  • Data: 2013-05-02 16:51:17
    Temat: Re: Próba wodna
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:kltg56$kfo$1@usenet.news.interia.pl...
> [...]
    ciśnienie
    > spadło do 5,7 bara, po kolejnej dobie jeszcze o kilka dziesiątek. Jednak
    > nigdzie nie było żadnych wycieków. Jeśli coś byłoby nie tak, to już po
    kilku
    > godzinach zauważyłbyś bardzo wyraźny spadek ciśnienia.
    >
    > Zaś instalację ogrzewania z racji zbliżającej się zimy nabito nie wodą,
    lecz
    > powietrzem. Nie pamiętam jakie było ciśnienie (bodajże 4 bary), ale przez
    > jakieś 2 miesiące nie spadło nawet o 0,1 bara. Spodziewałem się, że

    Bardzo ciekawe spostrzeżenie.
    Wynika z niego, że instalacja "nabita" jednorodnym czynnikiem zachowuje
    się zupełnie inaczej niż napełniona wodą i przy pozostawieniu bąbla
    powietrza.
    Sprawa była dla mnie na tyle intrygująca, że zaglądnąłem do tabel
    fizycznych.
    I co z nich wynika?
    Jeśli pustą instalację napełnimy wodą do 6 bar to z równań gazowych wynika,
    że pozostały korek powietrza będzie zajmował 1/6 jej pierwotnej objętości
    czyli 16,66%. Rozpuszczalność powietrza w wodzie przy tym ciśnieniu wynosi
    160 litrów /m3,
    Trzy tym ciśnieniu 16,66% pierwotnej objętości powietrza z instalacji
    znika rozpuszczając się w wodzie (wszystko policzone dla 10 st.C)

    Jakie będzie ciśnienie wynikowe?
    Zależność nie jest linowa i trzeba by to liczyć metodą kolejnych przybliżeń.

    A podnoszone przez mojego adwersarza tak głośno inne czynniki, mające
    zdaniem ich autora wpływ na pomiar ciśnienia?
    -wsp. rozszerzalności wody = 10 do minus szóstej (!) potęgi /K
    Inne materiały z których się wykonuje instalacje - podobnie...
    To są zmiany objętości tego rzędu.
    To wartości pomijalne w porównaniu ze zmianą objętości układu w wyniku
    rozpuszczania gazu w wodzie.

    Inaczej mówiąc: gdyby instalację w której jest 20% wolnego miejsca
    wypełnionego powietrzem dobić do 5 bar to korek powietrza powinien
    się rozpuścić w tej objętości wody która jest w instalacji.
    Ze względu na to na podstawie wyłącznie wskazań manometru
    nie można wywnioskować, że instalacja jest nieszczelna.
    Po spadu ciśnienia należy instalację dopełnić i obserwować dalej
    wskazania manometru. Jeśli spadek ciśnienia po każdym
    dopełnieniu będzie co raz to mniejszy to instalacja jest szczelna.
    Przy instalacji nieszczelnej ciśnienie będzie spadało w mniej więcej
    w te same okolice.
    pzdr
    g.