    Date: Fri, 10 Dec 2021 16:55:10 +0100
    Subject: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <61b16d9f$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b2f3e3$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.12.2021 o 07:29, A S pisze:
    [...]
    > No ale zaraz - każde urządzenie napędzane przepływem fluidu można
    > zamknąć w teoretycznej ramce
    > i powiedziec, że teoretyczna moc max. jest przez tą ramkę ograniczona.
    > Nie ruszasz przepływu
    > spoza ramki, nie zxakłócasz go i tylko energia przepływu przez ramkę
    > może zostać zamieniona
    > w użyteczną pracę. Wszelkie profile nośne, Darreusy, Clark-Y to religia
    > sprawnościowa, zorientowana
    > na moc użyteczną, a może na pracę przy minimalnym przepływie, a może
    > koszt utrzymania. Kwestia czego oczekujesz.

    Właśnie o to chodzi, że na skutek obrotów wywołanych przepływem wiatru,
    dochodzi do zwiększenia obrotów uzyskanych na zasadzie siły nośnej,
    która występuje dopiero powyżej pewnej wartości obrotów/siły wiatru.

    Zwróć uwagę na budowę Darrieusa typ H czterośmigłowy (Hipar), który
    praktycznie jest płetwą/skrzydłem samolotu i nie stawia oporu do wiatru
    tak jak Savonius czy to przy pchaniu czy na powrocie. To, że skrzydło
    jest w pionie a nie w poziomie nie wyklucza powstawania siły nośnej,
    która w tym przypadku potrafi dodać mocy takiemu VAWT, oczywiscie są
    pewne ograniczenia i moc nie będzie rosła do nieskończoności. Jest to
    swoiste "turbo" w budowie takiego wiatraka. Kluczowym jest jego średnica
    i wysokość łopat bo te parametry mają wpływ na ekonomikę.

    > Być może istnieje VAWT zwycięzca w kategorii "rusz przy jak najmniejszym
    > wietrze", może jeszcze w "pracuj cicho".
    > Jednak w kategoriach energetycznych nie stawiałbym na VAWT. Choć
    > widziałem VAWT z rodzajem komór - klap,
    > które rozkładają się w suwie łapania wiatru i składają w suwie jałowym.
    > Hałasowało, ale idea jest.
    >
    > czyli do roboty

    To są hybrydy w większości i liczy się tutaj też ekonomia i zastosowanie
    takiego wiatraka. Ja wybrałem sobie konstrukcję Canstein Rotor, ponieważ
    startuje od najlżejszego wiatru, czyli ok 0,5m/s Przy wietrze 3m/s można
    już korzystać z jego mocy chociaż jest niewielka ale do ładowania
    akumulatora już wystarczy. Są konstrukcje typu Lenz czy jeszcze inne i
    nawet mają większą moc (niby) niż C-rotor. Jest specjalne forum na ten
    temat i ludzie robią nadal badania w tunelach aero. Ja też sobie chcę
    porobić modele i sprawdzić kilka innych moich teorii bo mam chęć
    przebudować swój model, który działa obecnie. Na forum nikt nie
    kombinował na przykład, czy zwiększenie ilości śmigieł z 3 do 7 da
    jakieś oczekiwane efekty i jak mają być wykonane te śmigła, żeby nie
    utracić zdolności wytwarzania przez ten model siły nośnej (dość zawiłe,
    żebym o tym pisał ale na forum są filmy z tuneli, badań, wykresy,
    obliczenia itp.) kto chce to sobie obczai.

    Osobiście chcę wykonać dla siebie konstrukcję lepszą od obecnej,
    ponieważ popełniłem kilka błędów budując wersję nr 1. Jednym z błędów
    było użycie połowy rury PCV bo miałem najprościej. Teraz już wiem, że
    mogłem inaczej i następny model będzie miał profil smigła cięty z elipsy
    a nie z okręgu jak obecnie. To wzrost nawet o 20% według testów z forum.
    Nim zbudowałem swój wiatrak robiłem testy ale najlepsze testy są wtedy,
    kiedy powstaje pierwszy model gotowiec i na nim można dopiero sprawdzić
    rzeczywiste osiągi.

    Efekt spadku zainteresowania wiatrakami jest wynikiem ekspansji paneli
    PV ale właśnie teraz okazuje się, że jeśli zaczynamy się przyzwyczajać
    do produkcji energii przydomowej to zimą odczuwamy te braki jeszcze
    bardziej. OK, są umowy prosumenckie ale za chwilę może już ich nie być.

    Inna sprawa to taka jak moja, gdzie na działce ROD nie mam dostępu do
    energetyki a przyzwyczaiłem się już bardzo do oświetlenia, kamer, alarmu
    itp.
    Zimą to wiadomo, że się nie korzysta z takiej działki i akumulator można
    wziąć do domu i zapomnieć aż do lata ale nie wszyscy tak mogą/chcą/robią.

    Jest jeszcze sporo do "wynalezienia" w tym sporcie, gdzie dowodem na to,
    jest organizowanie zawodów na coraz ciekawsze konstrukcje. Nawet w
    głupiej elektronice zmieniło się sporo i z wiatraka można uzyskać nawet
    o 50% więcej niż kiedyś, stosując wszelaki MPPT, kaskady itd. które
    dawniej nie istniały albo były niedopracowane.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>