    Date: Mon, 25 Jul 2011 01:59:24 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną
    <ivvdu2$eeu$1@news.onet.pl> <j00u9b$fb4$1@news.onet.pl>
    <j00unf$haq$1@news.onet.pl> <j01tm9$a9l$1@usenet.news.interia.pl>
    <j02ufj$1c4$1@news.onet.pl> <j037pq$49e$1@inews.gazeta.pl>
    <j03ctu$72q$1@node2.news.atman.pl> <j03jtg$98h$1@inews.gazeta.pl>
    <j04apd$nls$1@news.onet.pl> <j05uuu$rs5$1@inews.gazeta.pl>
    <j09g7t$c5o$1@news.onet.pl> <j0bbjj$58n$1@inews.gazeta.pl>
    <j0ck30$65m$1@news.onet.pl>
    <c...@h...googlegroups.com>
    <j0ht7i$3tb$1@news.onet.pl>

    Użytkownik janko walski napisał:
    > Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    bb.googlegroups.com...

> [...]
    > bezpieczna i czy będzie odebrana przez nadzór.
    > Takie drobne szczegóły jak wykonanie uziomów, połączeń wyrównawczych,
    > podziału przewodu PEN, doboru przewodów, podział obwodów, dobór
    > zabezpieczeń, sposób mocowania przewodów, dobór aparatów oraz ich
    > selektrywności itd.
    > Uwierz mi, że trzeba conajmniej kilku lat w zębach nosić torbę za
    > elektrykiem, żeby móc samodzielnie projektować i wykonywać instalacje i
    > żeby w chwili odbioru domu ktoś Ci nie zarzucił błędów. Nie mówiąc już o
    > tym, że trzeba zdobyć odpowiednie uprawnienia.

    Nie przesadzaj - znając teorię pola, wiedząc co to jest pole elektryczne
    stacjonarne, znając na blachę teorię obwodów - wystarczy tak z pół roku
    siedzieć na dupie i studiować obowiązujące przepisy zastanawiając się
    jaki problem dany przepis rozwiązuje. Kiedyś, na starych (z połowy lat
    osiemdziesiątych) przepisach doszedłem nieformalnie do poziomu takiego
    że fachowcy mi pomysłów projektowych nie byli w stanie zakwestionować.
    Na nowych znów z pół roku musiałbym poświęcić mając wzmiankowaną wiedzę
    (wiem co się w sieci może dziać).
    Bez tej wiedzy pozostaje wyklepać na blachę wszystkie możliwe zagwozdki
    - faktycznie dwa lata z torbą w zębach...

    > Poza tym Ty patrzysz poprzez włąsny pryzmat osoby, która ma jakotakie
    > pojęcie o prądzie. Weź pod uwagę, że nie wszyscy inwestorzy je mają.

    > Tak to robią idioci i pseudofachowcy. Przecież jaki problem, żeby taki
    > idota wykonał pomiary z sufitu?
    > Fachowiec powie: "Panie "Kowalski" trzeba wbić jeszcze kilka uziomów,
    > lub zakopać więcej bednarki lub zastosować inny rodzaj ochrony.

    O - i tym się różni fachowiec od pseudofachowca. Fachowiec patrzy jak
    uziom za pięć lat będzie pracował i czy trupów nie będzie,
    pseudofachowiec posoli ziemię w wykopie byle pomiary przy odbiorze przeszły.

    --
    Darek