia tego co ma, a dopiero potem pozwolę
    > sobie pomóc.

    I przypominam o netetykiecie (odpowiadaj pod cytatem), bo się bałagan w
    dyskusji robi...

    > Ale jeśli chodzi o uwagę,że najpierw ocieplenie a potem suszymy wylewki,
    > to mówiono mi,że to nie jest dobre, bo cała wilgoć może zatrzymać się
    > właśnie w tej wacie i to dla niej oznacza "śmierć" - będzie do wymiany.

    No bo oczywiście musisz zrobić od razu co najmniej paroizolację na tej
    wełnie. Może być prowizoryczna.

    --
    ==========###-###*###-###==============

  • 18. Data: 2009-01-18 11:20:43
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    > Tak TAK TaK ale przy okazji zrobi wszysko żeby to ukryć przed inwestorem i
    > mu w razie czego wmówić, że u wszystkich wieje, pęka, skrzypi i przemarza.
    > Znamy to :-)

    i jaki ma w tym interes, przecież sobie robi kuku w ten sposób, jak potem
    wyjda jakieś kwiatki, to on beknie za to, a jak inwestor się zorientuje, że
    go robi w bambuko, to od razu poleci na ryj... :-)

    > To ci sie tak wydaje. Kierownik bierze kase za wypełnianie dziennika
    > budowy i tyle go to obchodzi. Całą resztę udaje że coś robi. Pożyjemy,
    > zobaczymy :-)

    no w moim przypadku właśnie dzięki kierownikowi (i nie tylko) paru wpadek
    udało mi się uniknąć, zależy jak się z ludźmi żyje :-)

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 19. Data: 2009-01-18 11:31:49
    Od: "kiki" <...@...c>

    > i jaki ma w tym interes, przecież sobie robi kuku w ten sposób, jak potem
    > wyjda jakieś kwiatki, to on beknie za to, a jak inwestor się zorientuje,
    > że go robi w bambuko, to od razu poleci na ryj... :-)

    On ma taki w tym interes, że takich do wypełniania książeczek ma kilkuset
    równocześnie i jesteś dla niego skórą jak ci z łódzkiego pogotowia :-)
    On nie ma żadnego interesu w samym oszukiwaniu ale ma w kamuflowaniu
    własnego niedbalstwa i niepilnowania. Po pierwsze to on chroni własny tyłek.

    > no w moim przypadku właśnie dzięki kierownikowi (i nie tylko) paru wpadek
    > udało mi się uniknąć, zależy jak się z ludźmi żyje :-)

    Posłuchaj to nie jest kwestia jak się żyje. Możesz go w ogóle nie oglądać.
    Podpisać umowę z nim możesz nie osobiście a rozmawiać mailami i jego
    obowiązkiem jest sie wywiązywać nawet jak ciebie nie zna.

  • 20. Data: 2009-01-18 14:50:08
    Od: "Marcin Górnik" <m...@r...pl>

> [...]
    > dyskusji robi...

    > No bo oczywiście musisz zrobić od razu co najmniej paroizolację na tej

    Ale teraz ciągle nie wiem co skąd wziąć to powietrze wpływające do
    planowanej szczeliny między deski a watę. Chodzi o ten fragment obok ściany
    kolankowej. No poszukam jakiegoś ftp i pokażę foty i rysunki z projektu/ Już
    wczoraj obiecałem , ale po nocce prawdę mówiąc dopiero teraz wracam do
    myślenia o tym temacie.