  • Data: 2013-05-03 16:43:30
    Temat: Re: Próba wodna
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Grzegorz" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:klturg$s2c$1@news.dialog.net.pl...

> [...]
    >
    > A podnoszone przez mojego adwersarza tak głośno inne czynniki, mające
    > zdaniem ich autora wpływ na pomiar ciśnienia?
    > -wsp. rozszerzalności wody = 10 do minus szóstej (!) potęgi /K
    > Inne materiały z których się wykonuje instalacje - podobnie...
    > To są zmiany objętości tego rzędu.
    > To wartości pomijalne w porównaniu ze zmianą objętości układu w wyniku
    > rozpuszczania gazu w wodzie.
    >
    > Inaczej mówiąc: gdyby instalację w której jest 20% wolnego miejsca
    > wypełnionego powietrzem dobić do 5 bar to korek powietrza powinien
    > się rozpuścić w tej objętości wody która jest w instalacji.

    Znów popełniasz błąd, bo uważasz, że "korek powietrzny" cały się
    rozpuści w wodzie.
    Niestety ten korek się nie rozpuści, ponieważ wraz z rozpuszczaniem
    powietrza i ubywaniem go w poduszcze powietrznej, zacznie spadać
    ciśnienie w instalacji, a tym samym będzie się zmniejszać
    rozpuszczalność powietrza w wodzie.
    W efekcie tego ciśnienie spadnie do poziomu, w którym woda nasyci się
    powietrzem i ten poziom ciśnienia będzie się utrzymywał na stałym
    poziomie. O tm zjawisku cały czas piszę.

    > Ze względu na to na podstawie wyłącznie wskazań manometru
    > nie można wywnioskować, że instalacja jest nieszczelna.
    > Po spadu ciśnienia należy instalację dopełnić i obserwować dalej
    > wskazania manometru. Jeśli spadek ciśnienia po każdym
    > dopełnieniu będzie co raz to mniejszy to instalacja jest szczelna.

    Po nasyceniu się wody powietrzem, ciśnienie się unormuje i przestanie
    dalej spadać. Jeżeli taki stan będzie się utrzymywał i nie spadnie o
    określoną normami wartość w określonym czasie to uznaje się inastalację
    za szczelną.