  • 1. Data: 2009-01-29 16:47:38
    Temat: PILNE - prawo budowlane porada
    Od: Longus <g...@w...pl>

    Witam,

    Wlasnie dzisiaj trafilo do mojej babci pismo w ktorym gmina straszy ja
    sadem za nie zaplacenie kosztow partycypacji w budowie kanalizacji.
    Moim zdaniem wybudowana kanalizacja nie spelnia wymogow prawa
    budowlanego i nie ma mozliwosci podlaczenia sie, jednak potrzebuje w tej
    sprawie fachowej porady i tutaj moje pytania:
    - jak znalezc odpowiedniego prawnika ktory by cos doradzil w sprawie
    prawa budowlanego to sa radcy prawni, adwokaci, sa jakies specjalizacje
    z prawa budowlanego?
    - mozecie polecic jakiegos prawnika dobrego w prawie budowlanym (chodzi
    o porade) z Gdyni lub okolic (prosilbym o info na priv), jaki jest
    orientacyjny koszt takiej porady?
    - czy w Gdyni lub okolicach sa jakies instytucje udzielajace darmowych
    porad w tym zakresie?

    Sprawa BARDZO PILNA, musze odpowiednie informacje zdobyc najpozniej
    jutro ze wzgledu na krotki okres czasu jaki pozostal oraz szczegolnie ze
    wzgledu na zdrowie mojej babci, juz dosyc sie nalykala kropli
    nasercowych po otrzymaniu tego pisma :-(

    Pozdrawiam,
    Greg

  • 2. Data: 2009-01-29 17:38:01
    Temat: Re: PILNE - prawo budowlane porada
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Longus" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > orientacyjny koszt takiej porady?
    > - czy w Gdyni lub okolicach sa jakies instytucje udzielajace darmowych

    Aby mieć jakąkolwiek podstawę do rozmów z prawnikiem lub z urzędem gminy to
    potrzebujesz oficjalnej opinii że ta kanalizacja nie spełnia wymogów prawa
    budowlanego. Żaden prawnik ci tego nie zrobi, bo to nie jest ich działka.
    Musisz szukać uprawnionego rzeczoznawcę budowlanego (nie majątkowego).
    Dopiero w oparciu o jego ekspertyzę możesz wykonać jakiekolwiek ruchy lub
    zrezygnować jeśli wszystko jest OK.

  • 3. Data: 2009-01-29 17:51:44
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > ze wzgledu na krotki okres czasu jaki pozostal oraz szczegolnie ze wzgledu
    > na zdrowie mojej babci, juz dosyc sie nalykala kropli nasercowych po

    spytaj jeszcze na pl.soc.prawo
    ale:
    z tego co wiem musisz jednak najpierw zaplacic a potem wziasc jakiegos inz.
    z uprawnieniami, opinie od niego i z tym pismo do gminy ze...
    jak nie pomoze to wtedy sadowy rzeczoznawca budowlany i pozwac gmine do
    sadu.

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 4. Data: 2009-01-29 17:52:00
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 29 Jan 2009 18:38:01 +0100, Boombastic napisał(a):

> [...]
    > Musisz szukać uprawnionego rzeczoznawcę budowlanego (nie majątkowego).
    > Dopiero w oparciu o jego ekspertyzę możesz wykonać jakiekolwiek ruchy lub

    Owszem, ale uzyskanie takiej opinii bedzie niemozliwe. Longus lub babcia
    Longusa nie są stroną w sprawie tej kanalizacji!!! Kanalizacja jest
    realizowana przez gmine i jakąś firmę, stronami więc są: owa firma
    wykonawcza, gmina, właściciel gruntu (jeśli nie jest nim gmina).
    Longus/jego babcia są stroną tylko w sprawie zapłaty pewnej części kosztów,
    mówiąc prostym językiem - mogą się kłócić tylko o to czy zapłacą czy nie, a
    nie o to, czy kanalizacja jest zgodna z prawem budowlanym czy nie. To w
    praktyce uniemożliwi uzyskanie opinii biegłego na temat zgodności i
    zasadności nowej kanalizacji. Po prostu nikt nie udostępni owemu biegłemu
    dokumentacji projektowej, wykonawczej, nikt nie pozwoli przeprowadzić mu
    badań ani wizji lokalnej. Jedyna droga do rozwiązania sporu to sprawa
    sądowa, w trakcie której Longus/jego babcia zgłoszą wniosek o powołanie
    biegłego i jeśli sąd się do tego przychyli, to taki biegły sporządzi wtedy
    opinię. Jeżeli gmina pierwsza wystąpi z pozwem o zapłatę, to nie bedzie
    nawet mozna powolac tego biegłego, bo nie tego bedzie dotyczyla sprawa. Do
    autora wątku: na wezwaniu na bank jest umieszczona podstawa prawna wg
    której gmina domaga się pokrycia kosztów. Zajrzyj do kodeksu i zobacz, o co
    tak właściwie chodzi. Jeżeli prawo stanowi, że masz pokryć te koszty, to
    czy kanalizacja będzie zgodna z normami budowlanymi, czy nie, czy nawet
    jeśli nie będzie w ogóle działać, to owe koszty MUSISZ pokryć i kropka.
    Ewentualnie potem możesz "walczyć o swoje" (jeśli jest o co).

    --
    best regards,
    scream

  • 5. Data: 2009-01-29 18:04:20
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > realizowana przez gmine i jakąś firmę, stronami więc są: owa firma
    > wykonawcza, gmina, właściciel gruntu (jeśli nie jest nim gmina).
    [cut]

    Masz trochę racji, ale tak naprawdę to nie wiemy czego dotyczy to
    podejrzenie o niezgodność z prawem budowlanym. Może to być prosta sprawa lub
    kompletnie nie do sprawdzenia obecnie, tak jak napisałeś.

  • 6. Data: 2009-01-29 18:04:33
    Od: Longus <g...@w...pl>

    Boombastic pisze:

> [...]
    > majątkowego). Dopiero w oparciu o jego ekspertyzę możesz wykonać
    > jakiekolwiek ruchy lub zrezygnować jeśli wszystko jest OK.

    No nie to jest az tak skomplikowne?
    To rozumiem ze moja babcia musi zaplacic kase pomimo ze nie moze
    korzystac z tej kanalizy?
    Magistrala zostala zakopana w drodze gminnej na glebokosci ~1-1,2m,
    poniewaz domek znajduje sie w zaglebieniu terenowym gdyby sie chcialo
    wykonac przylacze w ktorym scieki odplywaja grawitacyjnie to rura przy
    domku bylaby prawie na powierzchni.
    Przeciez nie bedzie sie zakopywac rury na stalej glebokosci tylko trzeba
    zapewnic odpowiedni spadek, a zabawa w przepompownie i inne techniczne
    rozwiazania odpada.
    Jak znam zycie to po zaplaceniu gmina bedzie sobie liczyc zuzycie wody
    na liczniku do kanalizy pomimo ze fizycznie nie bedzie podlaczenia.
    Przeciez to jest chore ...

    pozdr.
    Greg

  • 7. Data: 2009-01-29 18:13:35
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 29 Jan 2009 19:04:33 +0100, Longus napisał(a):

> [...]
    > poniewaz domek znajduje sie w zaglebieniu terenowym gdyby sie chcialo
    > wykonac przylacze w ktorym scieki odplywaja grawitacyjnie to rura przy

    Rzeczywiscie bezsens. A na jakiej podstawie gmina domaga sie pieniedzy?
    Podstawa prawna i uzasadnienie jest pewnie jednym z pierwszych pism.

    --
    best regards,
    scream

  • 8. Data: 2009-01-29 18:46:20
    Od: Longus <g...@w...pl>

    scream pisze:

    > Rzeczywiscie bezsens. A na jakiej podstawie gmina domaga sie pieniedzy?
    > Podstawa prawna i uzasadnienie jest pewnie jednym z pierwszych pism.

    Jakis rok temu gmina przyslala pismo w ktorym byl taki zapis: "urzad
    gminy ... wzywa pania do zaplaty wraz z ustawowymi odsetkami za zwloke
    kwoty wynikajacej z partycypacji pani (umowa nr .. z dnia ...) w
    kosztach budowy kanalizacji sanitarnej w miejscowosci ..."

    Natomiast w umowie do ktorej sie odwoluja sa takie zapisy:
    "1. Gmina zobowiazuje sie do wybudowania sieci kanalizacji sanitarnej w
    ... wraz z doprowadzeniem do nieruchomosci bedacej wlasnoscia ... w
    terminie do ...
    2. Pani ... zobowiazuje sie do partycypacji w kosztach budowy powyzszej
    inwestycji w kwocie ...
    ..."

    W odpowiedzi bylo wyslane pismo w ktorym informowalismy iz nie ma
    mozliwosci technicznych do podlaczenia kanalizacji jednak nie bylo na
    nie zadnej odpowiedzi.

    Az tu dzisiaj dzwoni przerazona starsza kobitka i mowi ze dostala pismo
    z kancelari adwokackiej reprezentujacej gmine w ktorej wzywa sie ja do
    zaplaty w ciagu 7 dni inaczej sprawa bedzie w sadzie.
    Tyle co udalo mi sie ustalic telefonicznie to kancelaria informuje ze
    reprezentuje gmine i zgodnie z umowa ktora przytoczylem powyzej wzywa do
    zaplaty inaczej sprawa trafi do sadu.
    Nie powoluja sie na zadne przepisy, paragrafy ani ine cudactwa.

    pozdr.
    Greg

  • 9. Data: 2009-01-29 18:50:50
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

> [...]
    > ze wzgledu na krotki okres czasu jaki pozostal oraz szczegolnie ze wzgledu
    > na zdrowie mojej babci, juz dosyc sie nalykala kropli nasercowych po

    sprawa jest prosta
    babcia ma szambo to musi sie podlaczyc, jesli musi to znacze ze musi
    zaplacic, chyba ze warunki techniczne budnku nie umozliwiaja podlaczenia.
    Dobrym wykretem jest odleglosc rury od budynku, spady wymuszaja puszczenia
    rur na powierzchni co jest niezgodne z prawem. Przepompownia bedzie na koszt
    podmiotu budujacego gdyz nie zrobil rozeznania technicznego. Mysle ze rura
    jest gleboko pod ziemia aby kazdy mial mozliwosc podlaczania.
    Kolejna spraw jest czy instalacja byla zbudowana z funduszy EU, Jesli tak to
    byc moze podmioty przylaczane nie musza partycypowac w infrastrukture.
    Kolejna sprawa jest to ze jesli uzytkownk partycypuje infrastrukture to ma
    przylacze zrobione za darmo gdyz ten koszt wlasnie pokrywa to przylacze.

    Tak czy siak sprowadza sie do:
    - obowiazkowego przylaczenia sie do kanalizy
    - oplacenia przylacza do domu
    - udowodnienia gminie ze babcia ma kibel na zewnatrz domu i myje sie we
    wiadrze

  • 10. Data: 2009-01-29 18:59:52
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > terminie do ...
    > 2. Pani ... zobowiazuje sie do partycypacji w kosztach budowy powyzszej

    Tak na chłopski rozum to gmina nie wywiązała się z umowy i wzywa do zapłaty.
    To doprowadzenie do nieruchomości to doprowadzenie do granicy działki czy do
    budynku (szamba)? Nie wiem jak to jest w takich inwestycjach. Jeśli do
    budynku to nie wykonali umowy i przegrają sprawę. Byc może biją na oślep i
    ktos sie wystraszy sądu i zapłaci.