eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniePionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-leciaRe: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
  • Data: 2021-12-10 13:30:44
    Temat: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    Od: a a <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Friday, 10 December 2021 at 08:38:54 UTC+1, WS wrote:
    > piątek, 10 grudnia 2021 o 07:29:57 UTC+1 A S napisał(a):
    >
    > > No ale zaraz - każde urządzenie napędzane przepływem fluidu można zamknąć w
    teoretycznej ramce
    > > i powiedziec, że teoretyczna moc max. jest przez tą ramkę ograniczona. Nie
    ruszasz przepływu
    > > spoza ramki, nie zxakłócasz go i tylko energia przepływu przez ramkę może zostać
    zamieniona
    > > w użyteczną pracę. Wszelkie profile nośne, Darreusy, Clark-Y to religia
    sprawnościowa, zorientowana
    > > na moc użyteczną, a może na pracę przy minimalnym przepływie, a może koszt
    utrzymania.
    > Podany tu przykład z żaglem (bojery, żaglówka) jest w sumie idealny. Pływałeś
    kiedyś?
    > Bierzesz ta "ramkę" wyznaczona przez żagiel i uważasz, że im większa, tym lepiej...
    a to tak zupełnie nie działa...
    >
    > kursy względem wiatru i ustawienie żagla:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kurs_(%C5%BCeglarstwo)
    > czyli np. płynąc fordewindem (wieje od tyłu) ustawiamy żagiel w bok, prostopadle do
    osi łodzi, ma wtedy najwięjkszą powierzchnię prostopadle do osi wiatru, czyli niby
    idealnie, a łódka tak sobie płynie, nie przekracza prędkości wiatru...
    > za do w bajdewindzie (czyli tak dość mocno pod wiatr) żagiel jest prawie wzdłóż osi
    łodzi, czyli pi razy oko 45 stopni do wiatru, ta "ramka" wiatru z którego możemy
    korzystać jest mniejsza, wieje niekorzystnie, bo prawie od przodu, a łódka
    zapiernicza ;) Dlaczego? Bo nie wykorzystuje siły pchającej wiatru, tylko z żagla
    robi się profil "lotniczy" i powstaje na nim siła nośna, która jest wielokrotnie
    większa od tej "pchajacej" wiatru (w tym wypadku raczej hamującej) . Im szybciej
    płyniemy, tym ta siła się zwiększa, bo większa jest nasza predkość względem wiatru
    pozornego (rzeczywisty + wynikający z pędkości łodzi). Czyli np. wieje 20km/h, my
    płyniemy 40, odczuwamy wiatr bedący wypadkową (czyli np. 50km/h) i to on generuje tą
    siłe aerodynamiczną...
    deluzje żeglarskie j.w.,
    są dokladnie wyjaśnione na każdym kursie żeglarskim
    i jak kto nadal nie kuma, a nie chc e szukac w internecie,
    to napiszę potem

    Ale było pytanie o podstawe programową z fizyki w szkole podstawowej, na podstawie
    której uczeń klasy podstawowej obliczy na palcach maksymalną moc turbiny wiatrowej
    spotkanej na polu, czy na zdjęciu, czy na video

    I tutaj są 2 linki

    https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-V
    III/Fizyka

    https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Pods
    tawa_programowa/SP_PP_Fizyka.pdf

    ==
    Ruch i siły. Uczeń:

    opisuje i wskazuje przykłady względności ruchu;
    wyróżnia pojęcia tor i droga;
    przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina);
    posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej
    wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i
    czasem, w którym została przebyta;
    nazywa ruchem jednostajnym ruch, w którym droga przebyta w jednostkowych
    przedziałach czasu jest stała;
    wyznacza wartość prędkości i drogę z wykresów zależności prędkości i drogi od
    czasu dla ruchu prostoliniowego odcinkami jednostajnego oraz rysuje te wykresy na
    podstawie podanych informacji;

    Czyli uczeń potrafi określić, czy wiatr wieje , z jakiego kierunku i czy jest silny,
    czy slaby

    ==

    stosuje pojęcie siły jako działania skierowanego (wektor); wskazuje wartość, kierunek
    i zwrot wektora siły; posługuje się jednostką siły;
    rozpoznaje i nazywa siły, podaje ich przykłady w różnych sytuacjach praktycznych
    (siły: ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu);
    wyznacza i rysuje siłę wypadkową dla sił o jednakowych kierunkach; opisuje i rysuje
    siły, które się równoważą;
    opisuje wzajemne oddziaływanie ciał posługując się trzecią zasadą dynamiki;
    analizuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki;
    posługuje się pojęciem masy jako miary bezwładności ciał; analizuje zachowanie się
    ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki i stosuje do obliczeń związek między siłą i
    masą a przyspieszeniem;

    Czyli uczeń potrafi opisac i zmierzyc porónawczo siłę wiatru, stosując siłomierz i
    doczepiony wiatraczek lub żagielek ( stosowany na lotniskach klubowych) i to
    doświadczalnie

    ==
    doświadczalnie:

    ilustruje: I zasadę dynamiki, II zasadę dynamiki, III zasadę dynamiki,
    wyznacza prędkość z pomiaru czasu i drogi z użyciem przyrządów analogowych lub
    cyfrowych bądź oprogramowania do pomiarów na obrazach wideo,
    wyznacza wartość siły za pomocą siłomierza albo wagi analogowej lub cyfrowej.
    --

    Energia. Uczeń:

    posługuje się pojęciem pracy mechanicznej wraz z jej jednostką; stosuje do
    obliczeń związek pracy z siłą i drogą, na jakiej została wykonana;
    posługuje się pojęciem mocy wraz z jej jednostką; stosuje do obliczeń związek
    mocy z pracą i czasem, w którym została wykonana;
    posługuje się pojęciem energii kinetycznej, potencjalnej grawitacji i
    potencjalnej sprężystości; opisuje wykonaną pracę jako zmianę energii;
    wyznacza zmianę energii potencjalnej grawitacji oraz energii kinetycznej;
    wykorzystuje zasadę zachowania energii do opisu zjawisk oraz zasadę zachowania
    energii mechanicznej do obliczeń.


    Czyli wie, że powietrze ma masę i gdy wiatr wieje, potrafi pobliczyć energie
    kinetyczną 1m3 powietrza o prędkości V

    I wie, że ta energia kinetyc zna powietrza, może się zamienic w energię mechaniczna
    wiatraka z określonymi stratami, sprawnością, ale nie 100% vs. 100%

    Uczen potrafi odczytać ciężar właściwy powietrza
    dla róznej temperatury, róznej gęstości, róznej wilgotności

    np. z tego źródla

    http://iletowazy.pl/gazy/ile-wazy-powietrze/


    Poniżej tabele wag powietrza w zależności od temperatury i wilgotności:

    Dla powietrza suchego:

    1m3 powietrza przy temperaturze -50 °C waży 1,548 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze -30 °C waży 1,453 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze -10 °C waży 1,342 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C waży 1,293 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C waży 1,247 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C waży 1,205 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 30 °C waży 1,165 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 50 °C waży 1,093 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 100 °C waży 0,946 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 200 °C waży 0,746 kg

    Dla powietrza w zależności od wilgotności

    1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C i wilgotności 0% waży 1,294 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C i wilgotności 50% waży 1,291 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C i wilgotności 100% waży 1,290 kg

    1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C i wilgotności 0% waży 1,248 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C i wilgotności 50% waży 1,245 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C i wilgotności 100% waży 1,241 kg

    1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C i wilgotności 0% waży 1,206 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C i wilgotności 50% waży 1,200 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C i wilgotności 100% waży 1,194 kg

    1m3 powietrza przy temperaturze 22 °C i wilgotności 0% waży 1,197 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 22 °C i wilgotności 50% waży 1,191 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 22 °C i wilgotności 100% waży 1,185 kg

    1m3 powietrza przy temperaturze 24 °C i wilgotności 0% waży 1,189 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 24 °C i wilgotności 50% waży 1,182 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 24 °C i wilgotności 100% waży 1,175 kg

    ==
    Uczeń potrafi obliczyć pole powierzchni przekroju zakreś,loanego przez wirnik turbiny
    wiatrowej, pionowej, czy ppoziomej, czy skośnej, czy jakiejkolwiek

    Czyli potrafi obliczyć energie kinetyc zną 1m3 powietrza
    gdy wiatr wieje z prędkością V

    2. Wzór na energię kinetyczną

    Jaki jest wzór na energię kinetyczna? Energię kinetyczną Ek wyrażamy wzorem Ek=
    (mV2)/2, gdzie m to masa a V to prędkość.
    Ek=m?V**2/2

    https://leszekbober.pl/fizyka/praca-moc-energia/ener
    gia-kinetyczna/#:~:text=Jaki%20jest%20wz%C3%B3r%20na
    %20energi%C4%99%20kinetyczna%3F%20Energi%C4%99%20kin
    etyczn%C4%85,cdot%20V%5E2%7D%20%7B2%7D%20Jednostk%C4
    %85%20energii%20kinetycznej%20jest%20d%C5%BCul.

    Czyli wszystko potrafi

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1