    Date: Sat, 18 Dec 2021 11:54:47 +0100
    Subject: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <61b911a9$0$533$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b9d19d$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b9f025$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bb3b9b$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bb68e5$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bc69da$0$548$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bc7432$0$23915$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bc7f6c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bc9400$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bcf688$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bd9aef$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.12.2021 o 09:25, A S pisze:

    > Hmmm. Nie wyje Twój honor?

    Już nie. Kiedyś brałem pompę (dwusuw) do domu, bo kradną. W zeszłym
    roku, kiedy zrobiłem alarm i kamery, zdecydowałem się "zabetonować"
    pompę w narzędziowej budce. Dodałem tłumik od skutera, tłumik szmerów
    ssania przerobiłem i hałas spadło o 80% :] Co prawda sąsiedzi nadal wyją
    swoimi pompami ale ja już nie wyję :) Studnię oczywiście sam zrobiłem na
    6m więc mam ją w odległości metr od pompy :)

    Jak ta pompa kiedyś zdechnie, to kupię 4 suwową, bo ich cena stała się
    przystępna (400zł) też ją wygłuszę a że 4 suwowe mają większą wydajność
    to bardziej mi przypasuje.

    > Mam podobnie - działka bez prądu. Kiedyś
    > dociągałem przedłużaczami 200m. Ale honor wył i kombinuję ciągłą pracę
    > małymi mocami. Sąsiadom mówię że mam wodę za darmo (Ciiiicho!) a oni
    > cmokają z uznaniem. Mam dwa duże zbiorniki po 12m3 i napełniam je
    > solarnym a wcześniej wiatrowym strumykiem. Stamtąd już pompą 230V na
    > ogrody. W jednym zbiorniku są ryby:
    > https://www.youtube.com/watch?v=k3q15DgeWPs

    Szkoda że nie załączyłeś w pierwszym poście tego filmu.
    Hmm, zauważam "mały" problem. Cały czas miałem na uwadze, że używasz
    pomp wirnikowych, który praca jest liniowa. Na filmie widzę jedną
    zanurzeniową, wirnikową (liniowa) i 3 pompy tłokowe. Łącznie 4 pompy.

    Gdzie jest problem? Zwróć uwagę na pulsowanie amperomierza w dużym
    zakresie. Gdyby to były pompy wirnikowe, tego pulsowania by nie było.
    Obecnie Twoje pompy mają bufor w postaci akumulatora.
    Twoje pompy tłokowe korzystają z jego "dobrodziejstwa" i w momencie
    siłowym pobierają "natężenie" z akumulatora a nie z panelu. Napięcie
    niespecjalnie się waha, bo bufor akumulatora je stabilizuje z uwagi na
    swoją pojemność i wyrównuje to napięcie do wartości zbliżonej do
    liniowej. Mamy zatem jakiś odnośnik bardziej stały/liniowy w postaci
    napięcia w obwodzie. Prąd oczywiście pulsuje w obwodzie...ale nie jest w
    tym przypadku istotny, gdyż nie robi dużego spadku napięcia.

    Prosta zasada bufora.

    Jeśli odepniesz akumulator i stracisz bufor, będziesz miał bardzo mocno
    obwód tętniący napięciem i prądem bo panel będzie miał duże spadki
    napięcia w momencie tłoczenia tych pomp, co może popsuć całą intencję
    pozbycia się akumulatora i zdecydowanie wprowadzi zakłócenia do
    płynności pracy pomp, nie wspominając już o tym, że sterowanie
    czymkolwiek staje się bardzo problematyczne. Panel nie posiada
    pojemności takiej jak akumulator :D...czyli to co pisał Jarek, że układ
    może mieć charakter kwadratowy bo nie jest obciążany liniowo lecz
    impulsowo.

    Brak jakiejkolwiek "stałej/liniowej" napięcia wyklucza ustalenie
    jakiegoś stabilnego stanu a sama przetwornica nie jest w stanie pracować
    jako bufor. Częściowo w sumie to robi ale dopiero wtedy, kiedy napięcie
    wejściowe z panelu jest wyższe niż 14V po obciążeniu za przetwornicą i
    dzieje się to w okolicy +/- 70% mocy panelu, czyli przy mocnym słońcu.

    Projekt który Tobie zaproponowałem z akumulatorem będzie działał bez
    problemu przy tych pompach co masz. Bez akumulatora mogą być problemy
    ale spróbować można.

    Przemyśl jeszcze raz sens pozbycia się akumulatora bo jednak w Twoim
    obwodzie jest on potrzebny.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>