  • Data: 2009-11-09 15:01:00
    Temat: Re: PC vs GZ50
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Winetoo" <w...@n...spam.please.com> napisał w wiadomości
    news:hd95uo$ug2$1@news.interia.pl...

    > Nie wiem, gdzie w tych wyliczeniach jest błąd i nie mam teraz czasu szukać,
    > możwe przyjąłeś cieńszą wylewkę, może gorszą izolacyjność przegród niż w tych
    > domach które znam, ale tam to działa. Działa dobrze i co najważniejsze
    > oszczędnie. Nie wymaga prądu poza godzinami tańszej taryfy i nie ma
    > zauważalnych wahań temperatury wewnętrznej.

    Napewno się nie pomyliłem. Co najwyżej w druga stronę nie uwzględniając strat na
    mostkach i wentylacji.
    Wylewka przyjąłem 6cm. To dużo jak na wylewkę. Ciepło własciwe wylewki przyjąłem
    jak dla betonu. Jest to napewno za dużo bo wylewka to w większości piasek, bez
    kruszywa u z mniejszą ilością cementu niż w betonie. Ciepło właście betonu
    1xcement 2xkruszywo 2x piasek 1,13KJ/kg/K. Sam piasek suchy to 0,78KJ/kg/K
    Usiądź sobie i policz w excelu. Obliczenia na na poziomie gimnazjum. Wszystkie
    dane, tabele i wzory dostępne w necie.
    Owszem jest to małe pomieszczenie i w przypadku większego wyjdzie korzystniej.

    > Dwa błędy które widzę bez wnikania to założenie, ze budynek jest parterowy co
    > oczywiście pogarsza bilans energetyczny, oraz przyjęcie, że w pokoju 12m2 będą
    > okna o łącznej powierzchni 5,25m2. To oczywiście nie spełnia założeń domu
    > oszczędnego, a tylko dla takich ogrzewanie elektryczne jest bardziej opłacalne
    > od gazu.

    Budynków parterowych jest sporo. Ostatnio panuje nawet na nie moda więc nie jest
    to błąd.
    Gdyby to był budynek piętrowy, to bilans nieznacznie się tylko poprawia. Tylko o
    tyle że zamiast stratnych dwóch podłóg na 10cm styropianie będzie jedną o połowę
    mniejsza która traci ciepło do gruntu oraz jest zarazem akumulatorem i druga
    która jest akumulatorem ale jej obecność napewno spowoduje obecność mostków
    cieplnych.
    Powierzchnia okien jaką przyjąłem wynika z norm jakie są do spełnienia do
    prawidłowego doświetlenia pomieszczeń, można by ją zmniejszyć ale zauważ że nie
    policzyłem drzwi
    wejściowych.

    W domu oszczędnym nie koniecznie unika się powierzchni okien lecz należy je
    umieszczać na południowej elewacji aby podczas słonecznego dnia pomieszczenie
    nagrzewane było energią słoneczną.

    Tu masz dwa budynki parterowy i piętrowy. Pomijam ściany wewnętrzne bo w obu
    budynkach będą w takiej samej ilosci.
    Pomijam mostki termicznie.
    Pomijam stratną wentylację grawitacyjną przez którą ucieka naprawdę sporo
    ciepła.

    Dom 182m2 parterowy 13x14m wysokość ciepłych ścian 2,8m

    Ściany 0,17 111m2 566Wh Temp pomieszczeń 20 tem na zewnątrz -10
    Okna 1,0 40m2 1200Wh
    Podłoga 0,35 182m2 828Wh temp podłogi 28 temp gruntu 15
    Sufit 0,17 182m2 928Wh
    RAZEM 3522Wh

    Akumulacja w 180m2 podłogi na gruncie 14400Wh
    Czas stygnięcia posadzki o 3 stC 4,09Wh

    Dom 180m2 piętrowy 9x10m wysokość ciepłych ścian 5,80m
    Ściany 0,17 172m2 877Wh Temp pomieszczeń 20 tem na zewnątrz -10

    Okna 1,0 40m2 1200Wh
    Podłoga 0,35 90m2 409Wh temp podłogi 28 temp gruntu 15
    Sufit 0,17 90m2 459Wh
    RAZEM 2945Wh

    Akumulacja w 90m2 podłogi na gruncie oraz 90m2 podłogi na piętrze 1440Wh
    Czas stygnięcia posadzki o 3stC 4,89h

    Marek