    Date: Sat, 18 Dec 2021 14:47:09 +0100
    Subject: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <61b9d19d$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b9f025$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bb3b9b$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bb68e5$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bc69da$0$548$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bc7432$0$23915$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bc7f6c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bc9400$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bcf688$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bd9aef$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bdbe0b$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    <61bddb30$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.12.2021 o 13:59, A S pisze:

    > Masz bystre oko. Wiem że jest problem. W suwie pracy moja pompa bierze
    > do 10A. Chyba wolę przewymiarować PV i ew. jakoś zadbać o pracę
    > przeciwsobną (synchronizowaną) pomp. Nie chcę tego teraz rozgrzebywać,
    > muszę zrobić doświadczenia.

    No to rób doświadczenia ale wydaje mi się że nie uzyskasz stabilnej
    pracy z samego panelu. Panel ma wydajność prądową DO wartości tabliczki,
    średnio 8A a akumulator bije go na głowę, bo wydajność prądowa
    akumulatora to nie jest 10A ani 100A, to często 500A a przy Twoim aku
    220Ah to jeszcze więcej +- 1000A!
    Zobacz z jaką skalą masz do czynienia:)

    Panel w tym zakresie jest wredny. Taki przykład. Masz niby panel 300A
    (40Vx8A) i nagle robisz mu prawie pełne zwarcie w pełnym słońcu. Nie
    popłynie wtedy moc 300W lecz...8W. Napięcie spadnie do 1V a prąd będzie
    maksymalny +-8A i nie więcej, czyli 8A x 1V=8W

    To tak, żebyś zrozumiał z czym masz do czynienia.

    Obciążenie go impulsowo Twoimi pompami, spowoduje całkowity spadek mocy
    w obwodzie, skoro napisałeś, że jedna pompa potrafi łyknąć 10A w suwie.

    > Aku jest padliną. Na zdrowym aku samochodowym nie widać żadnych wahań
    > prądu. Ja go zabiłem tym sterownikiem, który w wielkim Słońcu karmi go
    > zbyt wysokowoltowymi igiełkami PWM (to moja teoria).

    Nie, wręcz odwrotnie. Igiełki utrzymały go jeszcze przy życiu z uwagi na
    rozbijanie kryształów na skutek ładowania impulsowego(PWM).

    Zabiłeś go zbyt mocnym rozładowaniem i ilością cykli.
    Też miałem ten problem i akumulator nowy 60Ah zdechł mi po 2 latach.

    Przewymiarowałem cały układ łącznie z akumulatorem i nie dopuszczam do
    rozładowania poniżej 12V. Elektronika odłącza mi moje odbiorniki przy
    tym napięciu i akumulator nie osiąga wartości pełnego cyklu.

    Przewymiarowanie w moim przypadku służy do tego, że w jeden dzień
    słoneczny jestem w stanie uzupełnić akumulator do takiego stanu, że jego
    energia starcza mi na 3-4 dni. 4 dni słoneczne ładują mi go do 100%.

    Co prawda nie mam takiego drenażu jak u Ciebie ale u mnie pracuje mały
    drenaż 24H który non stop obciąża mi układ.

    Widzę też, że masz tam timer do wyłączania czasowego układu i pewnie z
    niego korzystasz, co jest dobrym pomysłem. Ja bym wykorzystał PWM i z
    tego co wiem, ma on możliwość ustawienia, że po zaniku słońca odłącza
    odbiorniki nie dopuszczając do rozładowania akumulatora w ogóle.

    Na dodatek ustawił bym graniczne napięcia na PWM o czym wspomniałem na
    początku rozmowy. Ty chyba nie korzystasz z tego wyjścia i dlatego
    akumulator Ci szybciej pada.

    Jeszcze inną sprawą jest, że mając nawet 3 panele 100W (co jest u
    Ciebie) korzystasz z PWM w zakresie 70% czyli zamiast mieć dostępne 300W
    z paneli masz 230W max i to w pełnym słońcu nie mówiąc już o półsłońcu.

    Twój akumulator zatem zwyczajnie jest niedoładowany w tym układzie,
    pomimo że masz timer :)

    Zastosowanie MPPT zamiast PWM (trochę drogi) zmienia ten układ radykalnie.

    > Muszą być
    > dynamicznie dołączane obciążenia - zgadza się?

    Nie. wyżej opisałem gdzie masz problem.

    > Ze swoich pomp "made in AS" jestem niezmiernie zadowolony. Nie jestem
    > biedakiem który żałowałby 400 zł na dobrą pompę, ale to strasznie
    > frustruje, gdy po 3 mies. trzeba takie gówno wyrzucić. Moje biją na łeb
    > ceną i trwałością pompy wirnikowe niskiego napięcia. Pompa wirnikowa
    > musi mieć albo pierdolnięcie albo nadprecyzję wykonania, aby wyciągnąć
    > wodę z 10m.

    To się zgodzę, wirnikowe są dobre ale do 6m ciągnięcia.

    > No i zachwyt sąsiadów, gdy patrzą na ruchome tłoki... Zrobiłem im
    > ławeczkę obok i tam pijemy piwo.
    >
    > Superkondensator - mało wiem. Pachnie dobrze.

    Nie chciej poznać cen za "taką baterię" :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>