    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: PC vs GZ50
    Date: Mon, 9 Nov 2009 12:38:11 +0100

    Użytkownik "Winetoo" <w...@n...spam.please.com> napisał w wiadomości
    news:hd8m8s$tm7$1@news.interia.pl...

    > Jeśli pisze to z praktyki to znasz źle zrobioną instalację. Jeśli tylko
    > teoretyzyjesz to wyjaśniam:

    Piec akumulacyjny. Nie było o tym dyskusji. Nikt tego nie brał pod uwagę.
    Ja nie chciałbym w kazdym pokoju wielkiego klamota.

    > 4. Ogrzewanie elektryczne ma największy sens jeśli ktoś chce podłogówkę. Wtedy
    > podłogówka jest buforem i nie trzeba dodatkowych zbiorników itp. Gdy ktoś chce
    > podłogówkę to i tak przez cały dzień ma taką samą temperaturę bo nagrzana
    > posadzka ma dużą bezwładność.

    Nie czytałes wcześniej.
    Juz zostało policzone ile energii można zakumulować w cienkiej
    kilkucentymetrowej wylewce w zakresie temperatur wylewki nadających się do
    ogrzania pomieszczenia - około 80Wh/m2.

    W przykładowym pomieszczeniu o powierzchni 12m2 mamy zmagazynowane w wylewce
    1kWh energii. Owszem można wyciągnąć i więcej ale wtedy temperatura w tym
    pomieszczeniu spadnie do nieprzydatnej wartości 10-13stC. przykładowa
    temperatura na zewnątrz -10stC, wewnątrz +20stC.
    Mamy w tym pomieszczeniu jakieś okno balkonowe o wymiarach 150/220 ze
    współczynnikiem K=1,0 oraz drugie o wymiarach 150x150. Podczas temperatury na
    zewnątrz -10stC pierwsze przepuści 99Wh a drugie 68Wh.
    Powierzchnia ścian zewnętrznych 19m2 - okna = 32,25m2. Współczynnik ścian
    zewnętrznych K=0,18 ucieknie więc 147W.
    Sufit tak na skróty to wełna mineralna która w najlepszym przypadku będzie miała
    lambda 0,033. Dla grubości 20cm K wyniesie 0,17
    Powierzchnia sufitu 12m2, tędy ucieknie 61Wh
    Podłoga na gruncie 12m2, 10cm styropian, nie liczę wylewek i okładzin
    podłogowych. Lambda styropnianu średnio 0,035. Przy 10cm grubości mamy K= 0,35.
    Temperatura na styku styropian-chudziak nie wiem, może jakieś 15stC Będzie.
    Róznica remperatur wynosi więc 5stC. Przez podlogę ucieknie 21W.
    Sumujemy: 99 + 68 + 147 + 61 + 21 = 396Wh.
    Podłoga ma zakumulowane 1kWh wystarczy więc na 2h53min aby temperatura w
    pomieszczeniu nie spadła poniżej 18stC.
    Nie policzyłem przecież mostków cieplnych bo to z tym jest róznie oraz dość
    ważnej wentylacji która potrafi wyciagać naprawdę sporo ciepła jeżeli jest
    zwykłą wentylacją grawitacyjną.

    To wiele wiele za mało na twoje 24 godziny.

    Marek