  • Data: 2016-11-04 16:19:22
    Temat: Re: Kafle w całym domu?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    s...@g...com pisze:

    > Sprawa jest prosta. Szyny są montowane tak aby te naprężenia były
    > przejmowane przez tor. U nas sie takich torów nie przecina/wspawywuje
    > ponownie. Całość działa i sie sprawdza. Ale to nie zmienia faktu że
    > i te szyny i wiele innych materiałów/przedmiotów zmienia swoje wymiary.

    "Sprawa jest prosta" i "materiały [pod wpływem temperatury] zmienia swoje
    wymiary" nie są rzeczami, które łatwo można w sposób dowolny łączyć.
    "Sprawa jest prosta, efekt Dopplera potrafi zmienić światło czerwone
    na zielobe" nie nadaje się przy tłumaczeniu, że się przez skrzyżowanie
    przejechało może za szybko, ale jednak na zielonym świetle. Z szynami
    jest podobnie -- przez dziesięciolecia wyolbrzymiano rozszerzalność
    cieplną stali, z lęku stosowano przerwy o kilka rzędów wielkości za duże.

    >>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Rozszerzalno%C5%9B%C4%
    87_cieplna

    > No cóż, jasniej sie tłumaczyć nie da.

    Jasne, nie każdy jest urodzonym dydaktykiem.

    > Ale zamień sobie w głowie "łazienka" na beton.

    W szkole na fizyce rozwiązywałem zadania, w którymdwa idealnie sferyczne
    konie ciągnęły w próżni wóz o nieskończenie cienkim dyszlu.

    > I porównaj liniową rozszerzalność temperaturową między kwarcem, cementem,
    > szkłem. Poszukaj sobie może gdzieś indziej jak to wygląda z betonem.

    Po co szukać, skoro link do wiki jest jeszcze w cytatach? Mogę dodać
    rząd wielkości -- niech nawet różnice będą 0,00001 na stopień (co jest
    bardzo ostrożne). Na dwudziestocentymetrowym kafelku są to *mikronowe*
    różnice przy takich zmanach temperatuk, jakie w łazience się zdarzją.
    Od wilgotności będzie więcej, nie mówiąc już o przejeżdzającej ulicą
    śmieciarce, że o innych czynnikach mechanicznych nie wspomnę.

    > Starczy że temperatura zmieni się o 10 stopni i poszczególne warstwy
    > podłogi się zupełnie inaczej skurczą/rozszerzą. Czasem to niczego nie
    > spowoduje bo zaprawa może byc z tych elastycznych, czasem pojawią się
    > pęknięcia a czasem kafelka odpadnie.

    No więc własnie te dziesięć stopni wpływa na tyle innych rzeczy (albo
    jest wywołane przez te rzeczy), że rozszerzalność termiczną można ustawić
    gdzieś na końcu długiej listy.

    Jarek

    PS
    W jakich rejonach na kafelek mówi się "kafelka"? Nie że się czepiam,
    po prostu interesuję się takimi rzeczami.

    --
    Pewien kronopio wybudował sobie dom i według zwyczaju wmurował w progu wiele
    kafli, które albo kupił, albo nawet specjalnie kazał zrobić. Były one wmurowane